جلسه قرآن خانگی 45 ساله در وحیدیه تهران/ نفش تشویق در ایجاد انگیزه خردسالان+صوت و فیلم
کد خبر: 3664121
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲

جلسه قرآن خانگی 45 ساله در وحیدیه تهران/ نفش تشویق در ایجاد انگیزه خردسالان+صوت و فیلم

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن وحید مهاجر، قاری ممتاز و مدرس قرآن کریم در منزل یکی از اعضای جلسه واقع در محله وحیدیه تهران برگزار شد این جلسه بیش از ۳۰ سال است که توسط مرحوم استاد حاج سیدیحیی لواسانی تاسیس شده است و هم اکنون بیش از ۱۵ سال است که مهاجر توفیق خادم القرانی این جلسه را در زمینه تجوید وصوت ولحن دارد.

رد نشود///جلسه قرآن خانگی 45 ساله در وحیدیه تهران/ اهمیت تشویق و جایزه در ایجاد انگیزش خردسالان+صوت و عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن وحید مهاجر، قاری ممتاز و مدرس قرآن کریم، شب گذشته 24 آبان ماه پس از نماز مغرب و عشاء در منزل یکی از اعضای جلسه واقع در محله وحیدیه تهران برگزار شد این جلسه بیش از ۳۰ سال است که توسط مرحوم استاد حاج سیدیحیی لواسانی، اخوی آیت الله سید محمدصادق لواسانی وفرزند ایت الله سیدابوالقاسم لواسانی تاسیس شده است و هم اکنون بیش از ۱۵ سال است که مهاجر توفیق خادم القرانی این جلسه را در زمینه تجوید وصوت ولحن دارد.

در ابتدای این جلسه، وحید مهاجر آیاتی از ادامه درس جلسه را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

در ادامه این جلسه، اعضا به تلاوت آیات ادامه درس از سوره «یس» پرداختند و مهاجر، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد. وی در خلال تلاوت ها، به برخی نکات معنایی و تفسیری از این سوره پرداخت و افزود: جوانان سوال میکنند که تفاوت قرآن کریم، قرآن مبین، قرآن حکیم و... با یکدیگر چیست؟ این اسامی داخل قرآن آمده است. مانند همین آیه 2 سوره یس که آمده است« وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ» .

سپس امیرحسین سجده ای، کوچکترین عضو این جلسه قرآنی، با چهارسال سن که یک جزء از قرآن کریم را حفظ است، به تلاوت آیاتی از سوره تکویر پرداخت و حیرت اعضای جلسه را به همراه داشت. امیرحسین که توانایی خواندن و نوشتن ندارد، فقط با استماع قرآن کریم، آیات را حفظ کرده و در جلسه ارائه می‌دهد. یکی از خصوصیت های امیرحسین، خودجوش بودن در حفظ قرآن کریم است که اعضای جلسه این حافظ خردسال را آیه ای از آیات قرآن خطاب می‌کردند.

رد نشود///جلسه قرآن خانگی 45 ساله در وحیدیه تهران/ اهمیت تشویق و جایزه در ایجاد انگیزش خردسالان+صوت و عکس و فیلم

مهاجر در این جلسه، سنت حسنه تشویق قرآن آموزان خردسال را همچون استاد خویش، استاد لواسانی انجام می‌داد و معتقد بود که بحث تشویق در ایجاد انگیزش قرآن اموزان خردسال، بسیار موثر است.

در انتهای جلسه، استاد ملک محمدی، از بهترین شاگردان مرحوم استاد حاج سیدیحیی لواسانی، دقایقی به سخنرانی درباره سیره زندگی پیامبر(ص) پرداخت. ملک محمدی، پیامبر(ص) را همچون خورشید که لازمه حیات طبیعی است تشبیه کرد که پیامبر(ص) خورشیدی است برای ادامه حیات طبیعی و معنوی بشر.

در پایان جلسه خبرنگار ایکنا به گفتگو با وحید مهاجر پرداخت.

رد نشود///جلسه قرآن خانگی 45 ساله در وحیدیه تهران/ اهمیت تشویق و جایزه در ایجاد انگیزش خردسالان+صوت و عکس و فیلم

مهاجر درابتدا به معرفی خود پرداخت و گفت: بنده متولد ۱۳۴۸ ودارای مدرک درجه دو شورای عالی قران، مدرک فوق لیسانس، مدرس دانشگاههای علمی کاربردی ودانشگاه آزاد هستم و الحمدلله به لطف خدا وقران در بسیاری از مراکز و ادارات ازجمله نهادها و سازمان ها دراین دودهه تدریس داشتم.

این قاری ممتاز ادامه داد: به برکت قران توانسته ام دوره های تربیت مربی وآموزشیار قران را در نهادها از جمله سپاه پاسداران بطور تخصصی برگزارنمایم و همچنین در زمینه مسابقات نیز، رتبه های ممتاز در رشته ترتیل و تحقیق در سازمان اوقاف سال ۸۴، نفر دوم سراسری اساتید دانشگاه های علمی کاربردی و رتبه دوم معلمان سراسر کشور را کسب نمایم.

وحید مهاجر با اشاره به حضور خود در گروه  تواشیح بین المللی هدی، گفت: از کاهای فاخر این گروه اجرای تیتراژ ابتدایی سریال یوسف پیامبر بود که مورد استقبال عامه مردم قرار گرفت. همچنین در راستای فعالیت های تبلیغی جهت تواشیح وقرائت قران وتدریس به کشورهای آلمان، تونس، الجزایر، تانزانیا، اندونزی، تایلند، امارات، قطر و سوریه اعزام شده ام.

