جشنواره عمار را از تهران خارج کنیم
کد خبر: 3561507
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
جواد اردکانی:

جشنواره عمار را از تهران خارج کنیم

گروه هنر: داور جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: اگر جشنواره عمار در شهر دیگری برگزار شود، معتقدم کارکرد و تاثیرگذاری آن چندبرابر خواهد شد.

جواد اردکانی، داور بخش مدافعان حرم و بیداری اسلامی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) درباره این رویداد ارزشی و کیفیت آثار به نمایش در آن اظهار کرد: من به نسبت جشنواره‌هایی که به صورت موضوعی در کشورمان برگزار می‌شود، عمار را رویدادی خوب و تاثیرگذار توصیف می‌کنم، چون هم حضور اقشار مختلف را در آن شاهد هستیم هم این‌که کیفیت کارها از استانداردهای خوبی بهره برده است.

وی افزود: نکته جالب برای من در این جشنواره حضور فیلمسازانی جوانی بود که با عشق در این حوزه کار می‌کنند، چون وقتی فیلم آنها را می‌دیدیم به خوبی متوجه می‌شدم که این فیلم به واسطه یک سفارش یا دستور ساخته نشده، بلکه دلیل و انگیزه‌ای پشت آن نهفته است. به ویژه در برخی کارها که محوریت آن مدافعان حرم بودند، فیلم در نقاطی فیلمبرداری می‌شد که به لحاظ امنیت جانی برای سازنده‌اش شرایط امنیتی لازم را نداشت، برای همین در چنین شرایطی دیگر نمی‌توان گفت که برای انگیزه‌های سینمایی یا مادی تولید شده، بلکه خواسته شده تا در آن حرف و پیامی بیان شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» در پاسخ به این سوال که چرا باید چنین جشنواره‌هایی برگزار شود؟ گفت: سوال خوبی بود، زیرا در ابتدا باید درباره الزام برپایی چنین جشنواره‌ای حرف بزنیم تا در ادامه درباره دیگر موضوعات سخن گفته شود. متاسفانه در زمان حال اکثر جشنواره‌های ما هویت ایرانی – اسلامی ندارند، بلکه ساختار و شکل اجرایی آن تقلیدی از جشنواره‌های غربی است. برای مثال در جشنواره فجر می‌بینیم که فرش قرمز پهن می‌شود تا بازیگران به روی آن پا بگذارند. این نوع رفتارها به هیچ وجه در فرهنگ دینی ما جایی ندارد و به شخصه آن را نمی‌پسندم، اما در عمار به هیچ وجه چنین رفتارهایی مشاهده نمی‌شود، بلکه هر آنچه وجود دارد برگرفته از باورهای دینی و اسلامی است.

اردکانی با بیان اینکه جشنواره عمار نباید در تهران برگزار شود، گفت: از نگاه من جشنواره عمار در تهران نباید برگزار شود، چون معتقدم این جشنواره در تهران نمی‌تواند خیلی کارکرد داشته باشد. در کلامی دیگر عمار باید تمرکز خود را بر روی مخاطبانی متمرکز کند که در سراسر ایران وجود دارد، البته این اتفاق در حال رخ دادن است، اما اگر بخش مرکزی نیز در شهری دیگر بود معتقدم شاید استقبال مردمی بیش از آنی بود که در تهران شاهدش بودیم. البته در این میان یک نکته را نباید فراموش کرد آنهم این‌که تمامی رسانه‌ها در تهران متمرکز هستند، برای همین شاید کارکرد تبلیغاتی این جشنواره در تهران برای برگزارکنندگانش بیش از شهرهای دیگر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که توجه به اکران‌های روستایی یا شهرهای دور افتاده به نوعی از دست دادن مخاطبان حرفه ای سینماست؟ تصریح کرد: اشکال عمده‌ای که در سینمای ما هم اکنون وجود دارد همین مطلب است که تنها به روی یک نوع مخاطب متمرکز شده‌ایم، همین مسئله باعث شده توده مردم را از دست دهیم، البته منظور این نیست که توده مردم آثار ساخته شده در عمار را دوست دارند، چون بسیاری از مردم ممکن است فیلم‌هایی نظیر «سلام بمبی» را بپسندند، ولیکن باید سالن‌هایی هم وجود داشته باشد تا مردمی که فیلمی ارزشی را طلب می‌کنند کارهای خود را ببینند. با این توضیح می‌بایست گفت جشنواره عمار کسانی را مخاطب قرار می‌دهد که سالها از دیدن کارهای دلخواه‌شان در سینما محروم شده‌اند. 

این فیلمساز به توضیح فوق اضافه کرد: توجه به همه مخاطبان، تنها سیراب کردن سلیقه مردم نیست، بلکه می‌تواند برای سینما دستاوردهای اقتصادی فراوانی به همراه داشته باشد، چون همان‌گونه که بارها گفته شده سینما یک هنر صنعت است، پس توجه به گیشه بخش مهمی از سینما را در بر می‌گیرد؛ به همین دلیل اگر بتوانیم همه نیازهای مردمی در سینما را پاسخ دهیم برای سینما دستاورد کلانی به‌دست آورده‌ایم. با توجه به این توضیح، تصور کنید اگر سینما بتواند سلیقه مخاطبان مذهبی را به‌درستی مدنظر قرار دهد تا چه حد می‌تواند عاملی برای رونق سینما باشد، چون بخش وسیعی از مردم کشورمان دلبستگی شدیدی به موضوعات دینی و قرآنی دارند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که توجهات قرآنی در جشنواره عمار چگونه بوده؟ تصریح کرد: بگذارید نکته را روشن کنم، آنهم این‌که از نظر من تمامی کارهایی که در جشنواره عمار به نمایش در آمده‌اند به‌نوعی برگرفته از قرآن است؛ برای مثال به دو بخش (بیداری اسلامی و مدافعان حرم) اشاره می‌کنم در این دو بخش دقیقا به موضوعاتی پرداخته می‌شود که در آموزه‌های قرآنی به آن اشاره شده است؛ البته این ویژگی نیز چندان عجیب نیست، چون تمامی مدافعان حرم به انگیزه دفاع از حرم اهل بیت(ع) از جان خود گذشته‌اند و وظیفه دفاع از حرم را به عهده گرفته‌اند. در چنین شرایطی آیا می‌توان گفت فیلمی که در آن محور این بزرگان هستند، کاری قرآنی نیست؟ 

وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: جشنواره عمار اقدامی ماندگار در سینمای کشور خواهد بود، چون عشق به اهل بیت(ع) در آن موجود می‌زند؛ به‌ویژه اینکه خانواده شهدا نیز در آن شاخصه و فاکتور اصلی هستند.

captcha