شهید مدرس؛ اسوه گفتمان اسلام ناب در دوران خفقان ستم‌شاهی پهلوی اول
کد خبر: 3668572
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸

شهید مدرس؛ اسوه گفتمان اسلام ناب در دوران خفقان ستم‌شاهی پهلوی اول

گروه شهرستان‌ها: نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، اسلام را دین حیات و حضور در مسائل اجتماعی دانست و گفت: شهید مدرس اسوه گفتمان اسلام ناب در دوران خفقان ستم‌شاهی پهلوی اول بود..

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی،  ظهر امروز با حضور در مراسم دهم آذر هشتادمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس که در کاشمر برگزار شد، دین اسلام را دین حیات و حضور در مسائل اجتماعی دانست و گفت: شهید مدرس اسوه گفتمان اسلام ناب در دوران خفقان ستم‌شاهی پهلوی اول بود.
وی با اعلام اینکه در طول 5 دوره‌ای که مرحوم شهید مدرس در مجلس حضور داشتند بر چند مسئله تاکید بسیاری داشتند که مهم‌ترین آن این بود که جهان اسلام می‌تواند با گفتمان اسلام ناب مدیریت شود، اظهار کرد: به رغم اینکه افراد بسیاری تلاش کردند در حکومت اسلامی بین دیانت و سیاست و دیانت و حاکمیت فاصله بیندازند اما نتوانستند.
پژمانفر با بیان اینکه برای فاصله نیفتادن بین سیاست و دین مدرس جان خود را داد، تنها راه برون رفت انسان‌ها از بن‌بست‌های پیش رو را گفتمان اسلام و جریان اسلام ناب دانست و بیان کرد: امروز به واسطه انقلاب اسلامی موج گسترده‌ای در دنیا ایجاد شده به طوریکه دیگری چیزی به عنوان جریان شرق و غرب نداریم.
وی با اشاره به اینکه امروز جریان ناب در تمامی دنیا رسوخ کرده و افراد بسیاری را به خود جذب است، اظهار کرد: شهید مدرس به این اعتقاد داشت که اسلام یک جریان اجتماعی است و نظام دنیا اگر بخواهد سعادتمند شود باید در زیر چتر اسلام ناب باشد.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر امروز اسلام‌ ستیزی به شدت در دستور کار قرار گرفته به خاطر گفتمان‌های اسلامی است که در دنیا ایجاد شده است، افزود: به رغم اینکه از صدر اسلام دیانت را در یک مسیر و مسائل اجتماعی را در مسیر دیگری قرار دادند اما شهید مدرس هیچ‌گاه دیانت را از سیاست جدا نمی‌دانست.
وی با اعلام اینکه امروز دشمنان بازهم تلاش می‌کنند حوزه دینی را از ورود به مسائل سیاسی و حکومتی بازدارند، بیان کرد: شهید مدرس نه تنها خوش‌فکر بود بلکه زبان گویایی برای بیان اوضاع کشور داشتند.
پژمانفر با بیان اینکه شهید مدرس معتقد بود جامعه دینی باید در برابر دشمن به‌ گونه‌ای باشد که نه تنها نتواند او را به دام بیندازد بلکه بتواند خود را تقویت و قدرتمند کند، عنوان کرد: مرحوم شهید مدرس معتقد بود جامعه‌ای که از نظر اقتصادی توانمندی نداشته باشد نمی‌تواند پیش برود.
 وی با اشاره به اینکه نه تنها مدرس بر فقه و اصول توجه داشت بلکه در بسیاری مسائل دیگر از جمله سیاست و اقتصاد صاحب نظر و مسلط بود، افزود: شهید مدرس اقتصاد را در مسیر سازندگی آورده بود به طوریکه معتقد بود اگر کسی برای مردم مصالحی تولید می‌کند نباید مالیات بدهد ولی اگر کسی کارهای تشریفاتی انجام می‌دهد از او مالیات بگیرید.



captcha