نیازمند توسعه اداره فضاهای قرآنی توسط مردم هستیم
کد خبر: 3521822
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
قره‌شیخ‌لو:

نیازمند توسعه اداره فضاهای قرآنی توسط مردم هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور با اشاره به این مطلب که جلسات حفظ و قرائت قرآن در کشور باید به صورت مردمی توسعه پیدا کنند، گفت: اداره فضاهای قرآنی توسط مردم باید مانند مراسم‌ گرامیداشت اهل بیت(ع)، به ویژه عزاداری امام حسین‌(ع) توسط خود مردم صورت گیرد تا شاهد گسترش قرآن در جامعه باشیم.

مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به نقش مکتب‌خانه‌های قرآنی قدیم در ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین تأثیر کلاس‌ها و جلسات قرآنی که امروز برپا می‌شود، اظهار کرد: قطعا هر کدام از این روش‌های آموزش، کارکردهای خود را دارند، اما در گذشته شرایط متفاوت بوده و امکانات امروز را در اختیار نداشتیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز با توجه به پیشرفت‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون، جنس کارها نیز متفاوت شده است، البته کارهای قرآنی باید به شکلی جهت‌دهی شود که متولی اصلی آن خود مردم باشند.
نقش مسئولان در ترویج فرهنگ قرآنی
قره‌شیخ‌لو با تأکید بر نقش مسئولان در ترویج فرهنگ قرآنی، عنوان کرد: خارج از سهمی که مردم در این حوزه باید ایفا کنند، مسئولان نیز این مسئولیت را دارند تا در حوزه قرآنی سرمایه‌گذاری و حمایت‌های لازم را از برنامه‌های قرآنی انجام دهند.
رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور با بیان اینکه باید فضاهای قرآنی را خود مردم اداره کنند، ابراز کرد: اداره فضاهای قرآنی توسط مردم باید مانند مراسم‌ عزاداری امام حسین‌(ع) باشد که توسط خود مردم صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به این مطلب که جلسات حفظ و قرائت قرآن در کشور نیز باید به صورت مردمی توسعه پیدا کند، تصریح کرد: قاریان و حافظان زیادی هستند که مدرک و تخصص کافی دارند و هر کدام از آن‌ها باید بانی برگزاری یک جلسه قرآن شوند.
قره‌شیخ‌لو به نقش خانواده‌ها در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، اظهار کرد: در این حوزه اصلی‌ترین نقش را خانواده‌ها ایفا می‌کنند، اما متأسفانه این انتقاد به برخی از خانواده‌ها وارد است که به بعضی برنامه‌ها همچون کلاس‌های کامپیوتر، زبان و ... اهمیت بیشتری داده و برای این موارد سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما نسبت به قرآن و آموزش آن به فرزندانشان حساسیت لازم را ندارند.
وظیفه انس فرزندان با قرآن کریم 
رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور با تأکید بر اینکه باید فرزندان ما با قرآن انس پیدا کرده و فهم کافی از آیات نورانی کلام وحی داشته باشند، گفت: در این راستا خانواده‌ها باید وظیفه خود را بدانند و آگاهی داشته باشند که یکی از وظایفی که بر دوش آن‌ها قرار دارد، آموزش قرآن کریم به فرزندانشان است.
قره‌شیخ‌لو تصریح کرد: خانواده‌ها باید به این وظیفه و نقش خود دقت بیشتری داشته باشند و با تشویق و ترغیب، سبب علاقه‌مندی و فراگیری قرآن توسط فرزندان شوند.
همراهی قرآن و عترت در جلسات قرآن
وی در پاسخ به این سؤال که به چه میزان قرآن و عترت در جلسات قر‌آنی ما در کنار هم قرار دارند، عنوان کرد: جامعه قرآنی ما دارای نیروهای متخصص و توانمندی است که به مفاهیم قرآنی تسلط خاصی دارند، به همین جهت در جلسات قرآن، بحث‌های مفهومی و روایتی و همچنین در هیأت‌های مذهبی جلسات آموزش قرآن را در کنار هم داریم.
رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور تصریح کرد: این وضعیت نشان از اتصال قرآن و عترت با یکدیگر است، اما باید تلاش کنیم که برای در کنار هم قرار گرفتن و پیوند بیشتر قرآن و عترت و تقویت روز‌به‌روز آن، برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثرتری انجام شود.
captcha