۳ دلیل عدم توفیق حافظان قرآن در مسابقات بین‌المللی/ رشد حفاظ در سال‌های اخیر قابل قبول است
کد خبر: 3755635
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

۳ دلیل عدم توفیق حافظان قرآن در مسابقات بین‌المللی/ رشد حفاظ در سال‌های اخیر قابل قبول است

استاد هادی حفاظ مسابقات سراسری، رشد کمی و کیفی حافظان قرآن را قابل قبول دانست و درباره دلایل عدم توفیق حفاظ در مسابقات دیگر کشور‌ها ۳ دلیل عمده برشمرد.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش برادران هفته گذشته با رقابت برترین قاریان و حافظان قرآن کریم در شهر اراک برگزار شد.

این رقابت‌ها در رشته حفظ کل با رقابت ۱۵ نفر از برترین حافظان قرآن کشور برگزار شد و این افراد مراحل سخت مسابقات شامل پاسخگویی به سؤالات مشابه و مرحله حفظ استقامتی را به خوبی پشت سر گذاشتند.

در حالی شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل قرآن مراحل سخت مسابقات سراسری را به خوبی پشت‌سر گذاشتند که این افراد باوجود توانایی بالا در حفظ و یا حتی موضوعاتی مانند صوت، لحن، تجوید، وقف و ابتدا اما در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور‌های مختلف جهان اسلام کمتر توفیق کسب می‌کنند.

برای اطلاع از کیفیت حافظان قرآن کشور و پاسخ به سؤال فوق دقایقی را با امیر آقایی استاد هادی حفاظ مسابقات سراسری قرآن کریم به گفت‌وگو نشستیم.

رشد کمی و کیفی حافظان قرآن در سال‌های اخیر قابل قبول است اما آرمانی نیست

وی رشد کمی و کیفی حافظان قرآن در سال‌های اخیر را قابل قبول دانست و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر در حفظ قرآن دستاورد‌های خوبی داشته‌ایم اما این دستاورد‌ها با آنچه آرمان ما است یعنی خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن متفاوت است.

آقایی صحت حفظ شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن کریم را بسیار بالا دانست و گفت: امروز قوت حافظان قرآن خصوصاً در مرحله نهایی مسابقات سراسری به جایی می‌رسد که صحت حفظ آنها کامل است و کار رقابت به صحت قرائت می‌رسد و این از نقاط قوت مسابقات سراسری قرآن کریم است.

تحولات رشته حفظ مسابقات قرآن مثبت است اما باز هم جای رشد دارد

وی ادامه داد: البته برای ایجاد رقابت در بین این حفاظ قوی در سال‌های اخیر تحولات خوبی در نحوه ارائه سؤالات داشتیم که از جمله سؤالات مشابه و حفظ استقامتی است که طی چهار سال اخیر در دوره ارزیابی و انتخاب و دو سال اخیر در مسابقات سراسری قرآن اجرا می‌شود. البته نمی‌توان گفت که رقابت از حسن حفظ عبور کرده و مرحله حفظ استقامتی مرحله‌ای است که طوری طراحی شده که این عزیزان را با حفظ عیار سنجی می‌کند.

این استاد حفظ قرآن کشور تحولات مسابقات حفظ را باز هم قابل رشد دانست و گفت: البته باز هم می توان در سال‌های آینده سؤالات رشته حفظ قرآن را تغییر داد. مثلاً می‌توان سؤالات معنی‌محور طراحی کرد و یا از وسط آیه از قاری سؤال پرسید.

آیین‌نامه مسابقات ما با دیگر کشور‌ها متفاوت است

داور هادی حفاظ مسابقات سراسری قرآن کریم در پاسخ به سؤال که چرا حافظان قرآن ما باوجود قوتی که در حفظ و ترتیل‌خوانی دارند باز هم در مسابقات بین‌المللی کشور‌های مختلف کمتر توفیق کسب می‌کنند، گفت: این سؤال را نمی‌توان به صورت قطعی پاسخ داد اما عواملی وجود دارد که در این زمینه مؤثر است، از جمله این که آیین‌نامه مسابقات ما با دیگر کشور‌ها متفاوت است، در بسیاری از کشور‌ها داوران نمرات را به تفکیک ارائه نمی‌دهند و هر داور به صورت کلی میانگینی از همه آیتم‌ها می‌دهد. و یا در برخی از کشور‌ها بیشتر بر صحت حفظ تأکید دارند و موضوعات دیگر کمتر اهمیت دارد.

باید در آموزش تجوید تجدید نظر کنیم

وی آموزش روش تجوید در کشور را هم یکی دیگر از موضوعات دانست و گفت: طی چند سال اخیر که در کشور دوره اقراء برگزار می‌شود از طریق اساتید حاضر در این دوره دریافتیم که باید روی برخی تأکید‌ها و آکسان‌ها باید تجدید نظر کنیم. نوع یادگیری تجوید در کشور مابه گونه‌ای است که در مسابقات دیگر کشور‌ها نمره آن را به نمایندگان ما پایین می‌دهند و این هم از دیگر عوامل عدم موفقیت در مسابقات خارجی است.

گاهی رتبه نگرفتن شرکت‌کننده ما در مسابقات قرآن سیاسی است

آقایی موضوعات سیاسی را هم از دیگر دلایل عدم موفقیت حافظان قرآن در دیگر کشور‌ها دانست و گفت: بسیار اتفاق افتاده که حافظ قرآن کشورمان در مسابقات دیگر کشور‌ها حاضر شده و کاملاً بدون غلط و با ترتیل قوی محفوظات خود را ارائه کرده و نامش در بین هیچ یک از نفرات برتر قرار نگرفته درحالی که نفر اول همان مسابقه با چندین غلط به عنوان نفر برگزیده معرفی شده است.

وی ادامه داد: به هرحال باید تلاش کنیم تا با پوشش دادن نقاط ضعف کار حفاظ قرآن کشور را با کسب عنوان بین‌المللی کامل کنیم.

انتهای پیام

captcha