فراخوان نهمین سوگواره استانی شبیه‌خوانی «زینبیون» خوزستان منتشر شد
کد خبر: 3537711
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴

فراخوان نهمین سوگواره استانی شبیه‌خوانی «زینبیون» خوزستان منتشر شد

گروه هنر: فراخوان نهمین سوگواره استانی شبیه‌خوانی «زینبیون» در سه بخش کاروانی (خیابانی)، میدانی و صحنه‌ای در خوزستان منتشر شد.

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، گفت: پس از چند سال وقفه به همت انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان و کانون شبیه‌خوانی انجمن استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و بسیج هنرمندان نهمین سوگواره استانی شبیه‌خوانی «زینبیون» در سطح استان برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه این سوگواره از 1-5 آذرماه برگزار خواهد شد، درباره اهداف این رویداد فرهنگی و هنری گفت: خلق تجربه‌های نوین در فرهنگ عاشورا، تولید آثار فاخر مبتنی بر آموزه‌های دینی ویژه ماه محرم و صفر در راستای تقویت و ایجاد پیوند عمیق میان هنر نمایش و اندیشه دینی از اهداف برگزاری این سوگواره است.

به گفته یاقوت‌پور مهم‌ترین هدف این سوگواره سازماندهی و شناخت گروه‌ها و هیئت‌های شبیه‌خوانی و ثبت وضبط نسخه‌های قدیم و جدی شبیه‌خوانی و اصالت بخشی به نسخه‌های فاخر است.

وی توضیح داد: با توجه به این که هنر تعزیه در استان خوزستان مردمی است، نگاه ما در این جشنواره اصالت بخشی به نسخ اجرایی تعزیه در استان است. از این رو نسخه‌های متقاضی توسط کارشناسان بررسی و در صورت تأیید پذیرفته می‌شوند. تلاش می‌شود از خلال برگزاری این سوگواره بانک نسخ نمایش‌های تعزیه نیز ایجاد شود تا در سال‌های آتی محل مراجعه متقاضیان باشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان ادامه داد: در راستای اهداف انجمن جدید هنرهای نمایشی استان، مخاطب قرار دادن تمامی علاقه‌مندان در کل شهرهای استان از ویژگی‌های ممتاز این رویداد است.

وی افزود: بخش‌های این سوگواره شامل: الف) کاروانی یا خیابانی، ب) میدانی ج) صحنه‌ای است. موضوعات در اولویت با توجه به نام سوگواره امسال که به عنوان «زینبیون» مزین شده است و به یاد شهدای والامقام مدافع حرم خوزستان برگزار می‌شود، مشتمل بر عاشورا از منظر حضرت زینب(س)، دفاع حضرت زینب(س) از واقعه کربلا(خطبه خوانی) و همچنین موضوعات آیینی و دینی مرتبط با عاشورا است.

یاقوت‌پور درباره شرایط شرکت در سوگواره گفت: علاقه‌مندان باید متن شبیه‌ خوانی را بر روی لوح فشرده به همراه ارائه پنج عکس از اجرا تا 20 آبان ماه به نشانی دبیرخانه سوگواره(اهواز، امانیه، خیابان فلسطین، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، امورهنری) ارسال کنند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان اعلام کرد: اختتامیه این سوگواره 5 آذر ماه در یکی از شهرهای استان خوزستان برگزار خواهد شد و طی این مراسم از کارگردانان و سرپرست‌های گروه‌های تعزیه تجلیل خواهد شد. از برنامه‌های جنبی اختتامیه سوگواره «زینبیون» برگزاری کارگاه آموزشی شاپ تعزیه است.

وی با بیان اینکه این سوگواره در راستای هویت بخشی به کانون‌های چهارگانه انجمن استان است، گفت: این کانون‌ها با یک ایده کاملا نو و برای اولین بار در تشکیلات انجمن‌های هنرهای نمایشی کشور در خوزستان و در دوره جدید این هیات رئیسه ایجاد شدند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان یادآور شد: اولین همایش استانی نمایشنامه‌خوانی تئاتر دفاع مقدس باهمراهی کانون تئاتر دفاع مقدس انجمن استان در کل استان برگزار شد. از دیگر برنامه‌ها به همت کانون تئاتر کودک استان دعوت از استاد حسین فدای‌حسن از 28 تا 30 مهر جهت تدریس نویسندگی و کارگردانی تئاتر کودک در شهرستان دزفول است.

captcha