کشور تا سال ۱۴۱۴ سیصد هزار طلبه نیاز دارد/ فعالیت تابستانی ۱۷ هزار طلبه
کد خبر: 3734569
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه:

کشور تا سال ۱۴۱۴ سیصد هزار طلبه نیاز دارد/ فعالیت تابستانی ۱۷ هزار طلبه

گروه حوزه‌های علمیه ــ سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه در تابستان هم تعطیل نیست و طلاب مشغول فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و ... هستند، گفت: بر اساس راهبرد حوزه، کشور تا سال ۱۴۱۴ به ۳۰۰ هزار طلبه نیازمند است.

کشور تا سال 1414، 300 هزار طلبه نیاز دارد/ فعالیت تابستانی 17 هزار طلبهبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه امروز هشتم مردادماه در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های تابستانی حوزه پرداخت و گفت: حوزه‌های علمیه در تابستان مثل دیگر مراکز علمی و دانشگاهی به صورت کلی تعطیل نیست و فعالیت‌های متنوع و مختلفی دارد.

وی افزود: فعالیت‌های چشمگیری در تابستان امسال در حوزه شاهد هستیم که از جمله فعالیت ۱۷ هزار طلبه در نقاط مختلف کشور در عرصه‌های علمی، تبلیغی و فرهنگی است.

رفعتی نائینی با بیان اینکه اردو‌های آموزشی حوزه رشد ۱۲۵ درصدی دارد بیان کرد: آمار شرکت‌کنندگان در اردو‌ها در سال قبل، دو هزار نفر و امسال ۵ هزار و ۵۳۳ نفر بوده است و استادان هم در ۱۷ استان و با حضور ۵۵۰ نفر در دوره‌های دانش‌افزایی ویژه اساتید حضور پیدا کرده‌اند، همچنین ۵۳۰ نفر داوطلب تدریس هستند که در دوره‌های کوتاه‌مدت حضور پیدا کنند.

سخنگوی مدیریت حوز‌ه‌های علمیه عنوان کرد: برای اردو‌های آموزشی، اساتیدی که تمام وقت و نیمه وقت هستند موظفند یک سوم موظفی خود را برای حضور در این دوره‌های تابستانی بگذارند که از ۷۰۰ استاد هم در این بخش مشغول هستند.

برگزاری 84 دوره تابستانه

رفعتی تصریح کرد: معاونت تهذیب حوزه نیز در تابستان حدود ۸۴ دوره تابستانه را برگزار می‌کند که جمعا ۶۴۸ طلبه در این دوره‌ها، حضور دارند؛ این دوره‌ها، شامل آشنایی با نظام فکری شهید مطهری، دوره‌های معارف قرآن و مهارت‌های زندگی است که در مشهد و اردبیل در حال برگزاری است.

سخنگوی مدیریت حوزه با اشاره به برنامه‌های دانش‌افزایی برای طلاب و مبلغان عنوان کرد: جمعا دو هزار ۸۱۹ نفر در این دوره‌ها که شامل نقد وهابیت و تصوف و فرق و ادیان و ... است حضور دارند؛ همچنین برای ۶۸ نفر از اساتید کلاس روش تدریس دارند و ده دوره آموزشی مبلغان مدارس امین نیز در حال برگزاری است.

رفعتی با بیان اینکه شش دوره آموزش‌های بدو تبلیغ نیز برای ۶۶۶ نفر در حال برگزاری است؛ همچنین اعزام مبلغ دوره تابستانی را هم داریم، افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های ما نشست‌های تخصصی دانش‌افزایی در ۱۷ استان با حضور ۶۰۰ طلبه، همچنین دوره آموزشی و ارتقائی زبان‌های مختلف با حضور تعدادی از طلاب در حال برگزاری است.

رفعتی ادامه داد: متاسفانه روحانیت و حوزه‌های علمیه مورد هجمه ناجوانمردانه قرار می‌گیرد و برخی می‌گویند طلاب بیکار هستند و شهریه می‌گیرند در حالی که آنان در تابستان نیز تعطیل نیستند و مراجع هم شهریه را برای طلاب بیکار جائز نمی‌دانند و باید فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی داشته باشند.

