آثار دفاع مقدس را با نگاه راهبردی بنگریم/ خط‌شکنی، ویژگی برخی آثار سعید عاکف
کد خبر: 3757311
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
گزارش ایکنا از آیین رونمایی دو اثر دفاع مقدسی؛

آثار دفاع مقدس را با نگاه راهبردی بنگریم/ خط‌شکنی، ویژگی برخی آثار سعید عاکف

گروه جهاد و حماسه ــ در آیین رونمایی از دو اثر «گمشده مزار شریف» و «بزم باران» اشاره شد: گاهی اوقات به آثار دفاع مقدس به عنوان تفریحی و تاریخی نگاه می‌کنیم درحالی که این آثار به نوعی آثار راهبردی هستند و نگاه سعید عاکف نیز این‌چنین است.

رونمایی از کتاببه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین گرامیداشت ششمین سالگرد شهادت سردار حبیب لک‌زایی به همراه رونمایی از دو کتاب بزم باران(زندگی شهید حبیب لک‌زایی) و گمشده مزار شریف(محمدناصر ناصری) نوشته سعید عاکف، پیش از ظهر امروز، شنبه 28 مهرماه، در سالن اجتماعات ساختمان راهیان نور برگزار شد.

سعید عاکف، با اشاره به برکات حاصل از عنایت شهید لک‌زایی گفت: کتاب‌های بسیاری درباره شهدا نوشته‌ام اما عنایت‌هایی که از شهید لک‌زایی شاهد بودم، بسیار خاص بود. زمانی که حدود 25 سال پیش در مشهد طلبه بودم، در حجره‌ای درس می‌خواندم. در آن ایام تأکیداتی از مقام معظم رهبری شنیدم مبنی بر اینکه یاد و خاطره شهدا را زنده نگهداریم. البته بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌هایی سبب شد تا از خیر چاپ برخی از کتاب‌هایم بگذرم اما کتاب خاک‌های نرم کوشک با وجود آنکه دوسال برای چاپش درگیر قصه‌ها و غصه‌هایی بودم، به هرحال چاپ شد و این کتاب به نوعی خط‌ شکنی در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود و توانست یک سری موانع را از میان بردارد و رونقی در این عرصه به وجود آورد.

وی افزود: سال 91 زمانی که کسی از سوریه خبری نداشت به سوریه رفتم تا از نزدیک شاهد مقاومت‌های مدافعان حرم باشم. در آن سال 10 نفر قرار بود عازم سوریه شویم که تنها دو نفر با من همراه شدند. کتاب «شام برفی» حاصل این سفر است که البته نگارش اولیه این کتاب برعهده آقای محمودی بود و سپس نگارش ثانویه آن را من برعهده گرفتم.

این نویسنده دفاع مقدس تصریح کرد: در کتاب بزم باران و گمشده مزار شریف به دغدغه‌های داخل کشور و نفوذ وهابیت اشاره کردم که یک سال پس از چاپ جریان ترور مجلس و مرقد امام راحل و امسال هم فاجعه اهواز رخ داد. یکسال پس از چاپ کتاب گمشده مزارشریف، مرا متهم کردند که توهم توطئه دارم، اما هرآنچه که در کتاب پیش‌بینی کرده‌ بودم، یک سال بعد در کشور رخ داد.

وی بیان کرد: کتاب بزم باران به نسبت دیگر کتاب‌هایم ویژه‌تر شد چون درباره وضعیت اسفناک سیستان و بلوچستان بود. این کتاب به نوعی خط‌ شکنی در این حوزه است.

عاکف اظهار کرد: در کتاب گمشده مزارشریف موضوعات را به سه بخش تقسیم کردم که می‌توان به مقدمه، قسمت میانی و قسمت انتهایی اشاره کرد. در مقدمه این کتاب بحث نفوذ را مطرح کردم سپس به مشکلات رزمندگان فاطمیون پرداختم که تا چه اندازه در سوریه مقاومت می‌کردند. در بخش دیگر ماجرای سوریه را حلاجی کردم، مسائلی را گفتم که تا کنون پنهان مانده بود.

وی با اشاره به خصوصیات شهید لک‌زایی اظهار کرد: شهید لک‌زایی هرگز میان افراد تبعیض قائل نمی‌شد. پسر و شوهر خواهرش در منطقه «تاسوکی» شهید شدند. اگر شهید لک‌زایی تفاوتی میان آن‌ها و دیگر مجروحان قائل می‌شد، هرگز فرزندش مسلم شهید نمی‌شد چراکه وقتی به او گفتند ماشینی را بفرستیم تا مجروحان را هرچه سریع‌تر ببریم، او گفت که اگر همه مجروحان را می‌توانید، ماشین بفرستید آن‌ها را اعزام کنید درغیر این صورت این کار را انجام ندهید.

