سرنوشت گروه‌های تکفیری و جریان مقاومت در سال آینده
کد خبر: 3479747
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
محسن قمی تشریح کرد:

سرنوشت گروه‌های تکفیری و جریان مقاومت در سال آینده

گروه سیاسی: معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری به تشریح تهدیدهای گروه‌های افراطی و تکفیری و نیز فرصت‌های پیش رو در سال آینده پرداخت و گفت: در سال 95 با تهدیدهایی در شش حوزه مواجه خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه، 11 اسفندماه در همایش «جمهوری اسلامی ایران؛ فرصت‌ها و تهدیدهای فرهنگی افراط‌گرایی» با اشاره به وقایع مهم سال جاری در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وقایعی که امسال صورت گرفت، حمله وحشیانه عربستان به یمن بود که به واسطه آن آل سعود نزدیک به 11 ماه در این منطقه دست به جنایت زده و تاکنون هزاران نفر از مردم بیگناه این کشور را کشته است؛ از جمله نتایج این تجاوز، رشد القاعده در جنوب یمن بود.

وی توانمندی گروه‌های مقاومت را از دیگر اتفاقات مهم امسال در عرصه منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: این مسئله به‌گونه‌ای بود که اسرائیل توان مقابله با این قدرت را نداشت؛ البته همانطور که سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود اشاره کرد، این توانمندی مربوط به مسائل موشکی نیست.

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امروز در اسرائیل بمب‌های اتمی و انواع سلاح‌های شیمیایی وجود دارد که در تیررس موشک‌های ما هستند و انفجار یکی از آنها صدمات زیادی به سرزمین‌های اشغالی خواهد زد؛ بنابراین توانمندی موشکی جریان مقاومت تنها عامل بازدارندگی دارد.

وی به توافق ایران با گروه 1+5 در مورد برجام به عنوان یکی از وقایع مهم سال 94 اشاره کرد و گفت: مذاکرات هسته‌ای با رهنمودهای راهبردی مقام معظم رهبری و با تلاش هیئت مذاکره‌کننده فضای خاصی را فراهم کرده است.

قمی همچنین با اشاره به برگزاری دو انتخابات مهم طی روزهای اخیر اظهار کرد: اولین معنای این دو انتخابات نمایش مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران بود؛ مشارکت 62 درصدی مردم در حالی‌ به وقوع پیوست که عناصر ضد انقلاب از ابتدا می‌گفتند این انتخابات شکست خورده است.

وی افزود: در این دوره از انتخابات شاهد بودیم که همه گروه‌ها تلاش می‌کردند مشارکت داشته باشند و همچنین نشان داد که رأی مردم در انتخابات از مصونیت لازم برخوردار است.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: مشارکت مردم در این دوره از انتخابات باعث تقویت انگیزه و روحیه دوستداران انقلاب در خارج از کشور شد؛ آنها نسبت به مشارکت مردم نگران بودند و دغدغه داشتند و امروز بعد از برپایی این انتخابات شکوهمند، انگیزه دوستداران انقلاب اسلامی و مدافعانی که در جبهه مقاومت حضور دارند، مضاعف شده و آنها نیز در این پیروزی سهیم هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تهدیدهای گروه‌های افراطی و تکفیری در سال 95 و فرصت‌های پیش رو پرداخت و اظهار کرد: در سال 95 در شش حوزه با تهدیدهایی مواجه هستیم که منشأ و ریشه این تهدیدها تروریسم و افراطی‌گری است؛ این شش حوزه شامل تروریسم، مسئله شیعه، مقاومت، حقوق بشر، امنیت و انرژی می‌شود.

قمی در مورد مسئله تروریسم گفت: برآورد این است که امنیت داخلی کشور ما همچنان مثال‌زدنی باقی می‌ماند و گروه‌های تروریستی نخواهند توانست اقدامی علیه جمهوری اسلامی انجام دهند اما توان عملیاتی گروه‌های تروریسم و افراطی در برخی کشورهای همسایه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: احتمالاً در افغانستان، پاکستان، آسیای جنوبی و قفقاز شاهد رشد گروه‌های تروریستی خواهیم بود، تسلط داعش بر بخش‌هایی از عراق همچنان حفظ خواهد شد و بحران لیبی استمرار پیدا خواهد کرد؛ در سوریه نیز علی‌رغم همه تلاش‌هایی که برای آتش‌بس شده است اما در بخش‌های مربوط به داعش و النصره درگیری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و توان عملیاتی القاعده نیز در جنوب یمن افزایش پیدا می‌کند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه در سال 95 شاهد متهم کردن نیروهای طرفدار مقاومت در گوشه‌ و کنار دنیا به حمایت از تروریسم خواهیم بود، گفت: با توجه به نفرت عمومی از تروریسم، دشمنان تلاش خواهند کرد تا نیروهای مقاومت را متهم به حمایت از تروریسم کنند.

