بازدید هیئت دانشگاه «هرات» افغانستان از سازمان «سمت»
کد خبر: 3690806
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

بازدید هیئت دانشگاه «هرات» افغانستان از سازمان «سمت»

گروه اندیشه: رئیس دانشگاه «هرات» افغانستان به همراه اویس آزادانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و عرفانی، رئیس دانشکده روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات این دانشگاه، ضمن حضور در سازمان مطالعه و تدوین‌(سمت) با مسئولان این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی «سمت»، در این دیدار سیدرسول موسوی، مشاور رئیس سازمان «سمت» در امور بین‌الملل، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با تغییر فضای فرهنگی دانشگاه‌ها، سازمان «سمت» متولی تحقیق، پژوهش، تهیه و تولید متون درسی در حوزه علوم انسانی شد. ازجمله فعالیت‌های سازمان «سمت» علاوه بر تأمین متون درسی دانشگاه‌های داخل کشور، همکاری‌های این سازمان با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر کشورهاست که گسترده‌ترین آن‌ها همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور افغانستان است.
موسوی افزود: سازمان «سمت» تاکنون با همکاری وزارت تحصیلات عالی افغانستان در چاپ و انتشار ۵۹ عنوان از کتاب‌های استادان دانشگاه‌های افغانستان همکاری داشته است. «سمت» ضمن ادامه همکاری‌های مشابه در چاپ آثار استادان دانشگاه‌های افغانستان آمادگی دارد در زمینه فعالیت‌های پژوهشی، تألیف و ترجمه مشترک با دانشگاه‌های کشور افغانستان همکاری نماید.
شهره روغنی مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت» نیز یکی از فعالیت‌های این سازمان را تأمین منابع انگلیسی تخصصی رشته‌های مختلف دانشگاهی دانست و گفت: از جمله موفقیت‌های سازمان «سمت»، تولید متون آموزش تخصصی زبان انگلیسی ESP برای کلیه رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و پزشکی است که متناسب با آخرین استاندارد‌ها و شیوه‌های آموزش زبان تهیه و تولید شده است.
عبدالله فائز رئیس دانشگاه «هرات» نیز از حضور در سازمان «سمت» ابراز خرسندی کرد و گفت: دانشجویان افغانستان برای برقراری ارتباط با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی دنیا در جهت تأمین نیاز‌های علمی خود به آشنایی و تسلط به زبان انگلیسی نیازمند هستند که تأمین این نیازها، از اهداف این دانشگاه است.
در ادامه دیدارها، هیأت دانشگاه «هرات» با حجت‌الاسلام محمد ذبیحی قائم مقام رئیس و معاون پژوهشی سازمان «سمت» و مهدی زارع مدیر پژوهشی این سازمان، دیدار و گفت‌وگو کردند.
قائم مقام رئیس سازمان «سمت» در این دیدار به اشتراکات فرهنگی و منطقه‌ای دو کشور ایران و افغانستان پرداخت و گفت: در شرایط فعلی منطقه، بهترین راه‌حل مشکلات، تعاملات فرهنگی و گفت‌وگو‌های فرهنگی است.
مهدی زارع مدیر پژوهشی سازمان «سمت» در ادامه جلسه فعالیت‌های پژوهشی «سمت» را معرفی کرده و افزود: سازمان مطالعه و تدوین «سمت» در ۳۵ گروه تخصصی در رشته‌های مختلف علوم انسانی و با ۱۵۰۰ استاد برجسته دانشگاه‌های کشور، در تهیه متون درسی همکاری دارد. این سازمان یکی از مهم‌ترین مراکز تأمین منابع درسی رشته‌های علوم انسانی است که تاکنون توانسته حدود ۲۲۰۰ عنوان کتاب تألیف و ترجمه کند.
رئیس دانشگاه «هرات» در سخنان خود در این جلسه گفت: سفر فعلی ما به ایران نتایج علمی و فرهنگی بسیاری داشته که امید است آغاز همکاری مشترک دانشگاه «هرات» و «سمت» در زمینه تحقیق و پژوهش، از نتایج دیگر این سفر باشد.
وی به معرفی اجمالی دانشگاه «هرات» پرداخت و افزود: «دانشگاه «هرات» با ۱۶ هزار دانشجو که ۴۸ درصد آن‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، ۱۶ دانشکده، ۷۱ رشته تحصیلی و ۴۳۶ عضو هیأت علمی، یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور افغانستان است. برخی از استادان این دانشگاه در دانشگاه‌های کشور ایران تحصیل کرده یا تحصیلات تکمیلی خود را در ایران گذرانده‌اند. مردم افغانستان هیچگاه مهمان‌نوازی و کمک‌های ایران را در دوران مختلف فراموش نخواهد کرد.
