عده‌ای از راه احتکار جیب مردم را غارت می‎کنند/ تا وقتی اسکناس هست فساد هم هست
کد خبر: 3739060
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
ابوذر ندیمی:

عده‌ای از راه احتکار جیب مردم را غارت می‎کنند/ تا وقتی اسکناس هست فساد هم هست

گروه اقتصاد ــ مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: تا وقتی‌که ما انبارهای سامانه‌دار و مکانیزه نداریم، نمی‌توانیم بگوئیم دارای محتکر نیستیم. سالیان دراز است که عده‎ای از این راه نان می‌خورند و جیب مردم را غارت می‌کنند؛ بنابراین حکومت باید انبار را جزئی از اماکنی تعریف کند که ورودی و خروجی آن به صورت مکانیزه کنترل می‌شود.

به گزارش ایکنا، بعد از گرانی‎های اخیری که در بازار بسیاری از کالاها پدید آمد، عدهای از کارشناسان، یکی از دلایل اصلی این وضعیت را احتکار کالا در بازار و عدم فروش محصولات به مردم بیان کردند. قطعا اقدام به احتکار کالا در شرایط کنونی که از آن به وضعیت «جنگ اقتصادی» تعبیر می‎شود، هم خیانت به کشور و هم اقدامی غیر شرعی است و باید به صورت جدی با آن برخورد شود. مسئولان قضایی کشور هم اخیرا با صراحت از برخورد با محتکرین صحبت به میان آورده‌اند.
ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلایل پدید آمدن چنین وضعیتی در بازار کشور و راه‌های مقابله با آن اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در رابطه با احتکار به انبار و سامانه مربوط است؛ بدین معنی که اگر ما انبارها را زیر کنترل داشته، انبار غیرقانونی نداشته باشیم، همه انبارهای کشور دارای مجوز باشند و ورود و خروج کالا را ثبت کنند، بخش عمده‌ای از مشکلات کنونی برطرف می‌شود.
احتکار در انبارهایی که تحت نظارت نیستند محتمل است
وی ادامه داد: تا وقتی‌که ما انبارهای سامانه‌دار و مکانیزه نداریم، نمی‌توانیم بگوئیم دارای محتکر نیستیم. سالیان دراز است که عده‎ای از این راه نان می‌خورند و جیب مردم را غارت می‌کنند؛ بنابراین باید حکومت انبار را جزئی از اماکن تعریف کند و آن هم اماکنی که ورودی و خروجی آن به صورت مکانیزه کنترل شود.
ندیمی تأکید کرد: پس اولین موضوع این است که باید انبارها از نظر اصل مجو داشتن، فعالیت، کنترل ورود و خروج و سامانه‌های مکانیزه تحت کنترل باشند؛ در غیر اینصورت فساد ناشی از احتکار محتمل است؛ چراکه بشر که معصوم نیست و ما به عنوان انسان‌های غیرمعصوم همواره ممکن است طمع سود بیشتر را داشته باشیم و دست به چنین به کاری بزنیم.
فعالیت تمامی اصناف باید مکانیزه شود
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد در رابطه با خود اصناف است. حکومت باید حتی اگر به خرج خود هم که شده است فعالیت تمام صنوف را مکانیزه کند. تا وقتی که معلوم نباشد عرضه کننده کالا و خدمات دارای چه ورودی و خروجی است و دوربین‌ها، رایانه‌ها و انواع سامانه‌های دیگر نباشد، باز هم این فساد محتمل است.
این نماینده سابق با اشاره به نقش گمرک گفت: سومین موردی که در این زمینه می‌تواند نقش ایفا کند گمرک کشور است. در گمرک ده‌ها نوع فساد وجود دارد به عنوان مثال چندین میلیارد پول می‌گیرند و کالا، همه اشکال ورود را به خود می‌گیرد اما دوباره برمی‌گردد؛ یعنی ارز استفاده شده است و برگ سبز هم صادر شده است و کالا برگشت خورده است و در این مورد فساد محتمل است.
استفاده از اسکناس باید برچیده شود
ندیمی عنوان کرد: همچنین ممکن است کالایی را وارد کنند که نام دیگری داشته باشد یا کیفیت نداشته باشد و در این مورد هم فساد محتمل است؛ بنابراین باید به صورت جدی کنترل صورت گیرد که در رابطه با گمرک هم مطمئن باشیم که ورودی و خروجی‌ها واقعی است و هم از جهت وزن، هم کیفیت و هم ورود به کشور فسادی رخ نمی‌دهد.
وی تأکید کرد: مورد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، اسکناس است. تا وقتی‌که اسکناس در این کشور هست، فساد هم هست و باید این اسکناس به طور کلی یا جمع شود یا به صورت اندک در دست مردم باشد. به تعبیر دیگر، همه داد و ستدها به صورت اینترنتی و مکانیزه باشد و مردم به جای اینکه پول به یکدیگر بدهند، دارای حواله بانکی باشند.
فساد در گمرک و اصناف به راحتی امکان‌پذیر است
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: تا زمانی‌که این مسائل را مورد رصد قرار ندهیم، هم از راه گمرک و هم در اصناف ممکن است فساد رخ دهد و مثلا چند میلیاد دلار کالا ثبت شده و همه علائم حاکی از واردات باشد اما هیچ کالایی وارد نشود. همینطور در رابطه با صنوف هم باید نظارت‌های لازم صورت گیرد؛ چراکه آنها می‌توانند در مسائلی همانند قیمت، وزن و ..... بازی دربیاورند.
ندیمی در پایان گفت: انبارها هم باید کنترل و مکانیزه شود اما متأسفانه دست‌هایی در کار بوده که اجازه نداده است طرح‎هایی همانند شنبم را اجرایی کنیم، در حالی‌که هر طرحی همانند شبنم باشد که کنترل کند کالاهایی که از طریق کانتینرهای مختلف وارد کشور می‌شود دقیقا کجا می‌رود و آیا جا به جا می‌شود و آیا ارزی که برای کالایی اختصاص داده شده است قطعا برای واردات استفاده شده یا در جای دیگری فروخته شده است و مسائلی از این قبیل، قطعا به ما کمک خواهد کرد؛ بنابراین تا وقتی به صورت مکانیزه عمل نکنیم، همین مشکلات را خواهیم داشت.
انتهای پیام

captcha