موضوعات مستقل، امتیاز ویژه جشنواره یازدهم
کد خبر: 3672290
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
قائم مقام دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت:

موضوعات مستقل، امتیاز ویژه جشنواره یازدهم

گروه هنر: مرتضی رزاق کریمی، قائم مقام دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما گفت: در یازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت به ویژه بخش جایزه شهید آوینی، استقلال موضوعات، یکی از امتیازات ویژه این دوره است.

موضوعات مستقل، امتیاز ویژه جشنواره یازدهم

مرتضی رزاق کریمی، قائم مقام دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره یازدهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: جشنواره این دوره از نگاه من هم در وجه کیفی و هم در بعد معنای رشد آشکاری داشته است. این گفته هم بدین دلیل نیست که خود یکی از مسئولان برگزاری جشنواره هستم، بلکه سخنی است که تمام کسانی که آثار را تماشا کردند به آن معترف هستند. نکته دیگر این‌که در دوره‌های قبل شاید آثار تنها در عنوان، نام مستقل را یدک می‌کشید، اما در این دوره به واقع ویژگی مستند مستقل را در کارهای حاضر در جشنواره هستیم. در ضمن استقبال مردم از این رویداد بسیار جالب توجه بود و نشان می‌داد فرهنگ مستند دیدن در بین اهالی سینما در حال رشد است.

رزاق کریمی درباره بخش جایزه شهید آوینی نیز این‌گونه اظهار نظر کرد: من از زمانی که جایزه شهید آوینی به صورت مستقل برگزار می‌شد به عنوان داور در آن حضور داشتم برای همین به جرات می‌توانم بگویم کارهای این دوره بهترین آثاری هستند که در این جایزه به نمایش در آمده‌‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که معمولاً تعاریفی که بخش‌های مختلف جشنواره می‌شود شکلی کلی دارد تاکید کرد: با نظر شما موافقم چون کلی‌گویی در حقیقت نوعی از سر باز کردن موضوع است و این نکته را نشان می‌دهد که طرف گفت‌و‌گو یا آثار را تماشا نکرده یا این‌که با سینمای مستند آشنا نیست. برای همین سعی می‌کنم جزئی‌تر درباره جایزه شهید آوینی سخن گویم.

این تهیه‌کننده افزود: آثاری که در این دوره حضور داشتند از بار دراماتیک خوبی سود می‌بردند این نکته نشان می‌دهد که به فیلمنامه‌نویسی آثار حاضر توجه کافی شده است.همچنین وقتی به فیلمنامه در کار مستند توجه می‌شود ناخوداگاه اثر مربوطه از شعار نیز در امان می‌‌ماند، آسیبی بسیار جدی که عموماً فیلم‌ها و مستندهای دینی و انقلابی را تهدید می‌کند. مطلب دیگر این‌که در مستندهای دینی عموماً یا به مناسک پرداخته می‌شود یا این‌که آثار بیوگرافی از افراد مذهبی و انقلابی را به نمایش در می‌آورند. این ساده‌ترین روشی است که می‌توان به واسطه آن مستند دینی ساخت، ولیکن مطمئناً جز کم اثرترین آثار خواهد بود.

وی تاکید کرد: تماشاگر وقتی فیلم یا مستند دینی می‌بیند دوست دارد پیام را در لایه‌های غصه مشاهده کند، برای همین به محض این‌که موضوع مورد نظر در قالبی شعاری بخواهد به وی منتقل شود نسبت به آن عکس العمل نشان داده و آن را پس می‌زند، اما در همین جشنواره خوشبختانه من کارهایی را دید‌ه‌ام که به زیبایی با هدف قرار دادن روابط و مناسبات انسانی مفاهیم دینی و قرآنی را مد نظر قرار داده است، هرچند چون هنوز جشنواره در حال برگزاری است، نمی‌خواهم نامی از کارها ببرم چون ممکن است سوء تفاهماتی را پیش آورد ولی به علاقمندان مستندهای دینی سفارش می‌کنم اگر به دنبال تماشای کارهای خوب و خوش ساختی در حوزه سینمای دینی هستند حتما آثار حاضر در بخش جایزه شهید آوینی را تماشا کنند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا گفت: عموماً فیلم‌های که در حوزه سینمای دینی یا دفاع مقدسی تولید می‌شود در اختیار عده‌ای خاص است برای همین در سال‌های گذشته کارهای تولیدی شکلی تکرار گونه داشتند، اما وقتی به فیلمسازان جوان اجازه داده شد تا نگاه و کار خود را با عینک و معیار خود بسازند نتیجه مستند‌های چون «بابایی» درآمدند که هر تماشاگری با دیدن آن متاثر و منقلب می‌شود.

رزاق کریمی با تائید سخنان فوق گفت: با نظر شما موافقم چون وقتی قرار باشد عده‌ای خاص تنها فیلم دینی بسازند بعد از مدتی آن کارها تکراری خواهند شد، اما مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سال‌های اخیر سعی کرده این رسم غلط را از بین ببرد برای همین هم فیلمسازان جوان و خوش فکر به سمت موضوعات دینی گرایش واضحی پیدا کرده‌اند.

وی متذکر شد: مطلب دیگر را می‌خواهم به عنوان تذکر بیان کنم آن هم این است که هر مستند سفارشی حتما کاری بی‌کیفیت نیست، چون این باور غلط در سینمای ما باب شده که فیلم‌های سفارشی عموماً مفاهیم مد نظر حکومت را تبلیغ می‌کند. ولیکن تجربه نشان داده بسیاری از کارهای پر مخاطب تاریخ سینما ابتدای امر فیلم یا مستند سفارشی بوده‌اند، اما این هنر کارگردان بوده که توانسته از آن سفارش، یک اثر در خور توجه بسازد.

قائم مقام دبیر جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا دایره معنای جایزه شهید آوینی گسترده‌تر شده است؟ گفت: در دوره‌های پیشین معمولاً تنها موضوعات دفاع مقدسی یا انقلابی مد نظر این جایزه بود این عمل به نوعی محدود کردن آرمان‌های شهدای چون شهید آوینی نیز به حساب می‌آمد، اما با گسترده‌تر کردن دایره معنای این جایزه ما توانستیم همکارهای بیشتری را در جشنواره داشته باشیم، هم اینکه مفهوم مقاومت و جهاد را در عرصه‌ای وسیع‌تر مد نظر قرار داده‌ایم.

رزاق کریمی در پایان تاکید کرد: این جشنواره یازده دوره است که برگزار شده، برای همین خود را به اثبات رسانده به نحوی که بسیاری از مستند‌سازان مطرح دنیا در این جشنواره با میل و رغبت حاضر می‌شوند. برای همین توقع می‌رود تا مسئولان با حمایت از چنین رویدادی در برگزاری بهتر آن در دوره‌های بعدی یاری‌رسان اجراکنندگان جشنواره باشند.

captcha