توصیه‌های تغذیه‌ای رضوی در زمستان
کد خبر: 3678004
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

توصیه‌های تغذیه‌ای رضوی در زمستان

گروه اجتماعی: کارشناس طب سنتی گفت: امام رضا(ع) در رساله الذهبیه نکاتی را در خصوص تغذیه در فصل زمستان بیان کردند که از آن جمله می‌توان به استفاده روزانه سه لقمه عسل با موم برای مبتلا نشدن به زکام اشاره کرد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، کارشناس طب سنتی و مدیر حوزه علمیه عباسقلی‌خان مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: برای تغذیه مناسب هیچ وقت نمی‌توان یک تجویز ارائه کرد، اما هر فصلی تغذیه مناسب خود را دارد، از همین رو همیشه براساس طب ائمه معصومین(ع) باید سردی را با گرمی و گرمی را با سردی به تعادل رساند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر اکثر افراد در تغذیه به دنبال لذت هستند و خواص غذا را به فراموشی سپرده‌اند، عنوان کرد: ازهمین رو اکثر افراد به غذاهای با پخت سریع و کم هزینه اکتفا می‌کنند که در پی استفاده بیش از حد از خوراکی‌های فست فود، فرد دچار بیماریهای مزمن گوارشی می‌شوند، لذا برای یک تغذیه سالم باید دلیل معقول ومنطقی وجود داشته باشد.

نیک بین با بیان اینکه اکثر بیماری‌ها از غذاهای مصرفی بدن ایجاد می‌شوند، اظهار کرد: از همین رو برای بیماران دیابتی، آالزایمری یا روحی و روانی باید تغذیه مناسبی رعایت شود، به عنوان نمونه افراد پرخاشگر نباید غذاهایی با ادویه زیاد استفاده کنند، اما برای داشتن روح و روانی سالم ضمن تغذیه مناسب باید ارتباط با معبود را بیشتر کرد واز فضای اجتماعی آرام نیز بهره‌مند شد.

جلوگیری از زکام با خوردن عسل در زمستان

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه هر فصلی تغذیه مناسب خود را دارد، ابراز کرد: امام رضا(ع) در رساله الذهبیه نکاتی را در خصوص تغذیه در فصل زمستان بیان کردند که از آن جمله می‌توان به استفاده روزانه سه لقمه عسل با موم برای مبتلا نشدن به زکام اشاره کرد.

وی ادامه داد: براساس فرمایشات امام رضا(ع) یکی از مواد غذایی مناسب برای این ماه گردو است، از همین رو این امام بزرگوار فرمودند: «خوردن گردو در تابستان سبب گرمی و حرارت جسم و موجب پیدایش کورک و دمل و جوش‌های چرکین در بدن می‌شود اما مصرف آن در زمستان کلیه‌ها را گرم نگه می‌دارد و سردی و برودت از بدن دفع می‌شود».
نیک بین گفت: امام رضا(ع) همچنین در توصیه‌ای دیگر می‌فرمایند: «در فصل زمستان غفلتاً از اتاق گرم به هوای سرد و آزاد قدم نگذارید و برای رهایی از مشکلات سرماخوردگی در ماه‌های سرد،  گل نرگس ببویید، بوییدن این گل را به طور دائم انجام دهید تا از شرّ سرماخوردگی در امان بمانید» علاوه براین استشمام سیاه دانه آدمی را از سرماخوردگی ایمن می‌کند.

در بهمن‌ماه از ماهی و ماست کمتر استفاده کنید

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه در بهمن ماه اولین نکته‌ای که امام رضا (ع) به آن اشاره می‌کنند آن است که در این ماه بلغم زیاد می‌شود، عنوان کرد:  بلغم همان سیستم ایمنی بدن و از جنس آب و سرد و تر است که در طب سنتی با عنوان مزاج زمستانی از آن یاد می‌شود؛ در فصل زمستان، سن کودکی و پیری، چاقی، غذاهای تر و سرد خوردن(ماهی، ماست، و...) به عنوان عوامل افزایش بلغم می‌توان نام برد، از این رو برای این ماه مصرف موادی مانند گوشت (شتر، گوسفند، کبوتر، سار، گنجشک)، ادویه جات (هل، دارچین، زنجبیل، زیره، زعفران، زنیان، سیر، موسیر،خردل) و سبزیجات (کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، ترخون، مرزه، کلم، مارچوبه، نخود، گردوی هندی، قدومه شیرازی، کدو حلوایی، لیمو ترش و گندم) مفید است.

مصرف حبوبات در زمستان باعث کاهش بلغم می‌شود

نیک بین با بیان اینکه از جمله توصیه‌های امام رضا(ع) در رساله ذهبیه درباره این ماه، مصرف کمی آب گرم در صبح به صورت ناشتا است که توصیه می‌کنند بهتر است این آب گرم را یک مرتبه سر کشید، اظهار کرد: سفارش دیگر امام رضا (ع) خوردن حبوبات گرم، کرفس، ترتیزک، سیر، پیاز کوهی و استحمام خوب است زیرا باعث کاهش بلغم می‌شود.
وی ادامه داد: امام رضا(ع)  برای اسفندماه  خوردن سیر را تجویز کردند، ابراز کرد: در فصل بهار باید از خوردن پیاز و سیر و ترشی پرهیز کرد، اما استفاده از این گیاه را برای آخر زمستان مفید است،  در روایات از سیر به عنوان شفای هفتاد نوع بیماری یاد شده و خواص فراوانی برای آن ذکر شده است.

 

captcha