اهل کتاب از منظر قرآن
کد خبر: 3755373
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲

اهل کتاب از منظر قرآن

گروه معارف - مقصود از اهل کتاب، پیروان مذاهب و ادیانی می‌باشند که پیامبر آنان دارای کتابی بوده است که از سوی خداوند برای هدایت انسان‌ها به او وحی شده باشد از آن در بسیاری از باب‌های فقهی مانند طهارت، صلات، جهاد، نکاح و صید و ذباحه، از جهات مختلف بحث شده است.

اهل کتاب در منظر قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مقصود از اهل کتاب، پیروان مذاهب و ادیانی می‌باشند که پیامبر آنان دارای کتابی بوده است که از سوی خداوند برای هدایت انسان‌ها به او وحی شده باشد از آن در بسیاری از باب‌های فقهی مانند طهارت، صلات، جهاد، نکاح و صید و ذباحه، از جهات مختلف بحث شده است.
"اهل کتاب"، اصطلاحی است قرآنی و مقصود از آن، پیروان مذاهب و ادیانی است که پیامبر آنان دارای کتاب بوده است که از سوی خداوند برای هدایت انسان‌ها به او وحی شده است.
اهل كتاب بر اساس نام و خصوصيات ذكر شده در تورات و انجیل، پیامبراسلام(ص) را همانند فرزندان خود دقيق و روشن مى‌شناختند.
اما هنگامى كه آن حضرت برانگيخته شد، گروهى از آنان او را انكار كرده به‌ رغم آگاهى از حقانيت اسلام و قرآن، آموزه‌هاى آن را ناديده گرفته، تجاهل كردند.

قرآن با مدارا با اهل کتاب برخورد می‌کند
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌‌وگو با ایگنا از آذربایجان‌‌شرقی اظهار کرد: قرآن در عین اینکه اسلام را ناسخ دین‌های گذشته می داند، اما به اهل کتاب فرصت می‌دهد و با مدارا با آنان برخورد می کند به گونه‌ای که به آنها اجازه می‌دهد با پرداخت جزیه، به صورت آزادانه در کشور اسلامی زندگی کنند و بر دین خود نیز باقی بمانند و این رویکرد مثبتی است از قرآن کریم نسبت به اهل کتاب.
وی افزود: آنهایی که با حقیقت اسلام آشنا شدند و از پذیرش آن سر باز زدند، از جمله کسانی‌اند که قطعا مورد سرزنش قرآن هستند، حال علت این انکار، چه امیال نفسانی چون قدرت، مال و ... باشد و چه غیر اینها؛ چه به امور انسانی پایبند باشند و چه نباشند؛ مورد مذمت قرآن هستند.
وی با استناد به آیه 110 سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: شما مسلمانان حقیقی نیکوترین امتی هستید که پدیدار شده‌اید برای اصلاح بشر، که مردم را به نیکوکاری امر می‌کنید و از بدکاری باز می‌دارید و ایمان به خدا دارید و اگر اهل کتاب همه ایمان می آوردند بر آنان چیزی بهتر از آن نبود، لیکن برخی از آنان با ایمان و بیشترشان فاسق و بدکارند.
حجت‌الاسلام ناصری، از وظیفه اهل کتاب قبل از نزول اسلام و قرآن گفت و ادامه داد: اهل کتابِ قبل از نزول اسلام و قرآن، اگر به وظیفه ای که در کتب شان معین شده عمل کرده باشند اهل نجات اند.
امام جمعه خسروشهر، یادآور شد: قرآن آیات متعددی از انجیل را به عنوان کتابی که در آن احکام پروردگار بوده و برای هدایت و سعادت بشر نازل شده است یاد می‌کند وهنگام مقایسه میان یهودیان و مسیحیان، پیروان عیسی(ع) را به خاطر صفات نیک نفسانی مورد ستایش قرار داده است.
وی، با اشاره به آیه 46 سوره عنکبوت افزود: در این آیه می خوانیم: و شما مسلمانان با اهل کتاب(یهود و نصاری و زرتشتی) جز به نیکوترین طریق بحث و مجادله می‌کنید مگر با ستمکاران از آنها و با اهل کتاب بگویید که ما به کتاب آسمانی قرآن که بر ما نازل شده و به کتب آسمانی شما به همه ایمان آورده ایم و خدای ما و شما یکی است و ما تسلیم و مطیع فرمان اوییم.
امام جمعه خسروشهر، تاکید کرد: اهل کتاب از سوی حاکم اسلامی بین پذیرش اسلام و التزام به شرایط ذمّه، آزاد گذاشته می‌شوند و در صورت استنکاف از هر دو امر، جهاد با آنان در صورت فراهم شدن شرایط، واجب است.

