اصلاح نظام بانکی نیازمند برنامه‌ریزی و اجماع نخبگان علمی و سیاسی است/ نیاز امروز جامعه به اخلاق آزادگی
کد خبر: 3739100
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
خطیب جمعه تهران:

اصلاح نظام بانکی نیازمند برنامه‌ریزی و اجماع نخبگان علمی و سیاسی است/ نیاز امروز جامعه به اخلاق آزادگی

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه رهبر عالی‌قدر انقلاب، مؤکدا اصلاح نظام بانکی را از دولت محترم مطالبه نموده‌اند، گفت: این کار بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی، استفاده از نخبگان علمی و اجماع نخبگان علمی و سیاسی است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی‌فرد، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه در روزهای مهم ماه ذی‌الحجه و درآستانه روز عرفه قرار داریم، گفت: ملت عزیز ما در این سالها در اجتماعات پرشکوه با دعای عرفه امام حسین(ع) مأنوس هستند و امسال نیز این مراسم را باشکوه برگزار می‌کنند و در نماز عید سعید قربان هم به طور شایسته‌ای حضور خواهند یافت.
وی با گرامیداشت یاد شهدای منا گفت: این شهدای مظلوم قربانی بی‌درایتی، سوء مدیریت و یا توطئه‌های رژیم خونریز آل سعود گردیدند؛ رژیمی که دست جنایتکارش آغشته به خون کودکان مظلوم یمن است.
ابوترابی‌فرد با اشاره به انتصاب رئیس کل جدید بانک مرکزی گفت: برای این برادر ارجمند از خداوند آرزوی توفیق را داریم. امیدواریم که برای اصلاح نظام بانکی کشور قدم‌های اساسی و مبنایی برداشته شود. رهبر عالی‌قدر انقلاب، مؤکدا اصلاح نظام بانکی را از دولت محترم مطالبه نموده‌اند و این کار بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی، استفاده از نخبگان علمی و اجماع نخبگان علمی و سیاسی است.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: باید سه قوه با عزم جدی و نگاه بلندمدت، مسئله اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند. در این راه باید عزم جدی معطوف به فراهم آوردن زمینه استقلال بانک مرکزی باشد و رئیس کل باید به طور شفاف این مطالبه را دولت و مجلس داشته باشد.
وی تأکید کرد: بدون این مطالبه قطعا نمی‌توان به مشکلات جدی فراروی نظام بانکی فائق شد. اصلاح نظام بانکی است که زمینه رشد اقتصادی را فراهم می‌کند.

ابوترابی فرد اظهار کرد: پایه پولی کشور دارای اجزائی است؛ یکی از اجزاء آن خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. اولا باید اراده بانک مرکزی بر عدم افزایش دارایی‌های خارجی باشد. این سیاستی است که همه بر او اتفاق نظر دارند. در این حوزه قانون هم تصویب شده اما عملی نشده است. باید با برنامه جدی افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی کنترل شود و این کنترل رابطه مستقیمی با کنترل هزینه‌‌های مالی دولت دارد.
وی ادامه داد: اگر دولت یله و رها شد و به افزایش هزینه‌‌های خود پرداخت و مدیریت کاهش هزینه و ارتقاء بهره‌وری در دستور کار دولت قرار نگیرد، نتیجه آن افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و معضلات فراروی آن و رشد پایه پولی است.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: عامل دوم خالص بدهی‌های دولت است. با افزایش بدهی‌های دولت شاهد رشد نامتناسب پایه پولی خواهیم بود که این مشکلات امروز را خلق کرده است، لذا اولا باید دولت با برنامه‌ریزی نسبت به پرداخت بدهی‌های انباشته شده خودش قدم بردارد و مانع رشد بدهی‌های دولت به بانک مرکزی شود.
