نگاه اداری به دفاع مقدس و سوزاندن سوژه‌های قوی/ نویسندگان جوان را تحویل نمی‌گیرند
کد خبر: 3756602
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

نگاه اداری به دفاع مقدس و سوزاندن سوژه‌های قوی/ نویسندگان جوان را تحویل نمی‌گیرند

گروه فرهنگی ـ نویسنده کتاب «سیده زنده است» با بیان اینکه خوزستان با وجود اسوه‌های بی‌نظیر دفاع مقدس کار چشمگیری در کشور ارائه نکرده است، گفت: عوامل متعددی برای این ضعف وجود دارد از جمله اینکه برخی نهادها برای بیلان کاری یک سوژه خوب و قوی را که جای کار دارد انتخاب کرده و در یک کتاب ضعیف و توسط یک نویسنده سفارش شده و ضعیف می‌سوزانند و از طرفی جوانان جوان و خلاق را تحویل نمی‌گیرند.

موجودی

به گزارش ایکنا از خوزستان، کتاب «سید زنده است» به قلم علی موجودی روایت زمانه و زندگی شهید مدافع حرم شهرستان دزفول سیدمجتبی ابوالقاسمی است که اخیرا توسط انتشارات سرو دانا به چاپ رسید.

این کتاب در ۴۹۶ صفحه و ۱۱ فصل تنظیم شده است؛ عناوین فصل‌های این کتاب شامل: «قدم به قدم تا عاشقی»، «پهلوان با معرفت»، «عطر خوش زندگی»، «قاطع‌ترین مرد مهربان»، «فرمانده‌ دل‌ها»، «محتشم»، «در قاب خاطرات»، «هوای حرم» و «زیر سایه زینب(س)»، «پس از پرواز» و «نسیم کرامت» است. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با نویسنده این کتاب است:

علی موجودی نویسنده کتاب «سید زنده است» در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: نگارش این کتاب که ثمره ساعت‌ها مصاحبه با خانواده، دوستان و همرزمان شهید سیدمجتبی ابوالقاسمی است، در حدود یک سال به طول انجامید. اوایل شهادت سید مجتبی، پیشنهاد نوشتن کتابی درباره این شهید از طرف خانواده و دوستان ایشان به من داده شد که با اشتیاق و افتخار پذیرفتم.

وی که نویسنده وبلاگ «الف دزفول» است، با بیان اینکه در طول کار دریافتم شهیدی به عظمت و کرامت سید مجتبی ندیده‌ام، گفت: انتخاب نام «سیده زنده است» برای این کتاب یه این دلیل است که در مصاحبه‌ها متوجه شدم سید مجتبی هنگامی که به خواب دوستان و آشنایان می‌آید، تأکید می‌کند که «من زنده ام» و از هیمن رو کتاب را «سید زنده است» گذاشتم. مطالعه‌ زندگی این شهید و آشنایی با شخصیت او، می‌تواند تأثیرات شگرفی را بر مخاطب بگذارد.

این نویسنده دفاع مقدس درباره شاخص‌های اثر موفق در حوزه روایت زندگی شهدا گفت: موفقیت یک کتاب در حوزه دفاع مقدس و شهدا به عوامل متعددی بستگی دارد؛ اولین عامل ویژگی‌های شخصی و شخصیتی قهرمانی است که به او پرداخته شده و نوع قصه و سرگذشتی است که در کتاب روایت شده است. هر چه سوژه مورد نظر، قصه‌ای خاص، کم نظیر و جالب‌تر داشته باشد، کتاب جاذبه بیشتری دارد.

داستانی شدن روایت شهدا و استقبال بیشتر مخاطب
وی اظهار کرد: دومین عامل، سبک نویسنده و قدرت و گیرایی قلم او و البته سبک نگارش کتاب است که امروزه این سبک نگارش هر چه بیشتر به سمت داستانی شدن روایت پیش برود، از کتاب استقبال بیشتری می‌شود و در این بین خلاقیت نویسنده و قدرت شخصیت پردازی و نمایش ابعاد مختلف شخصیت مورد نظر، در زیباترشدن اثر و تاثیرگذاری آن بر مخاطب مضاعف خواهد شد.

