به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز اول خرداد در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود در حرم حضرت معصومه(س) گفت: 5 مرتبه نام پیامبر در قرآن آمده است ولی خداوند ایشان را در هیچ موردی صدا نزده است، بلکه با تعابیری مانند رسول الله و ایهاالمزمل و ... مخاطب قرار گرفتهاند، ضمن اینکه تعبیر خاتم النبیین(پایان و نهایت انبیاء) برای هیچ پیامبری در قرآن بیان نشده است.
وی با بیان اینکه این مسئله بیانگر جایگاه ایشان است، افزود: برخی میگویند پیامبر، خاتم انبیاء است و نه رسل که این حرف بیاساس است؛ زیرا تعابیر متعددی آمده است که این پیامبر برای همه مردم و بشر پیام آورده است و برای جهانیان بشیر و نذیر است.
رفیعی بیان کرد: حدود 30 مورد در قرآن کریم فرموده که تو پیامبر هستی و قبل از تو هم پیامبرانی بودهاند، اما در هیچ کجا نیامده است که بعد از تو هم پیامبرانی خواهند آمد لذا استفاده میشود که پیامبر بعدی وجود ندارد.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خداوند کتابی به پیامبر داده که تبیان لکل شیء است و همه اصول را بیان فرموده است، بنابراین این حرف بیمعناست که قرآن که برای 1400 سال پیش است برای مسائل روز باید چه کنیم؛ مثلا در مورد برجام و قوانین بینالمللی، اصل اینکه به قوانین پایبند باشید، قابل استخراج است و یک مورد نیست که فقها بگویند ما نمیتوانیم حکم بدهیم مانند تلقیح مصنوعی و تزریق نطفه و نماز خواندن در برخی شرایط خاص.
این استاد حوزه ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر برخی مانند قادریانیه، بابیه، احمدیه و ... ادعای رسالت کردند، ولی طبق آیات متعدد قرآن کریم از جمله آیات دال بر ماندگاری قرآن تا قیامت و ... پیامبر دیگری نخواهد ماند؛ البته ارتباط با آسمان و فرشتهها توسط ائمه(ع) با مرگ پیامبر قطع نشده است، اگرچه وحی تشریعی، و وحی قرآنی، قطع شد؛ لذا علم امام مانند علم پیامبر(ص)، لدنی است و این فکر از اعتقادات شیعه است.
رفیعی بیان کرد: البته خیلیها به منجی آخرالزمان معتقدند، اما فرق ما با آنان در این است که ما امام را زنده میدانیم و میتوانیم او را مخاطب قرار دهیم و سلام به ایشان بدهیم، البته تشرف برای همه ممکن نیست، ولی امام حی و حاضر است.
این استاد حوزه با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا» با بیان اینکه بیش از 90 مورد یا ایها الذین آمنوا در قرآن داریم، تصریح کرد: خداوند در این آیه دستور داده است که زیاد، ذکر بگوئید که مراد ذکر بی حد است، همان طور که امام صادق فرمودند هر چیزی حدی دارد، جز یاد خدا؛ ذکر توجه و در مقابل نسیان و فراموشی است، بنابراین به زبان آوردن شاخصه ذکر است.
رفیعی بیان کرد: ذکری که در آیات و روایات آمده در مقابل نسیان است؛ یعنی توجه به حضور خدا در زندگی داشته باشیم که نمود آن در بیان زبانی و عملی است؛ بنابراین هر کسی که معصیت کند، اهل ذکر نیست؛ البته این به معنای بیاثر بودن ذکر لفظی نیست.
وی با تاکید بر رعیات انصاف در روابط اجتماعی افزود: در شرایطی که کشور در تحریم است و با فشارهای آمریکا، اروپا و آل سعود خبیث روبروست، شرکتهایی مانند ایران خودرو و تولیدکنندگان لبنیات و ... قیمت اجناس خود را چندین درصد بالا کشیدهاند که این اقدام بیتدبیری است و متاسفانه کسانی که مانند وزیر و معاون وزیر صنایع متولی جلوگیری از این امور هستند، به جای پاسخگویی در رسانهها گلایه هم میکنند؛ خودرو تحت مدیریت خود شماست و اگر نمیتوانید جلوی آنان را بگیرید باید فکری بکنید.
رفیعی با بیان اینکه برادری از دستورات موکد اسلام است عنوان کرد: الان مشکلات اقتصادی در جامعه، مشکل غذا نیست، بلکه مشکلات جنبی است که نیازمند مواسات است.
وی تصریح کرد: اینکه انسان زبانش را کنترل کند، نگاه به نامحرم نکند و ربا پیش آمد از آن دست بکشد ذکر است؛ وگرنه اینکه انسان دعا بخواند و در آن هنگام هم مرتکب گناهی شود ذکر نخواهد بود بنابراین ذکر متناسب با هر صحنه ای است که برای انسان ایجاد میشود.
این استاد حوزه با بیان اینکه در یک روایتی ذکر به هفت قسم دستهبندی شده است گفت: اولین قسم ذکر، ذکر زبانی است که از بهترین این اذکار، صلوات است؛ پیامبر فرمود اگر کسی روزی شش مرتبه بر من صلوات بفرستد کفاره گناهان او محسوب میشود و خداوند به ازاء هر مرتبه خدا ده مرتبه بر او درود میفرستد و صلوات نور در قبر، بهشت و عبور از صراط است.
وی افزود: ذکر دوم ذکر نفس است که راه مقابله نیز سختی دادن به او است؛ یوسف ذکر نفس داشت؛ سومین ذکر، برای روح است که ذکر روح خوف و رجاء است؛ چهارمین ذکر نیز ذکر قلب است که صفا و صمیمیت است؛ پنجمین ذکر، عقلی است و کسانی که شراب میخورند و پای موسیقی های حرام می نشینند و مواد مخدر استفاده میکنند تخدیر عقل است در حالی که حیا و شرم، ذکر عقل است.
رفیعی عنوان کرد: تسلیم و رضا ششمین نوع ذکر است و هفتمین نیز ذکر السر و نهانی است که انسان به جایی میرسد که مقام لقاء الله است.
انتهای پیام