ابوترابی‌فرد ابراز کرد: عامل سوم، خالص بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی است که متاسفانه امروز در این حوزت با چالش روبرو هستیم و امروز معضل اصلی در این حوزه است. ما بانک‌های خصوصی را بدون ضابطه خلق کردیم، در حالی که ابزارهای لازم برای نظارت بر عملکرد بانک‌های خصوصی را در اختیار نداشتیم. امروز شاهد افزایش بی‌رویه بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی هستیم و در طول یکسال این بدهی از 120هزار به 200 هزار میلیارد افزایش یافته است.
وی یادآور شد: رئیس کل بانک مرکزی باید با ابزارهای نظارتی مناسب و کارآمد بر عملکرد بانک‌های خصوصی نظارت جدی داشته باشند. از رئیس کل بانک مرکزی انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب در جهت هدایت منابع به سمت واقعیت اقتصاد و رشد تولید ناخالص داخلی قدم بردارند.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: هر چند امروز با مشکلاتی در بازار ارز روبرو هستیم اما به دلایلی مشکلاتی که دیگر کشورهای مبتلا به معضلات ارزی با آن روبرو هستند، با آن مواجه نیستیم؛ کشورهایی که با کاهش ارزش پول ملی روبرو می‌شوند و بدهی‌های خارجی سنگین دارند. بعضی از کشورهای همسایه ما که امروز شاهد کاهش ارزش پول ملی آنها هستیم بیش از 400 میلیارد دلار بدهی خارجی دارند. چگونه باید این بدهی را پرداخت کنند و چه بار سنگینی بر دوش انهاست. جمهوری اسلامی ایران امروز کمترین میزان بدهی خارجی را دارد. بدهی خارجی میان‌مدت و بلندمدت ما حداکثر 11 میلیارد دلار است و این یعنی در حد صفر.
ابوترابی‌فرد یادآور شد: در کنار این موقعیت که می‌تواند راه را برای حرکت اقتصاد هموار کند، ما از ظرفیت‌های بالایی برای خلق ثروت و تولید ارز و صادرات برخورداریم. اگر همین تحریم باعث شود که به سمت تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با ارزش بالاتر که امکان تحریم آنها برای دشمن بسیار سخت است، حرکت کنیم، حرکت بزرگی صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: کالاهایی هستند که در داخل به آنها نیاز نداریم و با صادرات آنها می‌توانیم تراز تجاری خودمان را به طور معناداری ارتقا ببخشیم. لذا این فرصت‌ها در اختیار ماست. ما کشور ثروتمندی هستیم. مردم عزیز گمان نکنید با افزایش نرخ ارز یک اقتصاد بزرگ به نام اقتصاد ایران، جزو بیست اقتصاد اول دنیا، و با این بسترهای کلیدی خلق ثروت با مشکل روبرو شود.
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه دیگران به خوبی موقعیت ما را می‌دانند، گفت: ما از قدرت بالایی برای برون‌رفت از این تنگناها برخورداریم منتهی مشروط بر ایتنکه تصمیمات درست گرفته شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند که متاسفانه در همین چند ماه اول سال تصمیمات غلطی اتخاذ شد. اهل نظر بطلان این تصمیمات را اعلام کردند.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه آزادگان عزیر در طول ده سال اسارت یک تصمیم راهبردی غلط نگرفتند، گفت: زیرا آنها اهل عقل، علم و مشورت بودند و زیر فشار دشمن تصمیمات عاقلانه گرفتند. مسئولان بنشینید فکر کنید، مشورت کنید، تصمیمات امروز اقتصادی کشور باید تصمیماتی باشد که اجماع علمی و حمایت همه نخبگان سیاسی را داشته باشد.
وی تأکید کرد: ما می‌توانیم به سرعت از مشکلات امروز خارج شویم مشروط بر اینکه سیاست‌های خودمان را درست اصلاح کنیم؛ اولا آقای رئیس کل بانک مرکزی با دستور زید و عمرو یک معاون و مدیر را منصوب و عزل نکنید. شما مسئول و پاسخگو هستید. مسئولیت‌ها را به دست مدیران عالم، باتجربه، متعهد و به تعبیر قرآن «حفیظ» و «علیم» بسپارید. کشور این سرمایه‌ها را در اختیار دارد.
