وضعیت دینی کُردها دلیل اصلی بمباران شیمیایی جلبچه بود
کد خبر: 3581866
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰

وضعیت دینی کُردها دلیل اصلی بمباران شیمیایی جلبچه بود

گروه سیاسی: یکی از اساتید دانشگاه حلبچه گفت: مسئله دینی و مذهبی در حلبچه در این مقطع زمانی بحثی بوده که اگر کنترل نمی‌شد، پیامدهای ناگواری برای رژیم بعثی داشت بنابراین یکی از دلایل مهم این حمله را می‌توان به وضعیت دینی این مقطع نسبت داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، نریمان عبدالله علی، از اساتید دانشگاه حلبچه شامگاه دوشنبه،16 اسفندماه در مراسم گرامیداشت یاد 5 هزار شهدای بمباران شیمایی حلبچه در دانشگاه کردستان که با حضور اساتیدی از دانشگاه‌های عراق برگزار شد، اظهار کرد: بمباران شیمیایی حلبچه به چهار دلیل مذهبی، جغرافیایی، سیاسی و مطرح بودن این شهر به عنوان منشا جنبش استقلال طلبی کُردها بوده است.

وی هدف اساسی در این فاجعه را از بین بردن حلبچه و نسل کشی کُردها دانست و افزود: مسئله دینی و مذهبی در حلبچه در این مقطع زمانی بحثی بوده که اگر کنترل نمی‌شد، پیامدهای ناگواری برای رژیم بعثی داشت بنابراین یکی از دلایل مهم این حمله را می‌توان به وضعیت دینی این مقطع نسبت داد.

عبدالله علی به وضعیت استراتژیک شهر حلبچه اشاره کرد و موقعیت جغرافیایی آن را از دیگر دلایل هدف قرار دادن این شهر اعلام کرد.

وی به نقش حاکمیت تفکر بعثیسم در بمباران حلبچه اشاره و بیان کرد: حکومت عراق با این تفکر در تلاش بود تا حلبچه را از نقشه پاک کند و این درحالیست که نام حلبچه و 5 هزار شهید آن تا همیشه زنده خواهد ماند.

عبدالصمد احمد، از دیگر اساتید دانشگاه‌های عراق که در این مراسم حضور داشت، اظهار کرد: برای درک عمق فاجعه حلبچه باید ابتدا رژیم بعث و تفکر بعثیزم را شناخت.

وی با اشاره به اینکه کُردها قربانیان سیاست بعثی هستند، افزود: کُردها از ابتدا با سیاست‌های رژیم بعثی مخالف بودند و به همین دلیل مورد هدف حمله‌های این رژیم قرار گرفتند.

عبدالصمد احمد، کُرد بودن را از دیدگاه بعثی‌ها یک گناه دانست و یادآور شد: با این دیدگاه بعثی‌ها زخمی بر تن کُردها زدند که هرگز تیمار نخواهد شد اما عمق این فاجعه و اهمیت آن نسل به نسل برای فرزندان آنها تکرار خواهد شد تا واقعه‌ای را که توسط رژیمی ناکارآمد بر آنها روا داشته شد را فراموش نکنند.

captcha