حفظ نگاه و حفظ حجاب؛ دستورالعمل حضور عفیفانه در جامعه
کد خبر: 3670534
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کارشناس و مشاور خانواده:

حفظ نگاه و حفظ حجاب؛ دستورالعمل حضور عفیفانه در جامعه

کانون خبرنگاران نبأ: کارشناس و مشاور خانواده بیان کرد: ­­کشور ما دارای قوانین مدنی و فرهنگ نهادینه‌‌ای بر پایه دین مبین اسلام است که دستورالعمل‌­هایی برای تعاملات صحیح و عفیفانه مردان و زنان نا­محرم در خانواده و اجتماع لحاظ کرده ­است که بر اساس این دستورالعمل­ زنان را با حفظ حجاب و مردان را با حفظ نگاه، از شهوت به حضور در جامعه فرا می ­خواند.

 معصومه خلیلی، کارشناس و مشاور خانواده در گفت ­و­گو با کانون خبرنگران ایکنا، نبأ، اظهار کرد: ­­کشور ما دارای قوانین مدنی و فرهنگ نهادینه ­ای بر پایه دین مبین اسلام است که دستور­العمل‌­هایی برای تعاملات صحیح و عفیفانه مردان و زنان نا­محرم در خانواده و اجتماع لحاظ کرده ­است که بر اساس این دستورالعمل­ زنان را با حفظ حجاب و مردان را با حفظ نگاه، از شهوت به حضور در جامعه فرا می ­خواند. اما در فضای جامعه کنونی ما فرهنگ وارداتی در قالب تجدد و امروزی بودن بسیاری از این باید­ها و نباید­ها را زیر­پا گذاشته­ است و امروزه ما شاهد ارتباطات خارج از عرف دختران و پسران در مراکز عمومی و مهدهای علم و دانش هستیم.

کارشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه پدیده ارتباطات خارج از عرف به صورت تدریجی و به مرور زمان به صورت یک امرعادی جلوه کرده­­ است، عنوان کرد: عدم بررسی ابعاد و پیامد­های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی این مسئله سبب شده­ است تا قبح و زشتی این امر از بین برود.

وی گفت: امر به معروف و فرهنگ ­سازی برای جوانان به صورت تبلیغ عملی در قالب‌­های مختلف می‌تواند از شکل‌­گیری این ارتباطات خارج ازعرف که سبب مشکلات فراوان و تأخیر در امر ازدواج می­ شود، بکاهد.

خلیلی درباره عوامل ایجاد ارتباطات خارج از عرف بیان کرد: عواملی هم­چون نداشتن پوشش مناسب، عدم استفاده درست از بوی­خوش و آرایش، عدم ارضای غریزه جنسی، تأمین نشدن احساس نیاز به محبت در جوانان و الگو­گرفتن از فرهنگ غربی میتواند سبب ارتباطات خارج از عرف شود.

وی افزود: دین اسلام دین زیبایی و آراستگی است و پیشوایان ما نه ­تنها به زیبایی باطنی خود  بلکه به زیبایی وآراستگی ظاهری خود نیز توجه داشته­ اند. همچنین آراستگی، عفاف و عزت­مندی با هم ارتباط دارند به ­گونه­ ای که فردی که دارای عزت­ نفس است در خود عظمت و صلابتی را احساس می­ کند که حقارت و پستی را نمی­ پذیرد و عزت­ مندی او باعث آراستگی عفیفانه در او می­ شود.

کارشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه یکی از اهداف ازدواج ارضای غریزه جنسی است، گفت: متأسفانه امروزه به دلائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نظیر بالا­رفتن سطح توقعات، آینده شغلی جوانان و تشریفات غیر لازم امر ازدواج به تعویق افتاده است که این امر باعث ارضای نیاز­های جوانان از راه­های غیر عاقلانه و نامناسب و انحراف در جامعه می­ شود.

خلیلی اظهار کرد: اریکسون، روانشناس غربی می­ گوید: جوانان در مرحله­ ای از زندگی خواهان ارتباط نزدیک و دوستانه با دیگران و یافتن هویت جدیدی هستند که گمان می­ کنند خانواده و والدینشان نمی­ توانند از آن­ها حمایت کنند. که در این میان تأمین احساس نیاز به محبت به­ خصوص از جانب مادر می­ تواند از ایجاد ارتباطات خارج از عرف جلوگیری کند.

وی افزود: ارضای صحیح غریزه، تحکیم روابط خانوادگی، ایجاد فضای عاطفی و روابط صمیمانه در خانواده، احساس امنیت و آرامش و امر خود کنترلی از سوی جوانان گام­های مؤثری در جهت جلوگیری و کاهش ارتباطات خارج از عرف و پیامد­های نا­مطلوب آن در جامعه است.

 فاطمه بغدادی

captcha