شهری با ۲ دارالقرآن برای ۳۰۰ هزار نفر/ معلمانی آماده برای تدریس و نبود محل تدریس
کد خبر: 3716514
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

شهری با ۲ دارالقرآن برای ۳۰۰ هزار نفر/ معلمانی آماده برای تدریس و نبود محل تدریس

گروه شهرستان‌ها - سبزوار شهری است با دو دارالقرآن که جمعیت بالای علاقه‌مندان به آموزش کلام وحی، مکانی برای آموزش خود ندارند.

یک دارالقرآن برای 300 هزار نفر/ معلمانی آماده برای تدریس و نبود محل تدریس

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در حالی که سال تحصیلی 96-97 رو به اتمام است و نزدیک به برگزاری کلاس‌های تابستانی و اوقات فراغت هستیم، بعد از عبور از کنار آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری و مرحوم حمید سبزواری در کنار میدان کارگر در کوچه‌ای باریک پای به منزلی می‌گذارم که توسط علی اکبر توسلی و همسرشان، وقف فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی آموزش و پرورش سبزوار شده است.

اینجا تنها دارالقرآنی است که زیر نظر آموزش و پرورش شهرستان سبزوار برای بیش از 300 هزار سبزواری در دارالمومنین در حال فعالیت است که تاکنون علی رغم درخواست مسئولان این واحد برای تأسیس شعبه قرآنی در دیگر نقاط شهر با دارا بودن معلمانی زبده در کار تدریس قرآن، نتوانسته‌اند موافقت مسئولان آموزش و پرورش سبزوار را بگیرند.
ساختمان مجموعه دارای حیاطی کوچک و بنایی در دو طبقه است که در طبقه همکف آن کودکان در حال آموزش و یادگیری هستند و در طبقه بالا دفتر مدیریت به همراه کلاس‌های آموزش قرآن بزرگسالان واقع شده است.
معصومه احمدی یگانه، مسئول دارالقرآن یاسین در رابطه با فعالیت‌های این مرکز قرآنی به خبرنگار ایکنا، گفت: طی سال تحصیلی مربیان قرآنی از طرف آموزش و پرورش برای تدریس به این مرکز قرآنی فرستاده می‌شوند و در تابستان از مربیان آزاد برای تدریس استفاده می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه بخشی از هزینه‌های دارالقرآن از طریق خیران و از محل شهریه دانش‌آموزان پیش دبستانی که صبح‌ها دایر است، تأمین می‌شود، افزود: در طول هفته بعدازظهر روزهای شنبه و چهارشنبه کلاس‌های آموزش تجوید، روخوانی و روانخوانی و آموزش قرائت قرآن در این مکان برپا است.

یک دارالقرآن برای 300 هزار نفر/ معلمانی آماده برای تدریس و نبود محل تدریس
این بانوی قرآنی تصریح کرد: در طول تابستان نیز آموزش قرآن ادامه دارد و برخی کلاس‌ها نظیر آموزش نقاشی و خوشنویسی برای کودکان در نظر گرفته شده است.
احمدی یگانه با ابراز اینکه کتاب‌های آموزش قرآن این مرکز برای پیش دبستانی‌ها و کودکان، کتاب‌های مهدالرضا(ع) انتشارات آستان قدس رضوی است، گفت: در طول یکسال گذشته حدود یکصد‌ و شصت نفر در کلاس‌های آموزش قرآن شرکت داشتند و بیست نفر از خواهران قرآنی در مسابقات مختلف قرآنی حائز رتبه عالی و ممتاز شدند.
وی با بیان اینکه سال گذشته یک نفر از این مرکز در مسابقات قرآن کشوری حائز مقام شدند، اظهار کرد: یکی از کارهای خوب دانش آموزان دارالقران یاسین، شرکت در وقف مشارکتی برای فعالیت‌های قرآنی است.
مسئول دارالقرآن یاسین تأکید کرد: تاکنون چندین جلسه با مسئولان آموزش و پرورش شهرستان سبزوار برای افزایش شعبه دارالقرآن در سبزوار داشتیم تا از فضای خالی مدارس دیگر برای گسترش علوم قرآنی استفاده کنیم ولی تا کنون جوابی به ما نداده‌اند.

