سواد قرآنی شهر تهران برای اولین بار سنجیده شد
کد خبر: 3692629
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

سواد قرآنی شهر تهران برای اولین بار سنجیده شد

‌معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: کتاب «پای‌بندی به قرآن کریم» شامل پیمایش حیات و سواد قرآنی در شهر تهران است که برای اولین بار بر اساس استانداردهای پژوهشی انجام شده است.

به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی افزود: پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران، پژوهش جدیدی است که برای اولین بار با دقت علمی و در گستره شهر تهران انجام شده و نتایج قرآنی این پژوهش برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک آبرومندی است.
وی ادامه داد: این پیمایش برای اولین بار سواد قرآنی و پایبندی با سنجه های بومی در کشور را در سطح شهر تهران به سنجه گرفته و قرار است در مرحله بعدی استان تهران و احتمالا پنج استان با این پیمایش قرآنی مورد بررسی قرار گیرند.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی همچنین گفت: در این پیمایش مخاطبانی از 15 تا 75 سال مورد پژوهش قرار گرفته اند ولی بیشتر این افراد را زیر 40 سال تشکیل می دهد و نتایج این پیمایش وضعیت رویش های ما را در حوزه قرآن نشان می دهد و این پیمایش در واقع بر مبنای منطق انقلاب اسلامی است.
این کارشناس مذهبی، توجه به نظرات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را به عنوان بالاترین کارشناسان دینی در این زمینه لازم دانست و گفت: باید فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی و حضرت آیت الله خامنه ای را ملاک قرار دهیم و برنامه ریزی های خود را در همه زمینه ها از مسائل فرهنگی و اقتصادی گرفته تا سیاست، قرآن و امنیت با این بیانات تنظیم کنیم.
وی همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب درباره تبلیغ قرآن سخنرانی هایی داشته اند که می توان نظریات کم نظیری را در این زمینه استخراج کرد ولی هنوز این نظرات در سطح ملی عملیاتی نشده است.
موسوی هوایی یکی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم را تهیه پژوهش های قرآنی مورد نیاز در سطح ملی دانست.
به گزارش ایرنا هفته گذشته کتاب «پای‌بندی به قرآن کریم» با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی در سازمان دارالقرآن الکریم رونمایی شد و مهدی قره شیخلو رئیس این سازمان با ارائه گزارشی از این پژوهش قرآنی گفت: از سال گذشته با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی برای اولین بار پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران بر اساس استانداردهای پژوهشی انجام شد.
وی از ضرورت انجام این پژوهش برای برنامه ریزی های صحیح در حوزه های مختلف قرآنی سخن گفت و افزود: چنین طرح هایی را باید گسترش داد و به صورت دقیق و موضوعی به آمار و اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنیم.
سید علیرضا فروغی مدیرکل پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی نیز گفت: یافته های پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران در راستای پژوهش های دینداری شکل گرفته که این تحقیقات از سال 83 در دفتر پژوهش های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شده است.
وی افزود: کلان موضوع دینداری در دستور کار پژوهش های این سازمان بوده تا روش های علمی برای بخش دینداری ابداع شود و با توجه به مشهورترین روش ها موضوع دینداری در حوزه های اعتقادی، احساسات، مناسک و رفتار، پیامدها و آگاهی و دانش مورد بررسی قرار گرفته است.
مدیر کل پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی از پیمایش حیات قرآنی به عنوان بزرگترین سرمایه برای مدیران فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: کتاب پای بندی به قرآن کریم در شش حوزه باورهای معطوف به قرآن، عواطف معطوف به قرآن، پیامدهای معطوف به قرآن، اعمال معطوف به قرآن، فراغت معطوف به قرآن و اطلاعات و مهارت های قرآنی در 250 صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha