جور دیگر کار کنیم و بی‌نهایت لذت ببریم/ تخصص جراحی پلاستیک را از این زاویه ببینیم
کد خبر: 3738633
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
تلنگری به جامعه پزشکی؛

جور دیگر کار کنیم و بی‌نهایت لذت ببریم/ تخصص جراحی پلاستیک را از این زاویه ببینیم

گروه سلامت ــ یک پزشک خیر جراحی پلاستیک با اشاره به ناآگاهی عمومی در خصوص ناهنجاری شکاف لب و کام و مشکلاتی که بیماران مناطق محروم به دلیل ناآگاهی تجربه می‌کنند، گفت: طور دیگری هم می‌توان تخصص جراحی پلاستیک را دید.

می‌توان جور دیگری کار کرد و بی‌نهایت لذت برد/ تخصص جراحی پلاستیک را از این زاویه ببینیم

به گزارش ایکنا؛ برای برخی داشتن تخصص جراحی پلاستیک فقط نشستن در یک مطب شیک و انجام عمل زیبایی بینی نیست. طور دیگری هم می‌توان به این تخصص نگاه کرد. مثلاً مطب راحت و درآمد خوب روزانه‌ات را رها کنی و به محروم‌ترین مناطق ایران بروی و در سخت‌ترین شرایط ممکن بیماران شکاف لب و شکاف کام را از فقیرترین روستاهای کشور پیدا کنی، رایگان عملشان کنی و نشانشان دهی که می‌توانند راحت‌تر نفس بکشند، راحت‌تر آب بخورند، راحت‌تر زندگی کنند و نگاه سنگین هیچ کس روی صورتشان نباشد و اجازه دهی که زندگی متفاوت از آنچه تاکنون داشته‌اند را تجربه کنند سرشان را بالا بگیرند، در جمع حاضر شوند و با دلی خوش به آینده نگاه کنند.

نیاز مردم زیاد است و تعداد پزشکان کم

علیرضا صابری، فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم که بیش از 16 سفر به مناطق محروم کشور داشته در گفت‌وگو با ایکنا؛ به این سؤال ما جواب داد که چرا؟ چرا برای درمان رایگان بیماران شکاف لب و شکاف کام به همراه پزشکان خیر مؤسسه مرهم به مناطق محروم می‌رود و عنوان کرد: نیاز مردم زیاد است و تعداد پزشکان کم. سال گذشته در سفر به شهر زابل اتاق عمل‌هایی که در اختیار ما بود امکان انجام روزانه 30 تا 40 عمل شکاف لب و شکاف کام را به ما می‌داد. ما شش روز در این منطقه بودیم اما حتی اگر یک ماه هم آنجا می‌ماندیم بازهم مریض برای درمان بود.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماران شکاف کام و شکاف لب به دلیل فقر اطلاعاتی و فرهنگی نمی‌دانند که می‌توانند بیماری خود را درمان کنند و همین مسئله موجب می‌شود بیماران به جای اینکه مثلاً در سه ماهگی عمل شوند سال‌ها با سختی و مشکلات مربوط به شکاف لب خود زندگی کنند و به پزشک مراجعه نکنند و این بیشتر به دلیل فقر فرهنگی است.

مسخره کردن به خاطر شکاف لب و ترک تحصیل/ او قول داد بازگردد

این فوق تخصص جراحی پلاستیک از دختر 13 ساله‌ای سخن گفت که از یکی از مناطق مرزی ایران و پاکستان برای عمل جراحی به آنها مراجعه کرده بود و عنوان کرد: این دختر باید در سه تا شش ماهگی عمل می‌شد اما این اتفاق نیفتاده بود. او دختری باهوشی بود که به خاطر شکاف لبش در مدرسه او را مسخره کرده بودند و او ترک تحصیل کرده بود. قبل از انجام عمل جراحی از او قول گرفتم بعد از عمل و خوب شدن به مدرسه بازگردد و آن دختر قول داد و گفت که درس می‌خواند و دکتر می‌شود. دکتری مثل دکترهای مرهم.

صابری ادامه داد: همه اینها است که مرا برای ادامه کارم و حضور در همه سفرهای مناطق محروم مصمم می‌کند.

کودکی که با شکاف لب به دنیا آمد باید زود عمل شود

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در حالی که در جامعه کمتر شاهد حضور افرادی با شکاف لب هستیم، وقتی به مناطق محروم می‌رویم با تعداد زیادی از بیماران با شکاف لب و شکاف کام مواجه می‌شویم؟ گفت: از نظر آماری در هر 700 تا 800 تولد یک کودک با شکاف لب و یا شکاف کام متولد می‌شود و آمار کشور ما با آمارهای جهانی برابر است اما مسئله این است که فرهنگ، دانش و آموزش کافی وجود ندارد که وقتی یک کودک با شکاف لب به دنیا آمد باید زودتر عمل شود تا این شکاف در زندگی او تأثیر نگذارد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی کشورمان افزود: با انجام عمل شکاف لب و کام تمام زندگی فرد عوض می‌شود و او زندگی بهتر و طبیعی‌تری را تجربه می‌کند اما مشکل این است که بسیاری حتی نمی‌دانند این ناهنجاری مادرزادی قابل درمان است باید این مسئله به همه مردم آموزش داده شود که شکاف لب یک مشکل قابل درمان است.