رفعتی با اشاره به مصوبات روز‌های اخیر حوزه علمیه گفت: طرح تقویم حوزه یکی از این موارد است که در آن تعطیلی‌های حوزه کاهش پیدا کرده و حوزویان باید ۱۹۰ روز، روز درسی و تحصیلی داشته باشند البته در ماه رمضان و محرم و ... طبیعتا طلاب از لحاظ درسی تعطیل هستند، زیرا باید به تبلیغ بروند.

تصویب درختواره دانشی

وی با بیان اینکه روز‌های درسی حوزه در سال قبل، ۱۷۰ روز در سال بود افزود: تصویب درختواره رشته‌های تحصیلی از دیگر کار‌های فوق العاده در حوزه علمیه است؛ هم اکنون براساس تقاضای مراکز تخصصی و مدارس رشته تصویب می‌کردیم، ولی بر اساس این طرح، هر موسسه آموزش عالی و مرکز تخصصی اگر بخواهد رشته‌ای را ایجاد کند، عنوان آن در درختواره مصوب شده که شامل ۲۰۰ رشته است و رشد چهاربرابری برای رشته‌ها می‌شود.

رفعتی ادامه داد: فقه و اصول، قرآن، حدیث، اخلاق و تربیت، منطق، فلسفه، تاریخ و سیره، تاریخ و زبان، علوم انسانی اسلامی، حقوق، اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی، علوم اجتماعی که تفسیر و علوم قرآن رخی از محور‌های رشته‌ها است که خود آن شامل زیرمجموعه و گرایشات است از جمله اینکه رشته تفسیر موضوعی با گرایشاتی مانند تفسیر موضوعی فقهی، اخلاقی و ... است همچنین رشته دیگر تفسیر ترتیبی است که خود آن هم چندین گرایش شامل تفسیر تطبیقی، روایی، تنزیلی، عقلی، اجتهادی و ... دارد همچنین علوم قرآن خودش شامل چند گرایش از جمله قرآن و علوم انسانی، قرآن و جامعه‌شناسی، قرآن و علوم طبیعی، قرآن و مستشرقان، منطق تفسیر قرآن، ادبیات قرآنی و ... است که هر کدام چند گرایش دارند.

وی بیان کرد: توسعه تخصصی علوم حوزوی پیش روی دانش‌های علمی و آموزشی حوزه است و طلاب بعد از گذراندن سطح یک وارد یک رشته تحصیلی می‌شوند.

رفعتی در پاسخ به سؤال ایکنا در مورد دورنمای حوزه در تربیت طلبه متناسب با نیاز‌های کشور همچنین نسبت حوزه با نظام در بلندمدت گفت: دورنمای حوزه برای افق ۱۴۱۴ پیش‌بینی شده که باید ۳۰۰ هزار نفر را پذیرش کرده و آموزش دهیم البته این مسئله به معنای کاهش کیفیت نیست که در برنامه امسال هم این کار انجام شد تا بر کیفیت افزوده شود.

وی با اشاره به نحوه تعامل حوزه و نظام ادامه داد: حضور روحانیت در نهاد‌هایی مانند قوه قضائیه، نمایندگی‌های، ولی فقیه و فرهنگی و ... تقویت نظام است و در زمینه جذب روحانیت در این نهادها، نیازسنجی شده است همچنین در زمینه استفاده از روحانیت در مساجد آمارگیری شده و بیش از ۲۰۰ کارویژه و شان برای روحانیت تعریف شده است که با سنجش تمامی این مسائل نیازمند ۳۰۰ هزار طلبه هستیم.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه با تاکید بر استقلال حوزه عنوان کرد: حوزه باید استقلال خود را حفظ کند همان طور که مقام معظم رهبری و مراجع تاکید فرموده‌اند، ولی استقلال حوزه به معنای عدم حمایت از نظام نیست بلکه حمایت از نظام از لحاظ علمی وظیفه حوزه است و ان شاء الله با تدابیر و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری نظام پابرجا و حوزه در عین حفظ استقلال خود در خدمت نظام خواهد بود.

انتهای پیام
captcha