تلاش اساتید قرآن برای شکل‌گیری اخلاق قرآنی در میان شاگردان
کد خبر: 3404928
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
جواد رفعتی خواستار شد:

تلاش اساتید قرآن برای شکل‌گیری اخلاق قرآنی در میان شاگردان

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و مبتهل برجسته کشوری گفت: اساتید قرآن جدای از پرداختن به مسائل و نکات فنی، در شکل‌گیری اخلاق قرآنی در بین شاگردان خود تلاش کنند و ذهن آن‌ها را بیشتر به رعایت مسائل اخلاقی و رعایت آداب تلاوت قرآن معطوف کنند.

جواد رفعتی، قاری و مبتهل برجسته کشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، اظهار کرد: توجه به معنا در تلاوت قرآن موجب ارائه قرائت زیبا و تاثیر گذار خواهد بود، به طوری که اگر از الحان مطابق با معنی در تلاوت قرآن استفاده شود، تلاوت در دل و جان شنونده آیات قرآن نفوذ می‌کند و بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رفعتی با اشاره به اینکه اولین قدم و لازمه تلاوت معنا محور این است که قاری قرآن قبل از قرائت توجه به معنای آیات داشته باشد چراکه اگر این اتفاق نیفتد، آن حالات درونی و خشوع قلبی برای قاری حاصل نشده و نمی‌تواند از الحان مناسب با معنی آیات استفاده کند، گفت: در نتیجه نمی‌داند چه می‌خواند و در بعضی از موارد این شکل قرائت برای مستمع ملال‌آور و خسته کننده خواهد بود.

دارنده رتبه سوم مسابقات ابتهال کشور در بیان نیازمندی‌های تلاوت معنا محور، عنوان کرد: توجه به معنی و مراجعه به تفسیر در درک و آشنایی با مفاهیم آیات قرآن بسیار موثر است و هم‌چنین آشنایی و تسلط بر وقف و ابتدا ، تجوید، رعایت تکیه‌ها و تاکیدات صوتی از دیگر نیازمندی‌هاست.

وی با اشاره به اینکه اساتید قرآن جدای از پرداختن به مسائل و نکات فنی باید در شکل‌گیری اخلاق قرآنی در بین شاگردان خود تلاش کنند و ذهن آن‌ها را بیشتر به رعایت مسائل اخلاقی و رعایت آداب تلاوت قرآن معطوف کنند، افزود: این اساتید دائم متذکر باشند که تلاوت قرآن باید با نیت خالص و فقط برای رضای خدا باشد که تلاوت تاثیرگذار را در پی خواهد داشت.

رفعتی با اشاره به فضای جلسات و اینکه در چه محفلی تلاوت قرآن می‌شود نیز در نیت تلاوت تاثیر خواهد داشت، ادامه داد: معمولا در مجالس ائمه اطهار (ع) و یا در یادواره شهدا، معمولا در ابتدا نیت برای رضای خدا و در درجه بعد نیز برای ائمه و شهداست اما مثلا در مجلسی که با حضور تعدادی از قاریان برگزار می‌شود ممکن است نیات دیگری هم دخیل باشد که برای جلوگیری از این موضوع، مراقبت و تذکر لازم است.

این فعال قرآنی در خاتمه با بیان اینکه قاریان قرآن باید قدر فرصت، موقعیت و نعمتی را که خدا به آنها داده، بدانند که قرار گرفتن در این موقعیت آثار فردی و اجتماعی بسیاری به دنبال دارد، اظهار کرد: اول اینکه خداوند متعال به خود قاری عزت می‌دهد و در میان مردم عزیز می‌شود، مردم نیز به چشم دیگر و به عنوان فردی قرآنی به او نگاه می‌کنند و از او انتظاراتی دارند و یک فعال عرصه قرآنی در این زمینه باید با رفتار خود دیگران را نیز جذب کرده و در این مسیر نورانی قرار دهد.

captcha