فائز در ادامه ابراز امیدواری کرد: با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی و نقش دیپلماسی فرهنگی در رفع مشکلات و مسائل اختلاف‌برانگیز، ارتباط‌های فرهنگی و علمی میان دانشگاه‌های دو کشور ایران و افغانستان افزایش یابد.
رئیس دانشگاه «هرات» و هیأت همراه، در جلسه‌ای دیگر با محمدرضا سعیدی معاون نظارت علمی و فنی «سمت» دیداری داشتند که در این جلسه، فائز ضمن تشکر از مهمان‌نوازی گرم مسئولان سازمان «سمت» گفت: «در دانشگاه «هرات» تمرکز ما بر تربیت نیروست، نه تولید نیرو. با وجود اجماع ملی برای بازنگری در نظام آموزشی و تحصیلی افغانستان، ضرورت چاپ و نشر کتاب‌های جدید برای این کشور افزایش یافته است و برای سرمایه‌گذاری تغییرات علمی در افغانستان، ایران حرف اول را می‌زند.
وی تصریح کرد: ما در علوم طبیعی توانستیم تغییرات خوبی ایجاد کنیم، اما به بحث علوم انسانی توجه کمتری شده است؛ در صورتی که علوم انسانی اهمیت بیشتری دارد. در علوم اجتماعی، صاحبنظران این رشته معتقدند همه‌چیز توسط انسان تغییر می‌کند؛ در نتیجه اگر انسان تغییر کند نیز همه‌چیز مطابق آن تغییر می‌کند. به همین دلیل برای بهبود اوضاع فرهنگی افغانستان، باید توجه به علوم انسانی افزایش یابد. ما همیشه دوست داشتیم که رابطه علمی خوبی با ایران داشته باشیم و امیدواریم «سمت» در نمایشگاهی که سال آینده در دانشگاه «هرات» برگزار می‌شود، با آثار خود حضور داشته باشد.
رئیس دانشگاه «هرات» افزود: سیاست‌های انتشاراتی و فرهنگی ایران تطابق صددرصدی با فرهنگ مردم کشور افغانستان دارد. «سمت» یکی از قطب‌های علمی در علوم انسانی اسلامی است و آنچه ما نیاز داریم، کسب تجربه و تخصص در این عرصه است. خوشحالیم که امروز در کانون این تجربیات آماده شده توسط شما، حضور داریم.
محمدرضا سعیدی معاون نظارت علمی و فنی «سمت»، پس از خوش‌آمدگویی، گفت: ما به هرات نگاه ویژه‌ای داریم و این شهر یکی از کانون‌های ادب و فرهنگ افغانستان است. در ایران پس از پیروزی انقلاب، برای آموزش در دانشگاه‌ها بر سه محور تأکید شد؛ دانشجو، استاد و محتوای آموزشی؛ که این سه مورد سطوح اصلی یک آموزش موفق را در علوم انسانی تشکیل می‌دهند. این حساسیتی که شما دارید، آن زمان در ایران هم وجود داشت و به همین منظور ۶ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سازمان «سمت» تشکیل شد. امروز سازمان مطالعه و تدوین (سمت) ۲۱۵۰ عنوان کتاب درسی در تیراژ ۴۰ میلیون نسخه در رشته‌های مختلف علوم انسانی با زبان پیرایش شده فارسی و با رعایت تمام مسائل اخلاقی و دینی، تولید کرده است.
سعیدی با تأکید بر علاقه دکتر احمد احمدی رئیس سازمان «سمت» به مردمان همزبان کشور افغانستان، اظهار داشت: ما همواره برای کمک به ارتقای دانش علوم انسانی افغانستان حضور داشته‌ایم و خواهیم داشت. کتاب‌های مجموعه «سمت» نزدیک به ۸۰ درصد نیاز‌های شما در این زمینه را برآورده می‌کند. ان‌شاءالله حضور امروز شما در این سازمان گام مثبتی باشد و با پیگیری و توافقات بتوانیم پیوند محکم‌تری میان «سمت» و دانشگاه «هرات» ایجاد کنیم.
اویس آزادانی رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه «هرات» نیز در این جلسه با ابراز تشکر از سازمان «سمت»، گفت: ما از آثاری که در ایران تولید می‌شود زیاد بهره برده‌ایم. اگر آثاری که در ایران منتشر می‌شود نبود، چه می‌کردیم؟! ما واقعاً به ایران مدیون هستیم و ایران خدمت بزرگ علمی به افغانستان داشته است.
در پایان این دیدار، هیأت دانشگاه «هرات» با همراهی مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت» از کتابخانه «سمت» و نمایشگاه کتاب‌های منتشر شده برای افغانستان «سمت» بازدید کردند.

captcha