این نویسنده دفاع مقدس تصریح کرد: در چاپ چهارم کتاب گمشده‌ مزار شریف، پایان صفحه، اثر را تقدیم به سه شهید کردم که می‌توان به شهدایی همچون روح‌الله عالی، شهید رضا نجفی و شهید محمد تولایی فاروجی اشاره کرد.

 

رد نشود//

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، برادر شهید لک‌زایی اظهار کرد: سعید عاکف بدون هیچ حمایتی و با نیت الهی در حوزه دفاع مقدس و مدافعان حرم گام برمی‌دارد و به‌عنوان یکی از افسران جنگ نرم به شمار می‌رود. او فرامین مقام معظم رهبری را محور کار خود قرار داده و پیش می‌رود.

وی افزود: عاکف با آثار خود مسیر جدیدی را در عرصه علوم انسانی و مدیریت کشور رقم می‌زنند. او در آثارش توجه خاصی به قدرت نرم متعالی، امنیت متعالی و مدیریت متعالی دارد. این نویسنده در آثارش از دو الگو بهره‌‌برداری می‌کند که این دو الگو عبارتند از دنیاگرایانه و دنیای معنوی.

برادر شهید لک‌زایی اظهار کرد: در بیشتر آثار عاکف ارزش‌های معنوی بر ارزش‌های مادی غالب است و معتقدم اگر ایمان نباشد، ارزش‌های مادی برزندگی حاکم می‌شود. در زندگی شهید لک‌زایی اگر ایمان نبود نمی‌توانست با 77 درصد جانبازی و 23 درصد سلامتی و با یک چشم و ترکشی در بدن، اینچنین امر به معروف و نهی از منکر را پیگیری کند.

وی بیان کرد: ما باید آثار این‌چنینی را پشتوانه راهبردی و تئوریکی بدانیم و این دست آثار را مورد توجه قرار دهیم. گاهی اوقات به آثار دفاع مقدس به عنوان تفریحی و تاریخی نگاه می‌شود درحالی که این تولیدات به نوعی آثار راهبردی هستند.

لک‌زایی اظهار کرد: جنس آثار سعید عاکف متفاوت است و زمانی که آثار این نویسنده را می‌خوانیم، شخصیت‌های اثر با تمام وجود با ما صحبت می‌کنند. امیدواریم جامعه علمی رویکرد خود را به این آثار اصلاح کند و نگاه راهبردی را جایگزین نگاه ساده‌اندیشانه کنند.

در ادامه علیرضا مختارپور، دبیرنهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: این کتاب امروز ساعت یک ربع به هفت به دستم رسید و تا ساعت هشت و نیم تمامش کردم. این اثر بسیار جذاب است. برخی از نویسندگان با کهولت سن، قلم‌شان ضعیف‌تر می‌شود، اما سعید عاکف، قلمش تند و تیزتر شده است و برخی از مسائل انحرافی جامعه را صریح‌تر بیان کرده است.

رد نشود//

وی افزود: مقام معظم رهبری پنجم مهرماه سال 95 فرمودند که زندگینامه شهدا، خصوصیات و سبک زندگی آن را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

دبیرنهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در بخشی از کتاب بزم باران به گونه‌ای خصوصیات شهید لک‌زایی روایت شد که یاد نامه 45 حضرت امیرالمؤمنین (ع)افتادم که به میهمانی دادن اشاره دارد.

وی بیان کرد: پس از دوران دفاع مقدس شاهد انحرافاتی در جلسات بودیم که می‌گفتند ما برای حضرت امام خمینی(ره) کاری نکردیم و من در آن جلسه پاسخ دادم که پس رزمندگان ما چه کردند؟ امروز مدافعان حرم ما چه کردند؟ اقداماتی که شهید لک زایی در مقابل جریان فاسد وهابیت کرد، ارزشمند است. شهید لک‌زایی یک منتظر فعال و کنش‌گر بود نه آنکه برخی از منتظران امام زمان(عج) در خانه ماندند تا آنقدر فساد زیاد شود که ایشان ظهور کنند.

در ادامه سردار هاشمی‌دانا، مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: ترویج فرهنگ شهدا و سبک زندگی آن‌ها در جامعه مهم‌ترین اقدامی است که باید مدنظر قرار دهیم. ما همیشه پس از شهادتشان طرح موضوع می‌کنیم درحالی که باید زمانی که در جامعه بودند، از آن‌ها یاد کنیم.

رد نشود//

وی افزود: ما در خبرگزاری دفاع پرس همه تلاش‌مان را خواهیم کرد تا ارزش‌های شهدا و چهره‌هایی که ثابت قدم بودند را به جامعه امروز معرفی کنیم.

 انتهای پیام                                              

captcha