عبادت با طعم سلامت/ تدابیر طب ایرانی برای روزه‌داری
کد خبر: 3716480
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
انصاری پور عنوان کرد:

عبادت با طعم سلامت/ تدابیر طب ایرانی برای روزه‌داری

گروه سلامت ــ عضو انجمن علمی طب ایرانی با اشاره به اهمیت جنبه عبادی روزه گفت: این عبادت بر سلامت تأثیر مستقیم دارد.

نقش روزه در حفظ الحصه/ تدابیر طب ایرانی برای روزه داری
 
به گزارش ایکنا، هرساله با طلوع ماه مبارک رمضان، پرسش‌ها و دغدغه‌های زیادی برای بسیاری از مردم که بیماری تن‌ آنان را رنجور کرده؛ پیش می‌آید که چگونه می‌توان علی‌رغم بیماری و رنجوری این فریضه الهی را به جا آورد، از سوی دیگر بسیاری از مطالعات علم پزشکی به ویژه در کشور‌هایی مانند ایران بر این مسأله متمرکز بوده که چه تدبیری برای روزه‌داری سالم می‌توان به کار برد تا هم مانعی به نام بیماری در برابر روزه‌داران قرار نگیرد و هم اینکه لب فروبستن از خورد و خوراک در طول روز به کمک سلامت آنان آید.
از دیرباز طب ایرانی با توجه به اصول شش‌گانه حفظ الصحه راهکار‌هایی را برای حفظ تندرستی بر اساس فصول سال و مزاج اندیشیده است؛ همچنین راهکار‌هایی را برای سلامت روزه‌داران در حین روزه‌داری و تأثیر روزه برای ارتقای سلامت در نظر گرفته است.
فلسفه روزه‌گرفتن از دیدگاه طب ایرانی نه گفتن به پُرخوری و پُر نوشی بوده از این راه می‌توان می‌توان سموم و فضولاتی را که ۱۱ ماه در بدن جمع شده است را پاکسازی کرد و این مسئله شست‌وشوی جسم و روح را به همراه خواهد داشت.
هنگام روزه گرمای بدن افزایش یافته و گرمی و خشکی آن زیاد می‌شود لذا فضولات انباشته شده در بدن تحلیل می‌رود و این مسئله در درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون نقرس مؤثر است.
در همین رابطه محمد‌انصاری پور، عضو انجمن علمی طب ایرانی در گفت‌گو با ایکنا، با بیان اینکه اصلی‌ترین جنبه روزه‌داری، جبنه عبادی آن است، اظهار کرد: خوشبختانه این عبادت تأثیر بسیار مستقیمی روی سلامت بدن دارد.
وی عنوان کرد: عموما با پایان زمستان و آغاز فصل بهار با توجه به تغییر آب و هوا مزاج نیز تغییر پیدا می‌کند هوا گرم شده و عموما باید بدن را نیز با گرما تطبیق داد بر همین اساس، طب ایرانی توصیه می‌کند در این فصل با توجه به گرمای هوا باید از حجم غذا کاسته شود.
انصاری پور ادامه داد: ماه رمضان فرصت مناسبی است تا حجم غذا بکاهیم، وقتی این کار انجام شود، فرآیند روزه‌داری را فارغ از جنبه عبادی آن به سلامت طی کرده و در پایان ماه روزه مقداری از وزنمان کاسته می‌شود.
وی تأکید کرد: برای طی کردن فرآیند روزه‌داری سالم باید در خوراک امساک کرد نه اینکه در طول روز نخورد و در شب و سحر آن را جبران کرد. زیاده روی در افطار و سحر موجب بیماری به ویژه ناراحتی‌های گوارشی می‌شود، و نهایتا آسیب رسانی به بدن می‌شود.
این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه نباید در خوردن سحری و افطار زیاده‌روی کرد، گفت: در وعده سحر برای پیشگیری از تشنگی و گرسنگی باید از خوردن غذا‌های سرخ‌کردنی، کبابی‌ها، غذا‌های شیرین و مرباجات پرهیز و یا آن‌ها را کم کرد، چرا که این غذا‌ها تشنگی آور هستند و به جای این غذا‌ها می‌توان از غذا‌های آب‌پز و آشی استفاده کرد تا هم به با فیبر موجود در آن‌ها از گرسنگی پیشگیری کرد و هم اینکه تشنگی را از بین برد.
وی یادآور شد: یکی از اشتباهاتی که برخی افراد روزه‌دار مرتکب می‌شوند، خوردن افطاری سنگین و چند خوری است، این موضوع نیز سلامت روزه‌دار‌ها را به خطر می‌اندازد، لذا باید غذا در طول افطار سبک‌تر مصرف کرده و با معده سبک خوابید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد تصریح کرد: تعداد کمی از بیماران دیابتی، می‌توانند روزه بگیرند و این افراد عموما از طریق قرص، دیابت آنان کنترل می‌شود لذا باید برای گرفتن روزه و نحوه مصرف قرص‌های خود با پزشک معالج خود مشورت کنند ضمن اینکه در خانه مانده و مرتب قند خود را چک کنند.
وی بیان کرد: از سوی دیگر افرادی را هم که دچار ضعف و سردرد می‌شوند باز هم باید با پزشک خود مشورت کنند و یک روز درمیان روزه بگیرند که دچار بی حالی نشود.
انتهای پیام
 
captcha