افتتاح سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت با تأکید بر ضرورت مقابله با جریان‌های تکفیری
کد خبر: 3554217
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶

افتتاح سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت با تأکید بر ضرورت مقابله با جریان‌های تکفیری

گروه سیاسی: مراسم افتتاحیه سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت در حالی صبح امروز، 25 آذرماه آغاز به کار کرد که سخنرانان ویژه این مراسم بر ضرورت وحدت برای مقابله با جریان‌های تکفیری و افراطی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاحیه سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت صبح امروز، پنج‌شنبه، 25 آذرماه با حضور رئیس‌جمهور و بیش از 300 نفر از شخصیت‌های برجسته تقریبی داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با شعار «وحدت و ضرورت مقابله با جریان‌های تکفیری» برگزار شد.
این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط محمدرضا پورزرگری، از قاریان بین‌المللی کشورمان آغاز شد و در ادامه رئیس‌جمهور به عنوان سخنران ویژه این مراسم سخنانی در رابطه با ضرورت نقش‌آفرینی علما و متفکرین جهان اسلام برای مقابله با جریان‌های افراطی و نیز تلاش برای آشنا کردن نسل جوان با آموزه‌های اسلام ناب محمدی مطرح کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین با بیان اینکه توصیه اسلام و قرآن به وحدت فراتر از اتحاد مسلمانان است، اظهار کرد: اسلام به ما فرمان وحدت با همه ادیان توحیدی داده و به ما گفته که به غیر از نبوت خاصه پیامبر اعظم(ص) به نوبت عامه همه انبیا نیز باید معتقد باشیم و به تمام انبیا احترام بگذاریم.
رئیس جمهور تصریح کرد: دشمنان اسلام توانستند گروه‌ها و جمعیت‌هایی را از مسلمانان جذب اندیشه‌های انحرافی خود کنند و آنها را در مسیری قرار دهند که بنیان‌های فکری باطل را در ذهن آنها القا کنند تا به جای کینه استعمارگران و کسانی که سال‌ها منابع مسلمان‌ها را غارت کرده‌اند و به جای کینه رژیمی که طی ۷۰ سال گذشته به عنوان بزرگ‌ترین خطر منطقه محسوب می‌شود و منطقه را به نزاع و اختلاف و جنگ و تجاوز کشیده، کینه همدیگر را به دل گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه مسلمان‌ها در اصول با هم مشترک هستند و در بسیاری از فروع همانند یکدیگر می‌اندیشند و عمل می‌کنند، اظهار کرد: روزی قدرت و وحدت مسلمان‌ها کاخ‌های استبداد و استعمار جهان را به لرزه درآورده بود اما چطور شد که خواب راحت را از ما گرفتند و برای دشمنان اسلام ساعات و روزهای خوشی را فراهم کردند.
حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: شیعه و سنی، مذاهب و اقوام مختلف قرن‌ها کنار هم می‌زیستند و به یکدیگر احترام می‌گذاشتند و به بزرگان مذاهب توهین نمی‌کردند و صحابه و آل پیامبر(ص) مورد احترام همه مسلمان‌ها بودند؛ امروز شیعه و سنی نیست که در برابر هم قرار گرفته‌اند بلکه همانطور که امام راحل فرمود، این اسلام آمریکایی است که در برابر اسلام ناب محمدی قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: هم هلال شیعی و هم مثلث سنی غلط است؛ سنی و شیعه با یکدیگر برادرند و همه مسلمان‌، پیرو راه قرآن، سنت و سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) هستند.
پس از سخنرانی رئیس جمهور، از برگزیدگان اولین جشنواره بین‌المللی فیلم وحدت تجلیل شد.
بر اساس گزارش ایکنا 919 اثر از 37 کشور اسلامی در موضوعات فیلم کوتاه، مستند و فیلم سینمایی به این جشنواره ارسال شده بود که برگزیدگان این جشنواره هدایای ویژه خود را از رئیس‌جمهور دریافت کردند.