 موجودی ادامه داد: سومین عامل وجود یک گروه تبلیغاتی توانمند، دلسوز، دغدغه‌مند و خستگی ناپذیر و آشنا به روش‌های نوین تبلیغات در فضای حقیقی و فضای مجازی است. این روزها رسانه از قدرت و توانایی شگفت انگیزی برخوردار است که می توان از این عامل به سبک و سیاق‌های متعدد جهت معرفی کتاب‌ها استفاده کرد.

به گفته این نویسنده، تبلیغات برای تکثیر یک کتاب در فضای جامعه هیچ‌گاه نباید پایان گیرد و یک گروه توانمند تبلیغاتی است که می‌تواند سال‌های سال یک اثر فاخر را  در ویترین کتاب فروشی‌ها نگه داشته و پرمخاطب کند.

وی عامل چهارم در موفقیت آثار مربوط به شهدا را هدفدار بودن و نیت الهی و اخلاص داشتن در این حوزه دانست و تصریح کرد: نباید به نگارش کتاب مثل سایر فعالیت‌های نهادها و سازمان‌ها به چشم یک بیلان کاری و گزارش کار فرهنگی به رده مافوق نگاه شود. ورود به حوزه نگارش زمانه و زندگی یک شهید یا جانباز و موارد مشابه باید به عنوان تکلیف و مطالبه جدی رهبر انقلاب در نظر گرفته شود و خارج از یک رفع تکلیف و رزومه اداری و گزارش عملکرد به آن توجه شود.

موجودی ادامه داد: این موضوع، نکته مهمی است که در اکثر کتاب‌های موفق، تأثیرگذار و پرمخاطب حوزه دفاع مقدس وجود دارد. متاسفانه بسیاری از نهادهای فرهنگی در خوزستان یا دنبال موضوع کتاب نیستند و یا منتظرند یک نفر کار آماده‌ای برای چاپ داشته باشد و با پرداخت هزینه‌های چاپ یا بخشی از هزینه‌ها آن را با نام خود چاپ کرده و با آن بیلان کاری بدهند و دیگر دنبال کیفیت و تاثیرگذاری و موارد مشابه نباشند.

نگاه اداری به دفاع مقدس و سوزاندن سوژه‌های خوب و قوی توسط نهادها
این فعال فرهنگی گفت: برخی نهادها برای بیلان کاری یک سوژه خوب و قوی را که جای کار دارد انتخاب کرده و در یک کتاب ضعیف و توسط یک نویسنده سفارش شده و ضعیف می سوزانند.

نویسنده کتاب «سید زنده است» خاطرنشان کرد: پنجمین و آخرین عامل از دید من ویژگی‌های ظاهری کتاب مثل طرح جلد، کیفیت چاپ، قطع کتاب و عواملی از این دست است. کتابی مثل «حاج عظیم» سرگذشت شهید حاج عظیم محمدی است که به مرحله داوری کتاب سال دفاع مقدس راه می‌یابد؛ اما به دلیل طرح جلد و چاپ ضعیف و عدم تبلیغات مناسب از سطح دزفول فراتر نمی رود وتجدید چاپ هم‌ نمی شود.

 وی خاطرنشان کرد: در حوزه کتاب باید نهادهای فرهنگی ـ هنری خصوصی ایجاد شده و دلسوزانه کار را پیگیری کنند و یا نویسندگان خود وارد کار شوند و با هزینه‌های شخصی کار را دنبال کنند. یک کتاب دفاع مقدس ضعیف اگر چاپ نشود بهتر است؛ چراکه یک قهرمان واقعی و یک اسوه و الگو توسط یک کار ضعیف از بین می‌رود.

موجودی افزود: این را هم در نظر بگیرید که یک انتشارات معتبر مثل سوره مهر می‌تواند نقش بسیار مهمی در ترویج و تبلیغ کتاب داشته باشد. همانگونه که می‌دانید بسیاری از کتب مشهور دفاع مقدس مربوط به این انتشارات است. برای کار با چنین انتشاراتی نیاز به هزینه‌های بالا وجود دارد.

نهادها نویسندگان جوان خلاق، مبتکر و هنرمند را تحویل نمی‌گیرند
این نویسنده ادامه داد: نکته دیگر این است که نهادها نویسندگان جوان خلاق، مبتکر و هنرمند را تحویل نمی‌گیرند؛ جوانانی که باید پشتیبانی شوند و نمی‌شوند. آنان که منابع مالی در اختیار دارند کارها را به صورت سفارشی در اختیار نویسندگانی قرار می‌دهند که حقیقتا ضعیف هستند. این مورد هم از مهمترین مواردی است که باید مد نظر باشد.

