تحقق حیات طیبه با دو عنصر ایمان و عمل صالح
کد خبر: 3739160
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۴

تحقق حیات طیبه با دو عنصر ایمان و عمل صالح

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه «حیات طیبه» تعبیری از زندگی اسلامی است، گفت: تعبیر زیبایی که قرآن درباره زندگی مومنین بیان داشته «حیات طیبه» است و با دو عنصر «ایمان» و «عمل صالح» محقق می‌شود.

حیات طیبه با دو عنصر «ایمان» و «عمل صالح» محقق می‌شود

سیداحمد ذبیحی، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به تعریف زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم، اظهار کرد: از دیدگاه قرآن کریم زندگی فقط در دنیا خلاصه نمی‌شود بلکه زندگی واقعی در عالم آخرت ادامه می‌یابد؛ از این رو خداوند زندگی این دنیا را چیزی جز لهو و لعب نمی‌داند و متقین را به زندگی حقیقی در آخرت بشارت می‌دهد.

وی افزود: بنابر آیه «وَ مَا الْحَیوةُ الدنْیا إِلا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدارُ الاْخِرَةُ خَیرْ للذِینَ یتقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» این بدان معنا نیست که انسان، قدر و ارزش واقعی این دنیا را برای رسیدن به کمال درک نکند. در واقع پروردگار تمام جهان هستی را که مظهر لطف و رحمانیت اوست برای رشد و تعالی انسان تا کسب مرتبه جانشینی آفریده است.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان گفت: بنابر آیه «يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ» جهان آخرت محل قرار و پایدار است؛ لذا دنیا برای انسان‌های موحد و با ایمان پلی برای عبور و کاروانسرایی برای آماده شدن است.

وی با بیان اینکه «حیات طیبه» تعبیری از زندگی اسلامی است، اضافه کرد: تعبیر زیبای دیگری که قرآن درباره زندگی مومنین بیان داشته «حیات طیبه» است که با دو عنصر «ایمان» و «عمل صالح» محقق می‌شود؛ طبق آیه «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» مرد و زنی که خداباور و صالح هستند قطعا او را با زندگى پاكيزه‌اى حيات بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‌دادند، پاداش خواهيم داد.

ذبیحی بیان کرد: در تفسیر و شرح حیات طیبه مفسرین قرآن به مفاهیم زیبایی اشاره کرده‌اند از جمله علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید «پرهیزگاران در حیات طیبه دارای علم و قدرتی هستند که می‌توانند حقیقت اشیا را ببینند، از این رو، اشیا در نگاه آنان، به دوگونه حق و باطل نمودار می‌شود. آنان از امور باطل دوری می‌کنند که زندگی مادی دنیا و ظواهر فریبنده آن است و به عزت خداوند اعتزاز می‌جویند. وقتی عزت پرهیزگاران از خدا شد، دیگر وسوسه‌های شیطان و هوا و هوس‌های نفس اماره و فریبندگی‌های دنیا نمی‌توانند آنها را ذلیل کنند زیرا دریافته‌اند که دنیا و نعمت‌هایش فنا پذیرند؛ بنابراین، زندگی پاکیزه، حیاتی است خالص که هیچ خباثتی در آن نیست تا آن را فاسد و یا آثارش را تباه کند».

وی بیان کرد: «زندگی اسلامی» و یا همان «حیات طیبه» توجه به رضایت پروردگار و رعایت اوامر الهی و شریعت است. در زندگی اسلامی انجام فرایض مانند نماز و روزه و امر به معروف و نهی از منکر ترک نمی‌شود و قناعت در مطبخ حرص و آز گردن زده نمی‌شود و لطافت خانواده با امیال نفسانی لگد مال نمی‌شود.

انتهای پیام

captcha