مقصود از اهل کتاب هر کسى است که خود را از پيروان پيامبرى از پيامبران الهى بداند
مهری بسناس، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مقصود از اهل کتاب هر کسى است که اعتقاد به يکى از اديان الهى داشته و خود را از پيروان پيامبرى از پيامبران الهى بداند و يکى از کتاب‌‏هاى الهى را که بر انبياء نازل شده، داشته باشند مانند يهود، نصارى، زرتشتى‌‏ها و همچنين صابئين که بر اساس تحقيقات ما از اهل کتاب هستند و حکم آنها را دارند. معاشرت با پيروان اين اديان با رعايت ضوابط و اخلاق اسلامى اشکال ندارد.
وی، ضمن بازگو نمودن معرفی شدن راه رستگاری از جانب قرآن افزود: قرآن کریم با آنکه اسلام را به عنوان راه رستگاری برای همه جهانیان معرفی کرده و با تأکید اهل کتاب را به پذیرش دین اسلام فراخوانده است، ولی اهل کتاب را به پذیرش اجباری آن ملزم نساخته است.
وی، با استناد به آیه 153سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای پیغمبر اهل کتاب از تو درخواست کنند که از آسمان کتابی یکجا برای آنان فرود آوری، همانا از موسی نیز درخواستی بالاتر از این کردند و گفتند: خدا را به چشم ما آشکار بنما، پس به سبب این جهل و سرکشی صاعقه سوزان آنها را درگرفت، و پس از آن همه آیات روشن، باز گوساله‌پرستی اختیار کردند، باز ما از این کار زشت آنان درگذشتیم و به موسی حجّتی آشکار بخشیدیم.
بسناس، از تاکید قرآن بر اعمال و رفتار افراد ادامه داد: قرآن از اين كه نژاد يهود را به كلى محكوم كند، و يا خون آن‌ها را كثيف بشمرد، خوددارى كرده، و تنها روى اعمال آنها انگشت مى‏ گذارد و با تجليل و احترام از افرادى كه به اكثريت فاسد نپيوستند و در برابر ايمان و حق تسليم شدند به نيكى ياد مى‌كند، و اين روش اسلام است كه در هيچ مورد مبارزه او، رنگ نژادى و قبيله‌اى ندارد و تنها بر محور عقائد و اعمال و رفتار افراد دور مى‏ زند.
این استاد دانشگاه، یادآور شد: همه اهل کتاب یکسان نیستند، بنابراین نمی توان برای همه آنها اعم از یهودی و مسیحی و سایر ادیان دیگر حکم یکسانی در نظر گرفت. قرآن کریم نیز همه آنها را یکسان نمی داند.
وی، با اشاره به آیه 75 سوره بقره افزود: در این آیه می خوانیم: آیا انتظار دارید به آیین شما ایمان بیاورند، با اینکه عده‌‏اى از آنان، سخنان خدا را مى‏‌شنیدند و پس از فهمیدن، آن را تحریف مى‏‌کردند، در حالى که علم و اطلاع داشتند؟!
بسناس، برخورد اسلام با اهل کتاب را برخوردی توأم با صلح دانست و تاکید کرد: برخورد اسلام با اهل کتاب دست کم در حیات این جهانی، برخوردی توأم با صلح و احترام متقابل می‌تواند باشد، حتی مظاهر خداجویی در دین اهل کتاب نیز، از سوی قرآن کریم مورد تکریم قرار گرفته است.

انتهای پیام

captcha