مدیریت نمایشگاه قرآن نباید سلیقه‌ای باشد
کد خبر: 3716849
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
یک هنرمند منبت:

مدیریت نمایشگاه قرآن نباید سلیقه‌ای باشد

گروه هنر ــ مهدی طوسی هنرمند منبت گفت: برای این‌که نمایشگاه قرآن بتواند کارکرد لازم را داشته باشد باید در مدیریت آن از نگاه سلیقه‌ای پرهیز کرد.

مدیریت نمایشگاه قرآن نباید سلیقه‌ای باشد

مهدی طوسی، استاد منبت و مشبک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که سال‌هاست در نمابشگاه قرآن حضور دارم، گفت: از دوره هشتم جشنواره من به طور مرتب در نمایشگاه قرآن حاضر بوده‌ام، چون فضایی را که در این نمایشگاه وجود دارد، بسیار دوست داشته و می‌پسندم. در حقیقت باید بگویم که من در این نمایشگاه الهام می‌گیرم تا کارهایی تولید کنم که هم مفهوم قرآنی دارد، هم این‌که ظاهر آن از ساختاری معنوی سود می‌برد.

وی افزود: وقتی از سابقه خود در نمایشگاه قرآن سخن می‌گویم، شاید این سوال در ذهن به وجود آید که من از این محل سود مالی کسب می‌کنم، در صورتی‌که به هیچ‌وجه این‌گونه نیست، و الا اگر به دنبال نفع مالی بودن و کار بازاری کردن در کارگاه سود آوری بیشتری داشت. مطلب دیگر این‌که کار بازاری شاید دست‌آورد مادی داشته باشد، اما ماندگاری هنر قرآنی را نباید با دیگر عرصه‌ها مقایسه کرد.

این هنرمند مشبک اضافه کرد: هنر قرآنی را می‌توان در تمام اشکال هنر مشاهده کرد، ولی من بشخصه هنری را دوست دارم که به روی چوب خلق شود، چون باورم این است که چوب روح دارد و کار هنری بیشتر به روی آن می‌نشیند به ویژه که هنر مربوطه از مفاهیم قرآنی نیز سود برده باشد.

طوسی تاکید کرد: من سال‌هاست در هنر فعالیت دارم و موزه‌های بسیاری را هم دیده‌ام و مدتی هم در موزه سعدآباد و نیاوران فعالیت کرده‌ام، اما هیچ معنا و مفهومی را والاتر از هنر قرآنی ندیدم، حتی اگر در این حوزه کمبودهایی نیز وجود داشته باشد، به برکت نام قرآن بسیاری از معایب پوشش داده می‌شود.

وی درباره نمایشگاه قرآن و سلیقه‌های خاصی که در بخش هنری آن وجود دارد، اظهار کرد: آسیب جدی نمایشگاه قرآن را باید در ظرفیت قرآنی آن تعریف کرد، چون در هر دوره یک شکل از هنر را در نمایشگاه قرآن شاهد هستیم. در دوره‌ای به شکلی گسترده بخش‌های هنری مد نظر قرار گرفته و در سالی دیگر توجه به قرآن شکلی محدود به خود می‌گیرد. من این مسئله را آسیبی جدی نمایشگاه قرآن می‌دانم.

این هنرمند در پایان گفت: برای من جای سوال دارد که چرا وقتی سخن از صرفه‌جویی می‌شود، این گفته در موضوعات قرآنی نمود پیدا می‌کند! آیا از قرآن موضوعی ارجح‌تر نیز وجود دارد؟ این پرسش را مطرح کردم تا بگویم برای هنر قرآنی هر اندازه که هزینه شود باز هم کم است.

انتهای پیام

captcha