وی خاطرنشان کرد: حضور پزشکان مؤسسه مرهم در مناطق محروم و انجام عمل‌های جراحی شکاف لب و کام خود عاملی برای تغییر نگاه مردم و ارتقای سطح آگاهی آنها است. وقتی شکاف لب یک بیمار را عمل می‌کنیم و آن فرد به روستای خود باز می‌گردد اگر در همان روستا کودکی با شکاف لب به دنیا بیاید خانواده وی به این فکر خواهند افتاد که زودتر کودک خود را برای عمل نزد پزشک ببرند و هر چه زودتر این عمل انجام شود.

مردم نمی‌دانند ناهنجاری‌های فک، صورت، جمجمه، شکاف لب، شکاف کام و ... قابل درمان است

این پزشک خیر کشورمان یکی از اهداف اصلی سفر به مناطق محروم و انجام عمل‌های رایگان را دادن آموزش و آگاه کردن مردم عنوان و اظهار کرد: در این خصوص باید پزشکان و پرستارانی که در مراکز بهداشت روستاها کار می‌کنند هم آموزش ببینند و به مردم یاد دهند که ناهنجاری‌های فک، صورت، جمجمه، شکاف لب، شکاف کام و ... قابل درمان است و نباید مبتلایان سال‌ها با این ناهنجاری‌ها زندگی کنند و زندگیشان تحت تأثیر این مشکلات قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه حتی بسیاری از مردم نمی‌دانند که یک فوق تخصص پلاستیک می‌تواند ناهنجاریی از جمله شکاف لب و شکاف کام، ناهنجاری فک، عمل‌های مربوط به ناهنجاری جمجمه در بچه‌هایی که در دوران جنینی جمجمه آنها خوب به هم جوش نخورده و دارای ناهنجاری هستند را عمل کند. عموم فکر می‌کنند که پزشکان فوق تخصص پلاستیک فقط جراحی بینی انجام می‌دهند و حتی گاهی مشاهده می‌کنیم که پزشکان عمومی هم چنین بیمارانی را نزد سایر پزشکان می‌فرستند و بر اساس وجود همین مشکل است که ما در انجمن پلاستیک و زیبایی ایران تمان تلاشمان این است که به مردم آموزش‌های لازم را ارائه دهیم تا بدانند بسیاری از ناهنجاری‌های فک و صورت و جمجمه قابل درمان است.

جراحان پلاستیک فقط بینی عمل نمی‌کنند

سردبیر پیشین مجله انجمن پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به نگاه بدبینانه‌ای که نسبت به جراحان پلاستیک وجود دارد و این باور که همه آنها فقط عمل زیبایی بینی انجام و هزینه‌های هنگفت دریافت می‌کنند، گفت: اینکه یک گروه خیر بزرگ از میان پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی تشکیل شده که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند یک دستآورد بزرگ است که مؤسسه مرهم آن را محقق کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا به گروه پزشکان خیر مناطق محروم کشور ملحق شدید؟ گفت: وقتی جراح عمومی بودم طرحم را در بندر ماهشهر می‌گذراندم دکتر کلانتر هرمزی هم برای انجام عمل‌های رایگان شکاف لب و کام به خوزستان آمده بودند من از وجود این گروه مطلع شده و خودم را به آنها رساندم و به دکتر کلانتر گفتم که می‌خواهم در چنین فعالیتی شریک باشم و ایشان گفتند باید به صورت اکادمیک جراحی پلاستیک را بخوانی همین شد که امتحان دادم و شاگرد ایشان شدم و فوق تخصصم را در این رشته گرفتم و سفرهای خیریه خود را همراه گروه آغاز کردم.

صابری در پاسخ به این سؤال که چرا سایر پزشکان چنین اقداماتی انجام نمی‌دهند؟ گفت: سیستم آموزش پزشکی و شاید هم جامعه ما به این سمت می‌رود که اولویت‌ها و معیارهای آن در حال تغییر است. قبلاً پول خیلی اولویت اول نبود اما اکنون دانشجوی پزشکی که وارد این رشته می‌شود هدفی غیر از پول ندارد. من در استان البرز کار می‌کنم و افراد مختلفی از جاهای مختلف کشور به من مراجعه می‌کنند، آدم‌هایی که در سطح پایین درآمدی اجتماع هستند. حال تصور کنید افرادی که در روستاهای زابل زندگی می‌کنند و حتی پولی برای آمدن به شهر ندارند تا به پزشک مراجعه کنند، چطور می‌توانند به تهران بیایند و هزینه‌های جراحی را پرداخت کنند؟ این افراد سال‌ها با مشکل خود زندگی سختی را تجربه می‌کنند.

چرا سایر پزشکان اینها را نمی‌بینند؟ صابری پاسخ داد: می‌بینند. باید به این مسائل اهمیت داده شود. برای برخی باید تلنگر زد و ما سعی می‌کنیم به جامعه پزشکیمان تلنگری بزنیم که طور دیگری هم می‌شود دید، کار کرد و بی‌نهایت لذت برد.

 انتهای پیام

captcha