«آنام» آموزه‌های دینی را به شکلی بومی بیان می‌کند
کد خبر: 3693440
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
عبدالرضا اکبری:

«آنام» آموزه‌های دینی را به شکلی بومی بیان می‌کند

گروه هنر ــ بازیگر سریال «آنام» گفت: امتیاز ویژه این سریال این است که در آن آموزه‌های دینی به شکلی بومی بیان می‌شود، برای همین پذیرش آن برای تماشاگر بسیار بهتر و سهل‌تر است.

«آنام» آموزه‌های دینی را به شکلی بومی بیان می‌کند

عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره سریال «آنام» و ویژگی‌‌های فنی این کار اظهار کرد: مهمترین دلیلی که باعث شد من بازی در این کار را بپذیرم، فیلمنامه خوب «آنام» است. در این سریال موقعیت‌ها به گونه‌ای رقم خورده که آدم‌ها در آن غرق می‌شوند.این کار در سناریو بسیار موفق عمل کرده است و موقعیت‌هایی که در قصه برای بازیگران رقم می‌خورد ابعاد مختلف شخصیت‌ها را برای تماشاگر عیان می‌کند. نکته جالب اینجاست که این ویژگی در سریال محدود نیست و به صورت گسترده در جای جای کار مشاهده می‌شود.

 وی افزود: برای بازیگر وقتی شرایطی پیش می‌آید که در کار مورد علاقه‌اش حضور داشته باشد، انگیزه‌هایی برایش پیش می‌آید که به بهتر شدن کار کمک می‌کند. این اتفاق نه تنها برای بازیگر، بلکه درباره کارگردان و دیگر بخش‌های فنی نیز رخ می‌دهد.

بازیگر سریال «پهلونان نمی‌میرند» در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود در بخش‌هایی که قصه فلش‌بک می‌خورد، برای بهتر شدن سریال از زبان آذری استفاده می‌شد؟ گفت: درست است که در فلش‌بک، داستان به آذربایجان می‌رود و طبیعتاً زبان نیز باید آذری باشد، اما این مهم را از یاد نبرید که مخاطب تلویزیون، همانند سینما نیستند. پس باید سلایق آن‌ها را مد نظر قرار داد. نکته دیگر این‌که در تلویزیون همه مخاطبان به زیرنویس خوانی عادت ندارند و این کار برایشان دشوار است، به همین دلیل باید کار را به صورت مطلوبی برای آنها نمایش داد، البته باید این مطلب را هم بیان کرد که جدا از زبان، ما دیگر شاخصه بومی را رعایت کردیم. برای مثال به نوع پوشش و جغرافیایی که در آن قصه رخ می‌دهد می‌توانم اشاره کنم.

وی متذکر شد: در رابطه با توضیح فوق می‌خواستم نکته‌ای را بیان کنم. اگر در سریال ما زبان آذری را انتخاب می‌کردیم، شاید این تصور پیش می‌آمد که اتفاقاتی که در این سریال رخ می‌دهد تنها محدود به قومیتی خاص است، بنابراین با انتخاب زبان فارسی موقعیتی فراهم کردیم تا تمامی تماشاگران با هر قوم و نژادی با آن ارتباط برقرار کنند. درباره کارگردانی این سریال نیز می‌خواهم نکته‌ای را بیان کنم. جواد افشار فیلمسازی است که سلیقه تماشاگر را می‌شناسد برای همین هم اکثر کارهایش با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند، اما در سریال «آنام» به نظرم وی جهش خیره‌کننده‌ای داشته و کار توانسته علاوه بر جذب تماشاگر از بعد فنی نیز کیفیتی بالاتر از کارهای قبلیش داشته باشد.

وی در جواب به این سوال که آیا انتخاب بازیگر نیز می‌تواند عاملی برای موفقیت یک اثر تلویزیونی باشد، تصریح کرد: ممکن است کار با وجود فیلمنامه و کارگردانی خوب از تیمی در حوزه بازیگری استفاده کند که در آن انتخاب‌های خوبی صورت نگرفته باشد. در اینجا به نظرم کل کار صدمه می‌بیند، اما در «آنام» به گواه منتقدان اکثر انتخاب‌ها خوب بود. در همین رابطه باید از بازی «گلچهره سجادیه» به عنوان یکی از امتیازات اصلی این سریال نام برم که بعد از سال‌ها، وی در یک کار تلویزیونی حاضر شد و به کار رنگ و بومی ویژه بخشید.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: متاسفانه باید بگویم، در سینما و تلویزیون همچون گذشته حضور در آثار سینمایی و تلویزیونی بر پایه داشته‌‌های فنی نیست! بلکه روابط و باند بازی‌هایی که در کار وجود دارد سبب شده که تنها عده‌ای فرصت کار کردن را داشته باشند. این اتفاق نیز به هیچ وجه شایسته نیست و به نوعی دور از اخلاق و انصاف است. این تذکر را هم برای نفع شخصی نگفتم چون من عموماً  مشغول کار هستم، اما عده‌ای هستند که به ندرت فرصت کار کردن پیدا می‌کنند.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود درباره توجهات دینی این سریال اظهار کرد: من در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری حضور داشته‌ام که در آنها موضوعات دینی به شکلی مستقیم مد نظر قرار گرفته است، اما به شخصه کارهایی نظیر «آنام» را بیشتر می‌پسندم. این کارها در ظاهر ادعای دینی بودن ندارند، اما جای جای قصه از مضامین دینی و قرآنی سود برده است. این مطلب را هم می‌توان در رابطه والدین و فرزندان مشاهده کرد هم روابطی که به کسب و کار بسیاری از ما حاکم است. درباره گرایشات اخلاقی «آنام» باید نکته‌ای دیگر را هم مد نظر قرار دهم آن هم این‌که جواد افشار در سریال خود آموزه‌های دینی را با شاخصه‌های بومی پیوند می‌زند، به همین دلیل نیز پذیرش آن بسیار راحت‌تر از کارهایی است که نگاهی مستقیم به موضوعات مورد نظر دارند.

وی در پایان گفت: به شخصه اگر بیننده یک سریال و فیلمی باشم که در آن به صورت مستقیم آیه یا حدیثی در آن بیان می‌شود شاید به صورت ساده از کنار آن بگذرم، اما فیلمی که در آن مرام و مسلکی دینی و قرآنی مد نظر قرار می‌گیرد بیشتر مورد پسندم است. این گرایش نیز یک امر شخصی نیست، بلکه آنگونه که از اظهارنظرها عیان است، اکثر تماشاگران نیز چنین گرایشی دارند، اما افسوس که بسیاری از ما (فیلمسازان و مدیران تلویزیون) چشم خود را به روی این امر بسته‌اند.

داود کنشلو

انتهای پیام

 

captcha