خوزستان با وجود اسوه‌های بی‌نظیر در حوزه دفاع مقدس کار چشمگیری در سطح کشور ارائه نکرده است
این فعال فرهنگی تصریح کرد: به نظر من در استان خوزستان با وجود اسوه‌های متعدد و بی نظیر در حوزه دفاع مقدس تاکنون کار چشمگیر و موفق و قابل عرضه‌ای در سطح کشور ارائه نشده است؛ این در حالی است که نیروهای خوزستانی قلب تپنده دوران هشت سال دفاع مقدس بوده و قهرمانانی بی نظیر دارند؛ اما به دلیل عدم پرداختن به آنان در قالب کتاب و حتی مستند هنوز که هنوز است برای خوزستانی‌ها هم شناخته شده نیستند. در این حوزه می توان به جرات گفت که تمام استان‌ها گوی سبقت را از خوزستان ربوده‌اند و شهدا، جانبازان و اسوه‌های دفاع مقدس خود را به بهترین شکل معرفی کرده‌اند.

وی افزود: استان خوزستان در حوزه کتاب، موزه‌های دفاع مقدس، مستند و در کل تکثیر و شناساندن قهرمانان و عملکرد لشکرهای خود در نهایت ضعف عمل کرده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از فتح‌ها و افتخارات خوزستانی‌ها در کتب منتشرشده و مستندهای دفاع مقدس به تاراج رفته است. بسیاری از نهادهای فرهنگی در خوزستان که باید متولی این امر باشند یا در حوزه کتاب هزینه نمی‌کنند و یا در حد رفع تکلیف و بیلان کاری به آن می‌پردازند که ثمره اش همین است که می‌بینید. در بین شهدای نام آشنای کشور کمتر نامی از شهدای خوزستان وجود دارد.

موجودی درباره کتاب «سید زنده است» اظها کرد: این کتاب یک کار آتش به اختیار است و بحمدالله یک ریال از بودجه هیچ ارگان و نهادی برای چاپ و نشر آن استفاده نشد. اینجا نهادهای فرهنگی فقط دنبال این هستند که هیچ زحمتی نکشند. درصد ناچیزی از بودجه را بدهند و آرم سازمانشان را پشت جلد کتاب بزنند. در کتاب سید زنده است سعی کردیم تمامی عواملی را که شرح دادم در نظر بگیریم. کار را با بودجه مردمی به چاپ رساندیم و این شاید اولین کتاب در این سطح و حجم است که با رعایت ویژگیهای ذکر شده به چاپ رسیده است.

موجودی

نویسنده کتاب «سید زنده است» گفت: «سید زنده است» اولین تجربه است و یقینا ایرادات و اشکالاتی در کار مسئولان توزیع و پخش، گروه تبلیغاتی و حتی نویسنده وجود دارد. سعی می‌کنیم با رفع اشکالات احتمالی روز به روز بهتر در حوزه کتاب کار کنیم و به شیوه آتش به اختیار شهدا و اسوه‌های دفاع مقدس دزفول را معرفی کنیم.

وی بیان کرد: در «سید زنده است» هم قهرمان داستان؛ یعنی شهید ابوالقاسمی ویژگی‌های بی‌نظیر و خارق العاده‌ای دارد و از طرفی هم عصر بودن شهید با جوانان و نوجوانان می‌تواند الگویی دست یافتنی به آنها ارائه دهد. در این کتاب سعی شده است خاطرات کوتاه، زنجیروار به هم متصل شود وبا نثری ساده و روان ابعاد مختلف شخصیتی شهید ابوالقاسمی در حد توان بیان شود. در طرح جلد و کیفیت چاپ هم سعی بر این بوده است که رضایت مخاطب در نظر گرفته شود.

موجودی در پایان گفت: لازم است در همین مجال از خانواده محترم شهید سید مجتبی ابوالقاسمی که مزاحمت‌های مکرر ما را تحمل کردند تشکر کنم و از بسیجیان حوزه حمزه سیدالشهدا که در کار مصاحبه ها یاری رساندند نیز کمال تشکر را داشته باشم.

انتهای پیام

captcha