وی گفت: در این راستا باید در کنار کارهای تبلیغی، فرهنگی و رسانه‌ای، ائتلاف ضد تروریستی که به رهبری آمریکا شکل گرفته، افشا شود؛ ما شواهد قطعی داریم که زمانی که سران گروه‌های داعش در محاصره بودند، بالگردهای آمریکایی آنها را از معرکه نجات دادند و یا سلاح در اختیار آنها گذاشتند؛ سازمان اطلاعاتی و نظامی آمریکا نیز در سندی کاملاً محرمانه که الجزیره نیز آن را فاش کرده، رسماً اعلام شد که داعش سرمایه‌ای راهبردی برای آمریکاست و ایالات متحده از مسئله داعش غفلت نکرده، بلکه عمداً او را نادیده گرفته تا رشد کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید کاری کنیم که مجبور شوند رفتار تبعیض‌آمیز نسبت به تروریسم را کنار بگذارند و مقابله جدی و غیر تبعیض‌آمیز نست به تروریسم داشته باشند.

وی تصریح کرد: در این راستا لازم است ارتباطات و همکاری اطلاعاتی، سیاسی و اجتماعی خود را با کشورهای همسو برای بستن پیمان‌های منطقه‌ای و برگزاری اجلاس‌های منطقه‌ای علیه تروریسم افزایش دهیم و گفتمان ضد تروریستی بودن نظام جمهوری اسلامی را تقویت کنیم.

قمی ادامه داد: امروز بعد از 36 سال همه به این نکته رسیده‌اند که ایران جزو پیشگامان مبارزه با تروریسم است و اگر مقاومت ایران نبود، امروز بغداد، بیروت و دمشق دست گروه‌های تروریستی می‌افتاد.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری مصونیت‌سازی جهان اسلام از اقدامات تروریستی و مهجورشدن اقدامات تروریستی و تکفیری به خارج از جهان اسلام را به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مورد نیاز در برابر جریان‌های تکفیری عنوان کرد و گفت: اگر این گروه‌ها اسلام‌گرا هستند به جای اینکه در عراق و سوریه و افغانستان و پاکستان بمب‌گذاری کنند، این اقدامات را بر علیه اسرائیل و گروه‌های اشغال‌گر انجام دهند.

وی گفت: اینکه گروه‌های تکفیری و افراطی اسرائیل را مصون نگه داشته‌اند و اهداف خود را محدود به افرادی بی‌گناه در جهان اسلام کرده‌اند، باید در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی به صورت برجسته‌تری تبیین شود.

قمی در مورد دلایل دوری گروه‌های تکفیری و افراطی از مبانی و ارزش‌های اسلامی گفت: اولاً اینها مسلمان‌کشی راه انداخته‌اند؛ ثانیاً زیرساخت‌های کشورهای اسلامی را از بین برده‌اند؛ ثالثاً چهره اسلام را در سطح جهان مشوش کرده‌اند؛ رابعاً امنیت را برای دشمنان اسلام از جمله اسرائیل تأمین کرده‌اند و نیز باعث غفلت مسلمانان از آینده جهان بشریت شده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: برآورد این است که داعش در سال 95 همچنان به عنوان خطرناک‌ترین و قدرتمندترین گروه تروریستی باقی می‌ماند و ما در اقدامات خودمان باید به این مسئله توجه داشته باشیم.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در مورد وضعیت شیعیان در سال آینده نیز گفت: به نظر می‌رسد فشار علیه شیعیان در داخل جهان اسلام به رهبری عربستان تشدید می‌شود و عربستان به همراه اسرائیل و برخی کشورها، مثلثی را برای هجمه علیه شیعیان شکل می‌دهند.

وی با بیان اینکه فشار علیه شیعیان در جهان غرب کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: به دلیل عقلانیت و اعتدالی که در رفتار شیعیان وجود دارد و همچنین مشخص بودن مرز شیعیان با تروریست‌ها و نیز مشخص شدن این مسئله که عربستان پدر و مادر تروریسم است، فشارهای جهان غرب نسبت به شیعیان کاهش پیدا می‌کند.

