رحمت خداوند، نخستین تجلی ذات الهی است
کد خبر: 3533681
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

رحمت خداوند، نخستین تجلی ذات الهی است

گروه اندیشه: مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت، اظهار کرد: رحمت الهی، نخستین تجلی ذات الهی پس از تجلی حیات با لوازمش است؛ زیرا بی جلوه‌گری رحمت هرگز چیزی آفریده نمی‌شد.

حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: رحمت الهی، نخستین تجلی ذات الهی پس از تجلی حیات با لوازمش است؛ زیرا بی جلوه‌گری رحمت هرگز چیزی آفریده نمی‌شد.

وی، خاطرنشان کرد: در آیات قرآنی، هر گاه خداوند با این واژه وصف شود، چیزی جز احسان مجرد و بدون رقت و رحم دلی نیست، این معنا در قرآن به وسیله واژه روح نیز بیان می‌شود، بنابراین واژگان روح و رحم گاه در یک معنای نزدیک به هم در قرآن به کار رفته است.

حجت‎الاسلام‌ احمدی با استناد به آیه 58 سوره کهف افزود: در این آیه می‌خوانیم: "پروردگار شما بخشنده و دارای رحمت است".

امام جمعه هریس از کلام علامه طباطبایی(ره) پیرامون رحمت الهی گفت و یادآور شد: "رحمت، تأثر و انفعال مخصوصی است که در وقت دیدن محتاج، عارض قلب می‌شود و شخص را به رفع نیاز و کاستی‌ها‌ی محتاج و نیازمند وادار می‌کند، این معنا به حسب تحلیل به عطا و فیض برمی‌گردد و به همین معنا خداوند سبحان به صفت رحمت، توصیف می‌شود یعنی، رحمت در خداوند به معنای عطا و احسان است نه تأثر و انفعال قلب، زیرا در ذات باری، انفعال نیست".

حجت‌الاسلام ‌احمدی قرآن را بیان کننده رحمت خداوند دانست و تاکید کرد: قرآن مجيد بيان كننده اين حقيقت است كه افق طلوع رحمت خاص و فضل و احسان ويژه حق و محل ظهور اين واقعيت، ايمان و عمل صالح و اخلاق و توبه است كه همه آنها محصول پربركت اطاعت از خدا و پيامبر اوست.

captcha