آثار جشنواره ملی نقاشی و نقاشی​خط آيات یک هزارم ظرفیت كشور است
کد خبر: 3503153
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

آثار جشنواره ملی نقاشی و نقاشی​خط آيات یک هزارم ظرفیت كشور است

گروه هنر: داور جشنواره نقاشی و نقاشی​خط آيات با تصريح به اينكه آثار رسيده به جشنواره به لحاظ کمی و کیفی رضایت‌بخش نیست؛ گفت: ما می‌دانیم ظرفیت استان و کشور در اين دو حوزه بالا است و دو رشته از حوزه‌های پرطرفدار هنری است، شاید بتوان گفت یک هزارم ظرفیت در این جشنواره شرکت داده شده است.

علی تن، داور جشنواره ملی نقاشی و نقاشی خط «آيات» در حاشيه مراسم داوری نهایی اين جشنواره در گفت​وگو با خبرگزاری بين​المللی قرآن(ايكنا) از خوزستان، با بيان اينكه جشنواره آیات با رویکرد حوزه قرآن و عترت و در همه شاخه‌های هنری در كشور در حال برگزاری است، خاطرنشان كرد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بود که جشنواره‌های آيات را به استان‌ها واگذار کند و اين برنامه​ها به خود مرکز محدود نشود به همین جهت برخی از استان‌ها، جشنواره‌های هنری مختلفی برگزار کردند. جشنواره حوزه نقاشی و نقاشی​خط نيز که یک رشته پرطرفدار است كه به عهده خوزستان گذاشته شد.

وی گفت: استان خوزستان با توجه به ظرفیت دانشکده هنر و هنرمندانی که دارد ظرفیت لازم برای برگزاری این جشنواره را داشت. به همین جهت مقرر شد از سال 94 این جشنواره در استان برگزار شود. به دلیل عدم استقبال هنرمندان از جشنواره به جهت ضعف اطلاع‌رسانی، این جشنواره که برگزاری آن برای پایان سال 94 برنامه‌ریزی شده بود، برگزار نشد. از اين رو جشنواره نقاشی و نقاشی​خط تمدید شد و مقرر شد جشنواره در ماه مبارک رمضان(خردادماه) برگزار شود. بنابراين اطلاع‌رسانی مجددی انجام شد و آثار بیشتری به دست دبیرخانه رسید.

اين خوشنويس برجسته كشورمان با تصريح به اينكه جشنواره به لحاظ کمی و کیفی رضایت‌بخش نیست؛ گفت: ما می‌دانیم ظرفیت استان و کشور در اين دو حوزه بالا است. جشنواره آیات به صورت ملی برگزار شده است، وقتی گستره آن ملی است، قطعاً اطلاع‌رسانی‌ها باید به صورت ملی انجام شود. دانشکده‌های هنری ما، استان‌های ما باید درگیر جشنواره شوند اما مشاهده می‌کنیم آثار آن گونه که باید و شاید به دست دبیرخانه نرسیده است.

تن ادامه داد: آثاری که امروز مشاهده کردیم و به داوری گذاشتیم، ظرفيت حضور در اين جشنواره را دارد؛ اما توقع ما بسیار بالاتر و فراتر از این بود؛ مخصوصاً در حوزه نقاشی که از رشته‌های پرطرفدار است و ما دانشجویان و هنرمندان بسیار فعالی در این حوزه داریم. هدف از برگزاری جشنواره نیز تولید آثاری در حوزه قرآن و عترت است. امسال یک موضوع ویژه به نام اقتصاد مقاومتی نیز به صورت صورت ویژه در نظر گرفته شده بود که در این بخش هیچ یک از آثار مقام نیاورد و انتخاب نشد.

داور جشنواره نقاش‍ی و نقاشی​خط «آيات» گفت: در حوزه نقاشی خط، آثار بیشتر از نقاشی به دست دبیرخانه رسیده است. نقاشی خط نیز از حوزه‌های پرطرفدار هنری است که خوشبختانه آثار در این بخش متوسط است؛ اما همچنان ظرفیت کشور ما بسیار بالا است و شاید بتوان گفت یک هزارم ظرفیت در این جشنواره شرکت داده شده است.

وی تصريح  كرد: می‌طلبید دست‌اندرکاران همت و تلاش بیشتری می‌کردند و از استادان استان و شهرستان اهواز جهت رایزنی‌های فردی با انجمن‌های مختلف و مراکز هنری استفاده می‌کردند. با فعالان این دو حوزه باید بیشتر ارتباط برقرار و اثر جمع‌آوری می‌شد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

اين خوشنويس برجسته كشورمان با بيان اينكه هنر ابزار بسیار برّنده‌ای است و هر چه ما هزینه بگذاریم و بتوانیم از آثار هنری برای ترویج و تبلیغ قرآن کریم استفاده کنيم به موفقيت مي‌رسيم، گفت: خداوند، قرآن کریم را از طریق هنر به بشر ارزانی داشته است. از این رو هنر جایگاه بسیار بالا و ابزار بسیار خوبی است. مسئولان و هنرمندان ما كه در اين عرصه كار می​كنند، باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

تن افزود: هنر هم ماندگار است و هم انتقال آن بسیار خوب است. بهترین روش آن است که پیام‌ها و باورهای خود را در قالب هنر به مخاطب انتقال دهیم. انتظار میرود هنرمندان استان خوزستان حداقل از این نمایشگاه دیدن کنند و آثار را ببینند؛ به ویژه کارهایی که هنرمندان در حوزه قرآن و عترت خلق اثر کرده‌اند.

داور جشنواره آيات در پايان گفت: توصیه‌ام به هنرمندان این است که از قرآن كريم جدا نشوند؛ سود دنیا و آخرت این است که به قرآن روی بیاورند. هر آنچه به دنبال آن هستند در قرآن است. هیچ تجارت و سودی بالاتر از این نیست که خداوند فرموده است: «کسانی که به قرآن روی می‌آورند و به آن تمسک می‌جویند مطمئناً هدایت شده هستند». مفسران قرآن کریم نيز پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) هستند که قرآن را برای ما تبیین کرده‌اند و ما می‌توانیم از سخنان آنها استفاده کنیم و چراغ راه دنیا و آخرت ما باشد.

captcha