همچنین در بخش فیلم کوتاه اثر فیلم‌های «محمد نام اول» از کشور فرانسه، «ولد» از ایران و «او تنها بود» از انگلیس جوایزی اهدا شد. در بخش مستند نیز «داعش افراطیان اسلامی» از انگلیس به عنوان برتر تجلیل شد؛ همچنین جولیا آماتی از ایتالیا جایزه بهترین کارگردانی این بخش را از آن خود کرد و فیلم «ابرها خاموشند» از ایران نیز تجلیل شد.
گزارش ایکنا حاکی ست که فیلم فانی و از هم گسیخته و سه هزار شب از لبنان نیز در بخش فیلم‌های سینمایی مورد تجلیل قرار گرفتند.
همچنین در این مراسم دایره المعارف 20 جلدی «سنه النبویه» با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد. این موسوعه از سوی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی تهیه شده است.
در ادامه این مراسم، آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی وظیفه همه مسلمانان و همه طرفداران ادیان الهی را دعوت به سوی وحدت و تلاش در جهت حفظ و تقویت آن عنوان کرد و افزود: پدیده زشت تکفیر و نشر روحیه خصومت و دشمنی میان مسلمانان پدیده‌ای ضد اسلامی‎‌ است.
وی افزود: فتنه فرقه‌گرایی و جنگ درونی در میان مسلمانان در چند سال اخیر توطئه مثلث شوم آمریکا، انگلیس و اسرائیل است و متأسفانه برخی از سران غفلت‌زده کشور‌های منطقه به دام آن گرفتار شده و در آتش آن دمید‌ه‌اند.
آیت‌الله اراکی تصریح کرد: امروز تنها رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان جمهوری اسلامی ‎نیستند که منشأ گروه‌‌های تروریستی و تفرقه‌گرایی را آمریکا، انگلیس و اسرائیل می‌دانند، بلکه حقایق میدانی این حقیقت را پیش از پیش آشکار ساخته و بهترین دلیل ماهیت اسلام‌ستیزی و خوی خصمانه آنها نسبت به اسلام و جامعه اسلامی است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: با این حال اظهارات و موضع‌گیری‌‌هایی از سوی برخی شخصیت‌‌ها در حمایت از گروه‌‌های تکفیری دیده می‎شود که بسیار جای تعجب و تأسف دارد و اسفبارتر اینکه برخی از شخصیت‌‌هایی که از آنها انتظار روشن‌بینی، آگاهی و دلسوزی به حال جامعه اسلامی می‌رود، به جای محکوم کردن جریان‌های وابسته به صهیونیسم و استکبار، ملت‌های مظلوم منطقه را متهم به فرقه‌گرایی می‎کنند.
وی حمایت از دولت نامشروع و غاصب اسرائیل و ایجاد فرصت مناسب برای اشغال هر چه بیشتر سرزمین‌های فلسطین را از اهداف مثلث شوم آمریکا، انگلیس و اسرائیل در برهم زدن اوضاع منطقه دانست و گفت: همه می‎دانیم که مسئله فلسطین تنها مربوط به مردم و خاک فلسطین نیست، بلکه فلسطین و مردم آن قلب عالم اسلام و منطقه به شمار می‎آیند و سلطه‌گری صهیونیست‌‌ها و چنگ‌اندازی آنان به فلسطین برای سلطه بر تمام منطقه و به ذلت کشانیدن ملت‌‌های منطقه و غارت ثروت‌‌ها و تسلط بر مقدرات سیاسی و اقتصادی آنان است.
آیت‌الله اراکی تصریح کرد: وظیفه دینی، ملی و عقلی همه ملت‌ها و حاکمان در کشور‌های اسلامی دفاع از مردم و سرزمین فلسطین است؛ امت اسلامی باید آنچه در توان دارند در جهت حمایت از مقاومت مردم مظلوم فلسطین و آزادسازی مسجدالاقصی قبله ثانی مسلمین بکارگیرند.
بنابراین گزارش، سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از امروز به مدت سه روز برگزار خواهد شد. برپایی کمیته‌ها و نشست‌های تخصصی از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای این کنفرانس به شمار می‌رود.
مهمانان و شرک‌کنندگان کنفرانس سی‌ام شنبه، 27 آذرماه همزمان با میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.
گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید
captcha