یک دارالقرآن برای 300 هزار نفر/ معلمانی آماده برای تدریس و نبود محل تدریس
وی با اشاره به اینکه به دلیل دوری راه برای افراد حاشیه شهر و ساکنین 20 هزار نفری شهرک توحید سبزوار پرداخت هزینه‌های کرایه وسایل نقیله برای بسیاری از دانش‌آموزان و بانوان برای شرکت در کلاس‌ها میسر نیست، عنوان کرد: ما در این مرکز معلم قرآنی زیاد داریم و هر مربی قرآنی می‌تواند دو کلاس تدریس قرآن را برعهده بگیرد ولی دانش آموز به تعداد کافی نداریم.
یادگیری قرآن در شصت سالگی با شش فرزند
زهرا باقرآبادی، پیرزنی شصت ساله است که در حدود چهار ماه به این مرکز قرآنی برای یادگیری قرآن در رفت و آمد است.
وی که از حاشیه شرقی سبزوار فاصله‌ای چند کیلومتری را برای شرکت در کلاس‌های قرآنی دارالقرآن یاسین با ذوق و شور شرکت می‌کند به خبرنگار ایکنا گفت: هر چه دارم از برکت قرآن است و خدا را شاکرم که شش فرزند سالم، صالح و قرآنی به من عطا کرده است.

یک دارالقرآن برای 300 هزار نفر/ معلمانی آماده برای تدریس و نبود محل تدریس
وی با بیان اینکه عشق و علاقه به قرآن از دوران کودکی در وجودم نهفته بوده، اضافه کرد: در حدود ده سال است که قصد شرکت در کلاس‌های آموزش تخصصی قرآن را داشتم ولی به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده بود.
این بانوی قرآنی با ابراز اینکه با شرکت در محافل قرآنی و با کمک دخترم روخوانی ساده قرآن را یاد گرفتم، عنوان کرد: همیشه علاقه‌مند بودم که قران را با صوت دلنشین و به صورت عربی بتوانم تلاوت کنم و با شرکت در کلاس‌های قرآن این مرکز قرآنی موفق شدم تلاوت قرآنم را اصلاح کنم.
باقرآبادی با تقدیر و تشکر از معلمان قرآنی، گفت: اکنون در حال گذراندن دوره نسیم قرآن 2 هستم و در جلسات قرآنی شهید کرمانی شرکت دارم.

در حالی که شهرستان سبزوار دارای 53 هزار دانش‌آموز است و تقریباً نیمی از این افراد را خواهران تشکیل می‌دهن،د در تمام شهرستان سبزوار فقط یک شعبه دارالقرآن برای پسران و یک واحد برای خواهران وجود دارد.

یک دارالقرآن برای 300 هزار نفر/ معلمانی آماده برای تدریس و نبود محل تدریس
اگرچه  شهریه پنج هزار تومانی برگزاری کلاس‌های قرآن برای بزرگسالان بسیارناچیز است ولی دوری راه و نبود شعبه این دارالقرآن در حاشیه شهر و روستاها از جمله صالح آباد و شهرک توحید با جمعیتی 20 هزار نفری یکی از مشکلات قرآن آموزان است که پرداخت فقط  کرایه رفت و آمد به کلاس‌ها حداقل به اندازه ده تا بیست برابر شهریه تمام می‌شود.
گفتنی است، برای فعالیت‌های قرآنی نیاز به همت والای مسئولان برای تشکیل جامعه‌ای قرآنی داریم؛ در حالی که بنا به گفته مسئولان تمام شرایط تشکیل کلاس‌های قرآن برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان مهیاست باید از مسئولان آموزش و پرورش سوال کرد چرا تاکنون فعالیت‌های قرآنی گسترش نیافته است؟
علی اکبر ملکی
انتهای پیام

captcha