رد نشود///جلسه قرآن خانگی 45 ساله در وحیدیه تهران/ اهمیت تشویق و جایزه در ایجاد انگیزش خردسالان+صوت و عکس و فیلم

این مدرس قرآن کریم در ادامه به دوران تحصیل قرآن کریم خود اشاره کرد و گفت: بنده از ۷ سالگی دردامان خانواده ای مذهبی تحت نظر پدر مرحومم غلامحسین مهاجر، استاد لواسانی، مرحوم استاد مولایی، مرحوم استاد اربابی، استاد دزفولی، استاد یاریگل ومرحوم استاد ابدی قرآن را آموختم.

وی با بیان اینکه تشویق وانگیزه سازی جزو مهمترین واساس آموزش فرزندانشان است، توصیه ای به والدین کرد: توصیه من به خانواده ها طبق تجربه چندین ساله خودم این است که درمسائل اعتقادی خیلی دقت کنند. اینکه چطور به فرزندشان آموزش می‌دهند، چون کوچکترین اشتباهی در نحوه آموزش ممکن است او را از دین و قران زده کند. در ضمن اساس تاثیرگذاری تربیت اسلامی در خانواده ها عمل کردن خودمربیان و اولیائشان به آیات قرآن است. طبق گفته یکی از اساتید اخلاق، چای طبعش لطیف است. اگر کنار هرچیزی بگذاریم بوی همان را می‌گیرد. بدانید طبع انسان از چای لطیف تر است مواظب باشید، محیط خانواده وبیرون فرزندانتان آلوده نباشد که سریع با روح انسان مخلوط خواهد شد.

رد نشود///جلسه قرآن خانگی 45 ساله در وحیدیه تهران/ اهمیت تشویق و جایزه در ایجاد انگیزش خردسالان+صوت و عکس و فیلم

مهاجر در ادامه یادی از استاد مرحوم خود، استاد لواسانی کرد و گفت: ایشان معلم خیلی از جوانان و نوجوانان در قبل و بعداز انقلاب بودند. استاد لواسانی، شاگردانشان را قرآنی تربیت می‌کردند ویکی یکی افراد جلسه را مورد تحقیق وکنترل خودشان داشتند و با پدر ومادرشان در رابطه باتربیتشان در ارتباط بودند. ایشان قبل ازانقلاب حدود ۵۰ شاگرد در هرجلسه شان داشتند که بنده جزو کوچکترین شاگرشان بودم. یادم هست وقتی می‌خواستیم به جلسه قران برویم، بعضی از آدرسها در مسافت های دوری بود و چون جلساتمان سیار بود و درمنازل تشکیل می‌شد، مجبور بودیم با اتوبوس های دوطبقه ازاینطرف شهر به ان طرف شهر برویم. حساب کنید جمعیت ۳۰ یا ۴۰ نفر از اعضای جلسه همراه یکدیگر سوار اتوبوس می‌شدیم و بسیار برای مردم جلب توجه می‌کرد.

وی ادامه داد: یادم هست در سال ۱۳۵۶ یک سال قبل از انقلاب جشنی در حسینیه اصفهانیا واقع در کاوه شمالی گرفته شد. این جشن هشتمین سال تاسیس هیئت محبان حضرت علی اضغر(ع) بود. در حسینیه اصفهانیها وقتی جشن برگزار شد، یادم هست تک تک اعضاء مسئولیت داشتند. بعضی ها که بزرگتر بودند، قرآن تقلیدی می‌خواندند و بعضی ها هم از جمله بنده در گروه تواشیح یا سرود بودیم و در شان ائمه اطهار(ع) برنامه اجرا می‌کردیم. به خاطر دارم که ساواک در آن جشن حضور داشت که نکند ما دست از پاخطا کنیم.

رد نشود///جلسه قرآن خانگی 45 ساله در وحیدیه تهران/ اهمیت تشویق و جایزه در ایجاد انگیزش خردسالان+صوت و عکس و فیلم

این قاری ممتاز قرآن کریم در ادامه گله ای از روند مسابقات قرآن کریم داشت که در این باره گفت: این مسابقات، استرس و عدم اعتماد به نفس را از قرآنیانی همچون بنده افزایش می‌داد. متاسفانه جو مسابقات خیلی بد است. احساس می‌کنم،  وقتی مسابقه می‌دهیم از معنویت دور می‌شویم. کدام یک از قراء مصری را دیده اید که کنار هم بنشینند و بگویند کداممان نفر اول بین المللی هستیم کداممان دوم؟ متاسفانه معیار تمام دعوت از قاریان ما در محافل، رتبه اول یا دوم بین المللی شده است. اگر محفل های انس با قران همیشه‌ محیا باشد، ما تلاوتمان روز به روز پیشرفت می‌کند. در صداوسیماهم الحمدلله فقط قاریان دهه شصت ونهایتا هفتاد شکوفا شدند وهمچنان درحال شکوفایی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: مشکل اصلی کم رنگ شدن تقوا وخلوص دربین قاریان است و همچنین آموزشهای مکرر برای انها توسط اساتید مجرب و مخلص واقعی. 

مهاجر ادامه داد: خدا اساتید قرآنی را حفظ کند، بخصوص استاد دزفولی که واقعا حق برگردن بنده دارند و ایشان از لحاظ تقوا وحرفه تلاوت و تفسیر واقعا عامل هستند.

یادآور می‌شود، جلسه قرآن وحید مهاجر، چهارشنبه ها پس از نماز مغرب و عشاء در منازل اعضای جلسه به صورت سیار برگزار می‌گردد.

در ادامه تلاوت صوتی وحید مهاجر و تلاوت تصویری امیرحسین سجده ای ارائه می‌گردد.

وحید مهاجر

کد
دریافت

امیرحسین 4 ساله

دریافت
captcha