قمی به ارائه راهکارهایی برای کاهش فشارها نسبت به شیعیان پرداخت و گفت: ابتدا باید شیعیان برای دفاع از حقوق خود توانمندسازی شوند؛ از سوی دیگر فشارهای حقوق بشری علیه عربستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم افزایش پیدا کند و نیز تعامل جمهوری سلامی با دولت‌های مؤثر تقویت شود.

وی ضمن تأکید بر تقویت گفتمان تقریب مذاهب اسلامی گفت: به خود شیعیان نیز توصیه می‌شود که برای رسمیت بخشیدن به کارهای خود اقداماتی انجام دهند تا از فشارها علیه آنها کاسته شود.

وضعیت جبهه مقاومت در سال آینده، موضوع دیگری بود که حجت‌الاسلام قمی به آن پرداخت و در این رابطه اظهار کرد: جمهوری اسلامی به عنوان مهم‌ترین حامی محور مقاومت باقی خواهد ماند؛ اما دو چالش مقابل مسئله مقاومت وجود دارد که یکی مسئله سوریه است که با توجه به آتش‌بسی که مطرح شده، جنگ و بحران با شدت کم‌تری ادامه پیدا می‌کند؛ چالش دوم دامن زدن به مسئله فرقه‌گرایی بین شیعه و سنی است.

وی افزود: به دلیل موفق بودن الگوی مقاومت به ویژه جریان حزب‌الله لبنان، امریکا در حال بررسی این الگو برای تبعیت از آن در جای دیگری است؛ رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس سران عرب رسماً مطرح کرد که «کجاست حزب‌الله سنی شما؟»؛ بر این اساس الگوگرفتن از محور مقاومت با هدف ایجاد جریانی ضد مقاومت چالشی است که در سال آینده احتمالاً با آن روبرو خواهیم بود.

قمی گفت: در این راستا آنچه باید انجام شود این است که اولاً بدانیم ثقل محور مقاومت سوریه است و در رابطه با مسئله سوریه افکار جهان اسلام باید توجیه شده و دلیل حمایت‌های ما از سوریه کاملاً روشن و مشخص شود.

وی در مورد مسئله عراق نیز اظهار کرد: در حال حاضر که محور عراق در حال آزادسازی موصل که هم‌مرز با کشورهای اردن، عربستان، سوریه و ترکیه است، اصرار دارند آمریکا و ترکیه در آنجا حضور پیدا کند تا بتوانند از یک سو با گروه‌های افراطی حاضر در اردن مرتبط شوند و از سوی دیگر راه هوایی جمهوری اسلامی به سوریه را قطع کنند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری طرح هلال شیعی را توطئه‌ای از سوی دشمنان جریان مقاومت عنوان کرد و افزود: این مسئله توطئه‌ای بود تا هلال ضد مقاومت ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: مسئله سوریه مهم است و جای هیچ‌گونه کوتاه آمدن وجود ندارد چرا که مقاومت و حلقه مقاومت باید حفظ شود.

قمی گفت: در این رابطه لازم است با دولت عراق همگرایی فرهنگی و اجتماعی به ویژه در رابطه با مسئله اربعین افزایش پیدا کند و نیز به مسئله یمن و مشخص شدن جنایاتی که عربستان در این کشور انجام داده، توجه ویژه شود.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که لازم است انجام شود، به چالش کشیدن تفکر وهابی از یک سو و خاندان آل سعود از سوی دیگر به دلیل گسترش تفکر تکفیری و حمایت‌های مالی و پشتیبانی از جریان‌های تروریستی است.

جلوگیری از گسترش فتنه مذهبی، افزایش ارتباط هدفمند با گروه‌های مقاومت و بهره‌گیری از ظرفیت افکار عمومی جهان غرب به نفع مقاومت و تبیین ضررهای گروه‌های تکفیری علیه جهان اسلام از دیگر اقدامات لازمی است که به گفته محسن قمی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در پایان سخنان خود به مسئله حقوق بشر و فشارهای بین‌المللی علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشر در سال آینده پرداخت و گفت: در سال آینده نیز شاهد استمرار فشار علیه جمهوری اسلامی هستیم و ممکن است تحریم‌هایی به این بهانه نسبت به ایران اعمال شود.

وی افزود: در کنار این مسئله کشورهایی که بانی قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، به دلیل تغییراتی که در نظام سیاسی‌شان رخ داده دست از تحریم بردارند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: نکته‌ای که باید در مسئله حقوق بشر به آن بپردازیم این است که در داخل نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشیم و در مذاکرات و روابط فرهنگی و رسانه‌ای خود میزان اهتمام اسلام را به این موضوع تبیین کنیم.

captcha