بزرگ‌مرد و معلمی متعهد از اهالی امروز
کد خبر: 3702478
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
یادداشت نیکنام حسینی‌پور در رثای كی‌عطا طاهری؛

بزرگ‌مرد و معلمی متعهد از اهالی امروز

گروه ادب ــ نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل خانه کتاب در یادداشتی، درگذشت بزرگ‌مرد ایل و نشان فرهنگ و اخلاق، كی‌عطا طاهری بويراحمدی را تسلیت گفت.

بزرگ‌مرد و معلمی متعهد از اهالی امروز
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل خانه کتاب در متن یادداشت خود در رثای كی‌عطا طاهری بويراحمدی؛ نویسنده فقید بویراحمدی آورده است:
درگذشت فرهیخته وارسته و بی‌ادعای کهگیلویه و بویراحمد، مرد اخلاق و ادب استاد کی‌عطا طاهری، را باید ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای علاقه‌مندان به فرهنگ‌های بومی ایران زمین دانست؛ معلم و پژوهشگر ارزشمندی که گنجینه‌ای گران‌سنگ از میراث فرهنگی ـ تاریخی کهگیلویه و بویراحمد را در حافظه داشت و به حقیقت، حافظ و نگهبانی شایسته برای آن بود و با مکتوب کردن و انتشار این میراث فرهنگی، به نیکی از عهده انتقال آن به نسل‌های دیگر برآمد؛ «معلم»، «پژوهشگر» و «کنشگری سیاسی ـ فرهنگی» که همانا تعهد به فرهنگ و ارزش‌های انسانی چون عدالت و آزادی را باید ابعاد مهم شخصیتی این بزرگ مرد دانست.
آثار او چون «ممیرو»، «درخت را نکشید»، «کی بانو» و «کوچ، کوچ»، از یک سو دریچه‌ای برای آشنایی با فرهنگ و لایه‌های گوناگون فرهنگ بومی منطقه کهگیلویه و بویراحمد و گاه کاوش در این فرهنگ و از سوی دیگر نشان‌دهنده دغدغه‌ها و اندیشه‌های ژرف انسانی و متعهدانه‌ای است که در ذهن خلاق، جستجوگر و امیدوارانه کی عطا طاهری، رشد کرده و بالیده بود.
«كى‌‌عطا طاهرى» انسانى وارسته بود كه نسل نوانديش و نوگراى بويراحمد بيش از هركتاب و هرشخصی، از او تأثير پذيرفته‌بودند؛ هم نخبگان و تحصيل‌كردگان بويراحمد و هم پژوهشگران و فرهنگ‌پژوهان در سطح ملی و بین‌المللی از خوان دانش و آگاهی‌های محلی او بهره‌ها بردند و ارتباط و هم‌صحبتى با او و بودن در كنار او را غنيمت مى‌دانستند.
«كى‌عطا» انسانى واقع‌گرا و به دور از حاشيه، مشوق جوانان در صلح و دوستى و پيوند با كتاب و كتاب‌خوان‌ها بود. کسی که بیش از پنج دهه پیش، نخستین کتابخانه واقعی را در منطقه کهگیلویه و بویراحمد دایر کرد و علیرغم موقعیت‌های خوبی که در پایتخت و خارج از استان، برایش فراهم بود در کسوت یک معلم متعهد و دغدغه‌مند فعال و موثر فرهنگی در کنار مردم نجیب و سخت‌کوش کهگیلویه و بویراحمد ماند تا در بیداری، آگاهی بخشی و تلاش برای آبادانی همراه و یاور آن‌ها باشد.
دوستان و ياران «کی‌عطا» نخبگان و تحصيل‌كردگان بومى و غيربومى بودند كه همگى شيفته شخصيت معنوى و ديدگاه نوگرايانه و عدالت‌خواهانه او بودند و در گرد او كه به دور از حب مال اندوزى، قدرت طلبى و جاه و مقام و جدا از صاحبان زر و زور و قدرت بود، درس اخلاق، تعادل و تعهد می‌آموختند و از اطلاعات و اندوخته‌هاش، كه حاصل سال‌ها تجربه و مصاحبت با شخصيت‌هاى مختلف فرهنگی، علمى، دانشگاهى و مطلعان ملي و محلى بود بهره مى‌بردند.
فقدان اين بزرگ‌مرد ايل را به فرهیختگان، فرهنگ‌‌پژوهان، دوستان و بستگان او تسلیت می‌گویم!
دریغا از دست دادن بزرگ مردی که او بود! الگویى از معلمی متعهدانه و الگویی رفتارى و اخلاقى كه در شرايط كنونى كمتر می‌توان چون او یافت و دید.
روحش شاد و يادش گرامى باد؛
نیکنام حسینی‌پور سی‌سخت
انتهای پیام

captcha