مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ فراخوان چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن
کد خبر: 3693673
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ فراخوان چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر اعلام فراخوان چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، دوم اسفندماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ فراخوان چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، خبر اعلام فراخوان چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز ‌چهار‌‌شنبه، دوم اسفندماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، دوم اسفندماه و تا ساعت 14 تعداد سیزده خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که از این تعداد تنها دو خبر در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«موضوع و فراخوان چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اعلام شد» و «فیلم تلاوت پورعاشوری در هجدهمین کرسی تلاوت تسنیم» عناوین دو خبر قرآنی این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
همچنین، اخبار دیگری با عناوین «زندگی فاطمۀ زهراء(س) را باید با نگاهی نو شناخت»، «ز افلاک آمد به امداد ما؛ ولی عاقبت درد پهلو گرفت»، «مداحی «میثم مطیعی» در حسینیه امام خمینی(ره)»، «زمانی که پیامبر اکرم(ص) برای اجابت دعا به حضرت زهراء(س) آموخت»، «در ایام فاطمیه نباید تنها به ذکر مصائب حضرت زهرا(س) پرداخته شود»، «حاکم رفاه‌طلب در برابر خارجی‌ ذلیل و در برابر قشر محروم قلدری می‌کند»، «چرایی مبارزۀ خدا با کم‌فروشی از زبان حضرت زهراء(س)»، «یکی از مهم‌ترین اهداف آخرالزمانی شیطان»، «اشعاری در سوگ فاطمه(س) که تحسین رهبر انقلاب را برانگیخت»، «آغاز زمان ثبت‌نام در مراسم اعتکاف حرم عبدالعظیم حسنی(ع)» و «هفتمین همایش ملّی غدیرپژوهی به انتها رسید» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که اغلب این اخبار در حوزه معارفی عترت قرار داشته و مربوط به سوگواری ایام فاطمیه است.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «موضوع و فراخوان چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اعلام شد» بر روی خروجی خود کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «محمدتقی میرزاجانی؛ معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم سالانه شورا، برگزاری اجتماع باشکوه جامعه قرآنی است که در هر نوبت، ذیل یکی یا چند موضوع مهم و همسو با مأموریت‌های این شورا دنبال می‌شود، گفت: نشست تخصصی شورای عالی قرآن در چهاردهمین سال خود، در یک بخش به موضوع «دعا» و «اذان» خواهد پرداخت و در بخش دیگر یک جمع‌بندی کاربردی از موضوع ترتیل (که موضوع نشست قبلی بود) ارائه خواهد داد.
به گفته میرزاجانی نشست چهاردهم، مرداد ماه سال آینده، در تهران و با حضور استادان، قاریان و حافظان ممتاز سراسر کشور برگزار می‌شود.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن از استادان، صاحب‌نظران و پژوهش‌گران قرآنی دعوت کرد تا مقالات خود را در موضوعات و محورهای تعیین شده، حداکثر تا 15 تیر ماه 1397 به شورای عالی قرآن ارسال کنند تا مورد داوری و ارزیابی قرار گیرد».
اغلب اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم همچنان رنگ و بوی فاطمیه دارد و علاوه بر اینکه این اخبار در حوزه معارفی عترت قرار دارند، در رابطه با جنبه‌های مختلف زندگی حضرت فاطمه(س) منتشر شده‌اند.
همچنین، این صفحه از خبرگزاری تسنیم خبر دیگری با عنوان «زندگی فاطمۀ زهراء(س) را باید با نگاهی نو شناخت» را که مربوط به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با درس بودن ابعاد مختلف زندگی فاطمۀ زهراء(س) برای تمام بشریت می‌باشد، منتشر کرده که در بخش‌هایی از این خبر تأثیرگذار از قول رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور، آمده است: «مقامات معنوی فاطمه زهراء در شمار برترین مقامات معنوی آحاد معدودی از بشریت است. ایشان معصومند؛ عصمت، ویژه معدودی از برگزیدگان الهی در میان آحاد بشر است؛ و این بزرگوار - فاطمه زهراء - از آن جمله است، با توجه به این واقعیت که این زن مسلمان و مجاهدِ فیسبیلالله تنها حدود بیست سال - حالا با اختلاف روایات از هجده سال تا بیست و پنج سال - سنّشان بوده؛ زن جوان دارای این مرتبه عالی از معنویت که در ردیف اولیاء و پیامبران و مانند اینها قرار می‌گیرد و از سوی فرستادگان الهی «سیّدة نساءالعالمین» نام می‌گیرد.
در کنار این مقام معنوی، بُروز خصلت‌های برجسته و کارکردهای مهم در زندگی شخصی این بانوی بزرگوار هر کدام یک درس است. تقوا، عفّت و طهارت، مجاهدت، شوهرداری، فرزندداری، سیاستفهمی و حضور او در مهم‌ترین عرصه‌های حیات یک انسان در آن دوره - چه در دوران نوجوانی و کودکی، چه در دوران بعد از ازدواج – هر کدام یک درس است؛ نه فقط برای شما بانوان درس است، [بلکه] برای همه بشریت درس است. بنابراین این اقتران برای ما یک فرصت است؛ در زندگی فاطمهزهراء(س)باید دقیق شد، با نگاهی نو آن زندگی را شناخت، فهمید و به معنای واقعی کلمه آن را الگو قرار داد».
