لزوم تبیین وظایف مسلمانان در ادای فرائض دینی در جامعه
کد خبر: 1474484
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
محمدرضا شفیعی تصریح کرد:

لزوم تبیین وظایف مسلمانان در ادای فرائض دینی در جامعه

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه اهواز با بیان اینکه وظایف دینی انسان برابر فرزندان و خانواده در سه بخش تعریف می‌شود، گفت: چنانچه این مسئولیت دینی به‌درستی انجام نشود، هرج و مرج در جامعه به‌وجود می‌آید و هرکس به راه خود می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا شفیعی، مدرس حوزه علمیه و دانشگاه شام‌گاه گذشته، 26 آبان‌ماه در مراسم گرامیداشت دهه سوم محرم که در منزل آیت‌الله سیدعلی شفیعی، منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، با بیان اینکه وظایف انسان برابر فرزندان و خانواده در سه بخش تعریف می‌شود، گفت: یکی از مهمترین این وظایف انجام فرایض دینی بوده است که باید برای ما از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه انسان باید برابر کوتاهی انجام وظایف دینی دوستان و نزدیکان خود حساس باشد، گفت: با توجه به آیات قرآن می‌توان متوجه شد که نماز نخواندن انسان را به جهنم هدایت می‌کند. براین اساس برای به جهنم نرفتن نزدیکان خود مسئول هستیم.

شفیعی با بیان اینکه وظیفه دوم انسان نسبت به نزدیکان خود در مورد اعتقادات دینی و مذهبی است، گفت: این وظیفه در دنیای امروز بسیار سنگین‌تر است. به این دلیل که امروزه دسترسی به وسایل ارتباط جمعی برای هر کسی بسیار آسان است و هر کسی می‌تواند هر شبهه‌ای در این شبکه‌های اجتماعی قرار دهد. این موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که فرزندان و نزدیکان ما از معارف اسلامی آگاه نباشند و ممکن است این شبهه‌ها تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

وی وظیفه سوم انسان برابر نزدیکان خود را موضوع رفتارهای اخلاقی دانست و گفت: این باید بسیار مهم باشد که رفتار اخلاقی فرزند، برادر و دیگر نزدیکان خود در چه سطحی باشد که این مسائل اخلاقی شامل بسیاری موارد در اجتماع می‌شود.

شفیعی با تأکید بر اینکه فرزندان امانت الهی بر گردن والدین هستند و نگهداری از آنها واجب است، گفت: متأسفانه میان اندکی از مردم جامعه روح کم‌غیرتی وجود دارد که باید عوامل مؤثر در  این مورد را پیدا کنیم و عمده این عوامل نیز در  سه مورد خلاصه می‌شود.

وی اشتغال و گرفتاری والدین را مورد اول در مورد عوامل کم‌اهمیتی والدین نسبت به فرزندان و خانواده دانست و گفت: با بی‌حوصلی پس از این گرفتاری‌ها و اشتغالات فراوان حتی اگر خواهان انجام کار تربیتی هستیم این کار تربیتی تأثیر چندانی را ندارد.

شفیعی آزادگذاشتن فرزند بر اساس اندیشه‌های غربی که به‌عنوان زندگی آزادانه مطرح شده است را عامل دوم این کم‌اهمیتی بیان کرد و افزود: در همین راستا مورد سوم در این عوامل معرفی کردن مدرسه و اجتماع به‌عنوان عامل اصلی عدم تربیت صحیح توسط والدین بوده که این موضوع بزرگترین اشتباه‌ها توسط خانواده است.

وی افزود: امروز در جامعه پدرانی هستند که در طول هفته مشغول کار هستند و روزهای تعطیل آخر هفته به همراه دوستان به تفریح و گشت و گذار می‌روند. با این وضعیت این پدر چه زمانی می‌تواند وظیفه تربیت صحیح فرزند خود را انجام دهد.

شفیعی در پایان گفت: اگر این مسئولیت دینی که وظیفه همه مسلمانان است به‌درستی انجام نشود یک وضعیت هرج و مرج در جامعه به‌وجود می‌آید و هرکس به راه خود می‌رود.

captcha