ابوترابی‌فرد در ادامه با اشاره به قانون فعلی نظام پولی و بانکی کشور که مصوب سال 1351 است، خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: با همکاری دولت با لایحه‌ای متناسب با امروز این قانون را اصلاح کنید. هدف‌گذاری شما در بانک مرکزی در راستای رشد تولید ناخالص داخلی به منظور ثبات نرخ ارز در کشور و جلوگیری از این تکانه‌های سخت در میان‌مدت و بلندمدت باشد. کشور دیگر ظرفیت این تکانه‌های ارزی را ندارد و قطعا با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به این هدف رسید.
وی عنوان کرد: رضایت کوتاه‌مدت و اهداف بی‌ارزش و ناپایدار را ملاک اقدامات خود قرار ندهید. مردم آماده‌اند، برنامه‌های بلندمدت و اهداف کلان راه را برای اقتدار ملی هموار می‌کند.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با بیان اینکه در سالروز بازگشت آزادگان مقاوم، صبور، مقاوم و پرافتخارآفرین به میهن اسلامی قرار داریم، گفت: اینها شخصیت‌هایی هستند که رهبر عالیقدر انقلاب از آنان به الماس‌های درخشان، گوهرهای گرانبهای تربیت‌یافته در فراز و نشیب‌های سخت دفاع مقدس یاد کردند و آنان را ذخیره انقلاب اسلامی نامیدند.
وی افزود: بدون تردید بعد از ظهور اسلام و پذیرش این آیین آسمانی توسط ملت ایران، دفاع مقدس مهم‎ترین رویداد تاریخ چندهزارساله ایران است. رویدادی که ملت ایران را در قله‌هایی از اقتدار سیاسی، علمی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی قرار داد و راه را برای رسیدن به جایگاهی که زیبنده ملت اسلام است نه تنها در ایران، بلکه در جهان اسلام هموار نمود.
ابوترابی‌فرد اظهار کرد: تردید نکنید اگر دفاع مقدس نبود امروز عراق به دست مدیران و مسئولان برآمده از اراده ملت عراق اداره نمی‌شد و یک نظام سیاسی مستقل مدیریت این کشور را برعهده نمی‌داشت. اگر دفاع مقدس نبود امروز لبنان به نماد اقتدار امت عرب و مهد خلق مقاومت اسلامی مبدل نمی‌گردید و سوریه، یمن، فلسطین و غزه نیز مشت گره‌شده‌ای بر سینه استکبار نبودند.
وی ادامه داد: در دفاع مقدس برگ‌های زرینی خلق شده و یکی از زیباترین بر‌گ‌ها، برگ زرین اسارت است. مردانی که تا اخرین گلوله خویش جنگیدند و مبارزه‌ای سخت را به نمایش گذاردند و نهایتا با انکه بی‌صبرانه در انتظار شهادت بودند، خدای سبحان اسارت و آزادگی را بر آنان مقرر نمود تا پیام‌آور خون شهیدان باشند.
ابوترابی‌فرد ابراز کرد: دشمن اذعان داشت که شیران قدرتمندی در اردوگاه‌ها حضور دارند؛ مردانی که در طول این سال‌ها حسرت یک آه را بر قلب سخت دشمن نهادند. آزادگان عزیز با الهام از آیه کریمه « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ»، برنامه مجاهدت و اسارت خود را از جبهه‌های نبرد آغاز کرده بودند و در اسارت با شجاعت و عقلانیت و علم تداوم بخشیدند.
خطیبب جمعه تهران تصریح کرد: آنها اولا رابطه خود را با خدا مستحکم نمودند. این ایمان به مبدا و معاد بود که جوانان ما را در میدان نبرد حاضر کرد. ایمان در میدان نبرد تجلی یافت و ثمره اجابت دعوت خدا و پیامبر(ص) خلق دفاع مقدس و اسقامت در اسارت است و لذا آزادگان با یک راهبرد دقیق که سید آزادگان بر آن اصرار داشت به تحکیم رابطه خود با خدا اهتمام ورزیدند.