فارس
اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند ایام گذشته و طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 308 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت اخباری با عناوین «ترجمه قرآن «الهی‌قمشه‌ای» مجدداً آماده چاپ شد/ ترجمه «استاد انصاریان» همچنان در صدر»، «آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان/ کاهش چشمگیر جوایز رقابت‌ها»، «رقابت ۵۰۰ نخبه قرآنی در مسابقات سراسری قرآن بسیج»، «جدیدترین تلاوت احمد ابوالقاسمی/ آیاتی از سوره «شوری»»، «حذف معافیت‌های مرحله اول آزمون‌ اعطای مدرک به حافظان قرآن/ اعمال محدودیت سنی»، ««محمدرضا زاهدی» به امارات و «محمد محمودی» به الجزایر اعزام می‌شوند»، ««دعا و اذان» موضوع نشست تخصصی شورای عالی قرآن / مرداد 97 موعد برگزاری» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند که تمامی این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری در صفحه فعالیت‌های قرآنی خود با عنوان «حذف معافیت‌های مرحله اول آزمون‌ اعطای مدرک به حافظان قرآن/ اعمال محدودیت سنی» در رابطه با آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم کرده که در بخش‌هایی از این خبر قابل تأمل آمده است: «در جلسه چهل‌وهفتم شورای ارزیابی حافظان قرآن مقرر شد، کمیته‌ای تشکیل شود تا علاوه بر بررسی چالش‌های آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، اشکالات احتمالی آیین‌نامه این آزمون‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود.
بر همین اساس کمیته‌ سه نفره اصلاحات آیین‌نامه باحضور اساتیدی همچون احمد زرنگار، محمدمهدی بحرالعلوم و مهدی شکری تشکیل و چندین جلسه برگزار شد.
در این جلسات تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد تا علاوه بر بازدهی بیشتر آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، فعالیت‌های حفظ هدفمندتر از گذشته پیگیری شود که البته اعمال این پیشنهادات و تصمیمات پس از تصویب در صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت می‌گیرد.
یکی از موضوعات پیشنهادی برای اصلاح آیین‌نامه آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، حذف معافیت‌های مرحله نخست آزمون‌ها است که با تصمیم اعضا مقرر شد این معافیت‌ها برداشته شود، چرا که داشتن مدرک کارشناسی ارشد الهیات یا سطح سه حوزه نمی‌تواند ملاکی برای داشتن توانمندی افراد در زمینه حفظ قرآن باشد.
مفهومی‌ شدن مرحله نخست آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان، اعمال شرایط سنی برای حضور افراد در مرحله چهارم و کاهش فرصت مطالعاتی راه‌یافتگان به این مرحله از 6 به 3 ماه نیز از دیگر پیشنهادات اعضا برای تغییر در آیین‌نامه آزمون‌ها است که این تصمیم‌ها باید در شورای توسعه مطرح و بررسی شود که در صورت تصویب از سال آینده اجرایی می‌شود».
ایسنا
دو خبر با عناوین «چالش‌های روحانیت به مناظره کشیده می‌شود» و «وقتی آرامش از «آرامستان» پر می‌کشد» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآنی جای ندارند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همانند خبرگزاری ایسنا طی امروز و تا این ساعت دو خبر را با عناوین «مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه سه شنبه تا صبح چهارشنبه» و «مجالس فاطمیه، تنها به ذکر مصائب محدود نشود» بر روی خروجی خود منعکس کرده که این اخبار نیز در حوزه قرآن کریم قرار نداشته و در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده‌اند.
مهر
تنها یک خبر با عنوان «فراخوان چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن» بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآنی جای دارد.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «آغاز فعالیت‌های آموزشی در موزه ملی قرآن کریم» دارد، مربوط به روز دوشنبه، 30 بهمن‌ماه است و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
تنها یک خبر از هشت خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و هفت خبر دیگر این صفحه نیز با عناوین مختلف در دیگر حوزه‌های معارفی منتشر شده‌اند.
«فراخوان چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن» عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه ر اتشکیل می‌دهد که اغلب صفحات معارفی رسانه‌های مهم کشور نیز طی امروز بدان پرداخته‌اند.
ایبنا
«اسامی هیات داوران کتاب سال برای شفاف‌سازی معرفی شود» عنوان تنها خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران است که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منتشر شده و در حوزه تخصصی قرآن کریم نیز جای ندارد.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، دو خبر با عناوین «12 نشانه ولایت مداری حضرت فاطمه(س)» و «حراج آثار هنری نفیس ایرانی و اسلامی به نفع کودکان بیماری‌های خاص» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این دو خبر نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.

انتهای پیام/

captcha