روحیه راحت‌طلبی، مانع کار و تلاش می‌شود
کد خبر: 3672552
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵

روحیه راحت‌طلبی، مانع کار و تلاش می‌شود

گروه اجتماعی: یک فعال سیاسی و فرهنگی گفت: برای حل مسئله بیکاری، علاوه بر ایجاد اشتغال، باید روحیه کار و تلاش را نیز در جامعه تقویت کرد و با فرهنگ راحت‌طلبی به مبارزه پرداخت.

سید علی نکویی، رئیس هیئت مدیره کانون نشر فرهنگ اسلامی حسنات استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه در اسلام، کار نوعی عبادت شناخته می‌شود، اظهار کرد: در قانون اساسی و قوانین دیگر بر اهمیت و ضرورت مسئله کار تأکید شده است، اما در عمل ما چنانکه باید به کار اهمیت نمی‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه بیکاری ریشه فساد و ناهنجاری در جامعه است، گفت: طبق بررسی‌ها، اکثر آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد و رفتارهای پرخاشگرانه و ناهنجار از بیکاری نشأت می‌گیرد و افراد بیکار در نهایت دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند که در جامعه نیز بازتاب پیدا می‌کند؛ بنابراین علاوه بر ایجاد اشتغال، روحیه کار نیز باید در جامعه تقویت شود.
نکویی بیان کرد: گاهی افراد تحت تأثیر افکار صوفیانه دچار نوعی رخوت و رکود شده و روحیه تلاش و کوشش در آنها ضعیف می‌شود، در حالی که در بعضی از فرهنگ‌ها مردم کار و تلاش خود را از صبح زود آغاز می‌کنند، اما اکنون نسلی تربیت شده که از کار فراری است و جدا از بحث اشتغال، این نکته نیز حائز اهمیت است که انسان مسئولیت‌ها را پذیرفته و تحمل سختی‌ها را داشته باشند؛ ولی متأسفانه راحت‌طلبی به یک فرهنگ غلط تبدیل شده که باید با آن مبارزه کرد و به سفارش‌ها و توصیه‌های بزرگان دین در این خصوص توجه داشت.
وی خاطر نشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در سال‌های خانه‌نشینی به اموری چون کشاورزی، حفر چاه، درخت کاری و ایجاد نخلستان می‌پرداخت، همچنین بسیاری از علما و بزرگان دین علاوه بر مطالعه و درس، به کارهای دیگر نیز اشتغال داشتند؛ در حالی که جامعه ما آن‌گونه که باید، به کار اهمیت نمی‌دهد و افراد عمدتا به دنبال انجام کارهای سبک و راحت هستند.
این فعال سیاسی و فرهنگی با بیان اینکه علی‌رغم وجود بیکاری، بعضی از کارها و مشاغل بر زمین مانده‌اند، گفت: گاهی مواقع برای انجام یک تعمیر ساده در منزل باید منتظر مانده و در نوبت قرار گرفت تا تعمیرکار بتواند به آن رسیدگی کند، چرا که استقبال از این مشاغل بسیار کم است و افراد به دلیل داشتن تحصیلات سراغ آنها نمی‌روند.
وی با تأکید بر اینکه باید به مسئله اشتغال یک نگاه جامع داشت، افزود: از نظر فرهنگی باید کار را نوعی عبادت تلقی کنیم که در این رابطه، احادیث بسیاری نقل شده است.
نکویی با بیان اینکه اگر بسترها فراهم شده و سرمایه‌گذاری‌های لازم نیز صورت گیرد، مسئله اشتغال قابل حل است، تصریح کرد: دولت باید ساختارهای لازم را فراهم کرده و امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کند، چرا که صاحبان سرمایه ریسک‌پذیر نیستند و جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بازده داشته باشد. وی ادامه داد: از طرف دیگر باید زمینه‌ای فراهم کرد تا افراد بتوانند از طریق تحصیلات خود مشغول به کار شوند، ضمن اینکه باید بخشی از افراد جامعه را به سمت تولید و فعالیت‌های تکنیسینی که هم بازار کار خوبی دارد و هم نیاز جامعه است، سوق داد. در برخی از زمینه‌ها برای افرادی که حرفه‌ای را بلد بوده و حاضر به تحمل سختی‌ها هستند، بازار کار زیادی وجود دارد.

captcha