وی اضافه کرد: برای تحکیم رابطه با خدا به فهم وظیفه و انجام شایسته تکلیف فکر کردند. ملت عزیز، دغدغه روحانیون آزاده و پیشگامان اسارت و آحاد اسرای دلباخته به اسلام و قرآن این بود که وظیفه چیست و چگونه باید آن را انجام بدهیم. امروز اگر مسئولان کشور و آحاد مردم به فهم دقیق وظیفه و انجام شایسته او فکر کنند به سعادت می‌رسیم.
ابوترابی‌فرد ادامه داد: آنها یکی دیگر از وظایف مهم خود را خدمت به یکدیگر دانستند. در دستورالعملی که اخوی بزرگوار برای جمع آزادگان طرح می‌کردند یکی از محورها این است؛ مبادا کسی از آزادگان در مسیر مقاومت جا بماند. اگر کسی جا ماند همه ما مسئولیم. دغدغه این بود که باید به گونه‌ای حرکت کرد که ضعیف‌ترین افراد با ما حرکت کنند.
وی تصریح کرد: پیشگامان اسارت، نگران خانواده آزادگان بودند، لذا در این مسیر از هر خدمتی به یکدیگر دریغ نکرده و متواضع و فروتن نسبت به هم بودند و نان که ضعیف‎تر بودند مورد احترام بیشتر واقع نمی‌شدند. باید با هم حرکت کنیم و نباید کسی جا بماند. نمازگزاران جمعه باید پیشگام وحدت باشند و به آنانی که افسرده‌حال هستند و نقدی دارند با احترام و ادب برخورد کنند.
ابوترابی‌فرد اظهار کرد: توصیه روحانیون عزیز آزاده این بود که ما رسالت برخرود صحیح، منطقی، عقلانی و دینی را با مأموران عراقی را داریم و باید آنها را با اسلام، انقلاب و امام(ره) آشنا کنیم. آزادگان ده‌ها مأمور عراقی را تحت تأثیر رفتارشان قرار دادند. امروز جامعه ما نیازمند اخلاق آزادگی است.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: در کنار این مسئله، آزادگان در برابر استکبار و صدام شیران درنده و مقاوم بودند. آنها نماد عزت و اقتدار و نفوذناپذیر بودند. دغدغه سکاندار انقلاب این است که ملت اسلام باید سخت، نفوذناپذیر و مستحکم باشد. مقابله با دشمن هزینه دارد و همه کشورها برای حفظ مرتبه‌ای از شخصیت خود هزینه می‌کنند، اما هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم و فروتنی کمتر است.
وی یادآور شد: امروز اگر با قدرت با دنیا حرف می‌زنیم و رهبر عالیقدر انقلاب نماد عزت امت اسلام در برابر رژیم منحوس امریکاست به دلیل ایستادگی، عزت و اقتدار ملت، ازادگان، رزمندگان و سپاهیان است. باید باعزت قدم برداشت و عزیز باشیم و همین عزت راه رسیدن به پیروزی است. آزادگان هم با این عزت، آن عظمت و شرف را خلق کردند.
ابوترابی‌فرد اظهار کرد: در آن دوران اردوگاه‌ها به میدان مجاهدت تبدیل شد. ازادگان در میدان جنگ با گلوله می‌جنگیدند و در اردوگاه‌ها میدان مبارزه تغییر کرد و انها تلاش کردند اسارتگاه را به دانشگاه تبدیل کنند؛ دانشگاهی با حدود 40هزار دانشجو و صدها استاد و هر کسی در هر رشته‌ای صاحب علم و دانشی بود به معملم دیگران تبدیل می‌شد و اردوگاه‌ها به دانشگاه و آموزشگاه قرآن کریم تبدیل شد و یا قرآن را حفظ می‌کردند و یا آموزش می‌دادند و یک دنیا حرکت و تلاش صورت گرفت و این ثمره ارزش‌های دینی است.

انتهای پیام

captcha