به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیتالله شیخ محمدعلی جاودان، از اساتید اخلاق و تاریخ اسلام تهران، چهارشنبه، 25 مردادماه سال جاری در جلسه سخنرانی هفتگی خود در ابتدای سخنانش با اشاره به بر طرف شدن بلای ایجاد شده توسط اهل گناه به واسطه عبادت دیگران گفت: در روایات دارد که یک عده نماز نمیخوانند و این نماز نخواندن آنها که مسلمان هم هستند باعث میشود که بلا به بار بیاید، ولی خداوند متعال به برکت آن دسته از مردمی که نماز میخوانند این بلا را بر طرف میکند.
وی ادامه داد: یا اینکه یک عده روزه نمیگیرند ولی خداوند متعال به برکت آنهایی که روزه میگیرند، بلایی که اینها به بار میآورند را برطرف میکند.
بازگشت اثر اعمال بد مردم بر جامعه اسلامی
این استاد اخلاق با اشاره به اثر هر نوع عمل خوب و بد در جامعه و بازگشت اثر آن عمل در جامعه اسلامی اظهار کرد: این یک جریان خیلی جدی در جامعه اسلامی است و جامعه اسلامی به خودش رها نشده است؛ بلکه در جامعه اسلامی مردم هر عمل بدی را که انجام می دهند، اثر آن را خواهند چشید. مگر اینکه به یک برکت و یک بهانه دیگری خداوند متعال آن بلاهایی را که مسلمانان در جامعه اسلامی به بار میآورند را به برکت کار نیک جماعتی دیگر از مسلمانان از جامعه اسلامی برطرف می کند.
وقتی بانوان محجبه و اهل مراقبه بلای مربوط به بدحجابی را دفع می کنند
آیتالله جاودان با اشاره به بدحجابی برخی از خانم ها در جامعه اسلامی بیان کرد: در زمان ما اکنون برخی خانمها بد حجاب هستند و بعضا بیحجابیهای بدی دارند تا حدی که حد و حدود دیگر برداشته شده است و این خانمها موهای سرشان را و حتی بخشهایی از بدنشان را در معرض دید بیگانگان قرار می دهند.
وی ادامه داد: بنابراین عمل این افراد بد حجاب باعث ایجاد یک بلا در جامعه اسلامی میشود و با این عمل یک بلا به بار میآید. چون حجاب جزء مسلمات اسلام است و نمیشود مسلمات را زیر پا گذاشت و نتیجهای نداشته باشد.
آیت الله جاودان با اشاره به اثر حجاب خانم های محجبه در دفع بلای ایجاد شده توسط خانم های بدحجاب گفت: در مقابل بد حجابی خانمهای بد حجاب، خانمهای محجبه اگر به دقت و مراقبت جدی حجابشان را مراعات کنند، میتوانند بلایی را که دیگران در اثر عدم مراقبت از حجابشان به بار آوردهاند، برطرف کنند.
در بحث بلا منظور بحث ما باطن بلا است
این استاد حوزوی با اشاره به باطن بلا اظهار کرد: هفته قبل عرض کردم؛ این که میگوییم بلا منظور باطن حوادث را میگوییم. باطنی را که دین آن باطن را میبیند و تشخیص میدهد.
آیتالله جاودان در ادامه برای روشنتر شدن بحث درباره ظاهر و باطن یک گناه که بلا ایجاد میکند، گفت: به طور مثال گناهانی هستند که به ظاهر تشخیص داده نمیشوند هیچ طبیبی هم نمیتواند آن را تشخیص دهد؛ چون در ظاهر چیزی را نمی بینند و نمی توانند تشخیص بدهند این گناه بلا ایجاد میکند.
وی ادامه داد: اما این گناه که در ظاهر طبیب و آزمایشگاهش چیزی تشخیص نمیدهد یک باطن دارد که اینجا این گناه در باطن مشکلاتی را به بار میآورد و ما داریم در این بحث آن باطن را میگوییم نه این ظواهر را.
این استاد حوزوی با ارائه مثالی در این زمینه گفت: مثلا فرض کنید تهران اگر روی گسل نبود، گرفتار زلزله سخت نمیشد. این قوانین ظاهری است و ما این را نمیخواهیم بگوییم، این ظواهر مادی و فیزیکی طبق قوانین خودشان عمل میکنند؛ ولی ما یک قوانین باطنی داریم که از باطن عالم سرچشمه میگیرد که آن را بلا میگوییم.
وی افزود: حالا ممکن است با این قوانین ظاهری مطابقت کند یا مطابقت نکند. چون آن هم طبق عوامل خودش عمل میکند و آن عوامل بر این عوامل قاهر هستند، یعنی این عوامل باطنی بر عوامل ظاهری سلطنت دارند و میتوانند اینها را کم و زیاد کنند.
این استاد حوزوی خاطرنشان کرد: لذا اگر این طور شود این بلا را به بار میآورد؛ یعنی اگر این گناه شایع شود این نتیجه را به بار میآورد و آن را تبدیل به بلا میکند و این از قوانین باطنی عالم است و این قوانین ظاهری با قوانین باطنی منافاتی ندارد و با ضوابط خودشان عمل میکنند. که این یک نکته مهم در حد تذکر بود.
آیت الله جاودان در بخش دوم سخنانشان با اشاره به آیات قرآنی به نوری که مومن در قیامت به همراه خود دارد اشاره و بیان کرد: مومن در اثر ایمان در دنیا نوری کسب میکند که در ظلمت قیامت این نور همراه او و مانند چراغی به دست او است.
امیرمحسن سلطان احمدی
انتهای پیام