منظومه فکری رهبر معظم انقلاب از نگاه حجت‌الاسلام خسروپناه
کد خبر: 3654201
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲

منظومه فکری رهبر معظم انقلاب از نگاه حجت‌الاسلام خسروپناه

گروه اندیشه: مولف اثر «منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» به تعریف منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در سه ساحت پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران و مولف کتاب «منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» در کانال تلگرامی خود به تشریح سه ساحت منظومه فکری مقام معظم رهبری پرداخته است:

به باور مؤلف، منظومه فکری رهبری دارای سه ساحت اساسی است:

ساحت اول عبارت از روح نظام فکری رهبری است که عبارت از توحید محوری است که بر تمام اجزاء منظومه سریان دارد.

ساحت دوم عبارت از رکن منظومه است که پیوند محکم بین ولایت و مردم و به تعبیری مردم سالاری ولایی است

 ساحت سوم عبارت از غایت منظومه یعنی تمدن نوین اسلامی از طریق استقلال و آزادی و عدالت و پیشرفت است.

پیشتر رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در مراسم رونمایی این کتاب  با بیان اینکه این اثر ۴ بخش دارد، گفته بود: در بخش اول جهان بینی و بحث‌های بینشی مقام معظم رهبری و نگاه کلان رهبر انقلاب در حوزه جهان‌بینی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم نظام منشی است که مباحث اخلاقیات و معنویات در آن مطرح می‌شود. در بخش سوم به نظامات اجتماعی پرداخته‌ایم. نظام فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی و ... در این بخش قرار می‌گیرد. در بخش چهارم اهداف اجتماعی اسلام از منظر مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار گرفته که مباحثی مانند آزادی، عدالت، پیشرفت و تمدن را شامل می‌شود. 

خسروپناه در توضیح  اندیشه مقام معظم رهبری اندیشه‌ای اجتهادی معتقد است: در هر بحثی که ایشان وارد شده‌اند، دقیقا با روش اجتهادی بحث کرده‌اند. یک ادعای ذوقی در اندیشه رهبری ندیده‌ام. نکته دوم اینکه شخصیت‌هایی مانند حضرت آقا چون شخصیت های جامعی هستند سخنانشان نظام‌مند است و اجزای آن یکدیگر را تکمیل می‌کنند. مثلا کسی بخواهد همه نظامات اجتماعی را بداند باید نظام فرهنگی رهبری را ببیند چون روح نظامات اجتماعی در نگاه رهبری، فرهنگ است. 

گفتنی است این اثر در همایش زعیم ذوفنون رونمایی شده است. گزارش سخنرانی حجت‌الاسلام خسروپناه را اینجا مطالعه کنید.

captcha