به گزارش ایکنا از آذربایجانغربی، امین رستمزاده، دبیر علمی جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه صبح امروز، 27 آبانماه در جلسه کمیته علمی این جشنواره گفت: این پیشرویداد با حضور و سخنرانی ابراهیم ستاری و آرش سروری از اساتید حوزه کارآفرینی و استارتآپ و تهیهکنندگان و مجریان برنامههای فناورانه رسانه ملی و با حضور علاقمندان و دیجیتالگران برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این برنامه دومین و پیشرویداد اصلی جشنواره در استان و ارومیه است، افزود: علاقهمندان استانی و متخصصان سایر استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و علاقهمندان میتوانند در این پیشرویداد شرکت کنند.
رستمزاده گفت: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، بهصورت جهادی براساس مسئولیت اجتماعی و علمی برخلاف آنچه که برنامهریزی اولیه پیشنهادی بود بجای یک پیشرویداد، 6 پیشرویداد در مراکز استانهای آذربایجانشرقی و غربی، کردستان و بندرعباس، دانشگاه صنعتی شریف تهران اجرا کرده و آخرین و اصلیترین پیشرویداد نیز با حضور اساتید برجسته کشوری این حوزه برای بسترسازی جهت اجرای کیفی جشنواره اصلی تدارک دیده شده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجانغربی ادامه داد: هدف از برگزاری پیشرویدادهای استانهای حوضه آبریز و غیرآبریز جشنواره در مرحله اول تولید محتوا با پتانسیل اساتید استانهای بومی مختلف و تنوع نگرشی علمی و حساسزایی علمی و عملی کارآفرینانه به چالش و فرصتهای مدنظر دریاچه ارومیه و بسترسازی و بهرهمندی اساتید و دانشجویان و متخصصین و عموم ایدهپردازان از محتوای تولیدی این پیشرویدادها است.
وی گفت: برای تحقق هدف اصلی پیشرویداد محتوای ارائه شده از این پیشرویدادها بعد از ویراستاری علمی بهصورت صوتی و تصویری در اختیار علاقهمندان این حوزه قرار خواهد گرفت که بسیار مهم و کاربردی است.
دبیر علمی این جشنواره با اشاره به تشکیل کمیتههای علمی و اجرایی خاطرنشان کرد: سعی کردهایم در کنار ظرفیتهای تسهیلگری و منتورهای بومی و استانی از تجارب جدید و نو ملی برای این پیشرویداد غافل نشویم و ارزشآفرینی جدیدی از بعد فکری و تجربی برای شرکتکنندگان داشته باشیم.
این مدرس رسمی کارآفرینی و خلاقیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مغفول ماندن و عدم نگرش کیفی عملیاتی در حوزه بحث ایدهسازی و ایدهپردازی، ورود به بازار، بازاریابی و تجاریسازی و تحقیق و توسعه از عوامل اصلی رخوت اقتصادی کشورهای توسعهیافته قلمداد میشود.
رستمزاده گفت: هرچند در بحث ایدهپردازی، کمال و نقطه نهایت نداریم اما اگر واقعاً به یک ایده کاربردی و نهایی برای یک معضل و چالش جامعه رسیدیم و فرآیند پختگی آن طی شد باید بحث بازار و تجاریسازی آن را سریعاً عملیاتی کنیم.
وی با تشریح اهمیت برگزاری و تاثیر این رویداد ملی و پیشرویدادها افزود: باید بستری مهیا شود تا افرادی که صاحب ایده و بعنوان کارآفرین متقاضی ورود به محیط کسب و کار هستند با کسب تجربه و توانمندی عملیاتی بتوانند به عمق دانش کسب و کار و تجاریسازی آن و بازار کار، برسند و رویدادهای استارتآپی بهترین بستر در این خصوص هستند.
رستمزاده با اشاره به اینکه مراحل کامل بلوغ استارتآپ ها را میتوان در پنج مرحله اصلی در نظر گرفت، ادامهداد: اولین مرحله از بلوغ استارتآپها مرحله خلق ایده بوده و خلق ایده میتواند ناشی از کشف یک نیاز یا مسئله در بازار و یا مبتنی بر فرصتگرایی ناشی از خلق یک محصول یا سرویس فناوری محور و یا ناشی از تقلید از ایدههای مشابه موفق باشد.
وی گفت: در مرحله دوم استارتآپ ها به ایجاد یک راهحل متناسب با مسئله یا فرصت شناسایی شده اقدام میکنند و برای این منظور نیاز به ایجاد یک نمونه اولیه از محصول جهت دریافت بازخور از نمونه کوچکی از مشتریان است و در مرحله سوم مرحله ورود به بازار و تجاریسازی محصول یا سرویس استارتآپها بوده و در این مرحله نیاز است تناسب محصول و بازار اعتبارسنجی شده و استارتآپ به درآمدزایی اولیه با یک مدل کسب و کار مشخص دست یابد.
این مدرس رسمی کارآفرینی و خلاقیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مرحله بعد گسترش بازارها و افزایش درآمد استارتآپها تحقق خواهد یافت و در آخرین مرحله نیز استارتآپ میتواند وارد بازار سهامی عام شده و یا توسط شرکتهای بزرگ خریداری و یا ادغام شود.
دبیر این جشنواره ملی بااشاره به اینکه نسل اول راهاندازی استارتآپها در جهان به بلوغ و اشباع رسیده، خاطرنشان کرد: نسل دوم استارتآپها بر مشکلات و چالشهای محلی بصورت تخصصیتر تمرکز میکنند و در واقع یک خلق ارزش و نوآوری بر مبنای محلی در حال شکلگیری است که جهاددانشگاهی استان، حسب مسئولیت اجتماعیعلمی و کارآفرینی خود و براساس رسالت جهادی حسب این مبنا مدنظر دارد چنین رویدادهایی را طراحی، تدوین و اجرا کند.
این مدرس خلاقیت و کارآفرینی بااشاره به اینکه بیش از دوسوم کسبوکارها بر پایه خدمات هستند نه تولید، گفت: شرکتهایی که فعالیت و تعامل را با نوآوری استارتآپها میکنند، بیشتر بر مبنای فضای سایبر و دیجیتال است.
دبیر علمی این جشنواره ملی گفت: بغیر لوح و تندیس ویژه جشنواره به تیمهای برگزیده این جشنواره در بخش بزرگسالان، جوایز نفیسی شامل لوح تقدیر و جوایز نقدی ۴۰ ، ۳۰ و ۲۰ میلیون ریالی و در بخش دانشآموزی نیز جوایز نفیسی شامل لوح تقدیر و جوایز نقدی ۲۰ ، ۱۵ و ۱۰ میلیون ریالی اهدا خواهد شد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجانغربی گفت: جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه بهمدت 3 روز از تاریخ 30 آبانماه با مراسم افتتاحیه و سخنرانی در مجتمع علمی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی آذربایجانغربی برگزار خواهد شد و در بعد ظهر روز جمعه با حضور مسئولان استانی با معرفی تیمهای برتر خاتمه خواهد یافت.
رستمزاده اظهار کرد: این جشنواره در ۶ محور وبسایت و شبکههای اجتماعی، فیلم و مستند کاربردی، بازیهای رایانهای و انیمیشن، نرمافزارهای تلفن همراه، نرمافزارهای کاربردی و اینترنت اشیاء در ۲ بخش بزرگسالان و دانشآموزی برگزار خواهد شد.
وی افزود: این پیشرویداد و خودرویداد برخلاف اکثر رویدادها بصورت رایگان برگزار می شود.
یادآور میشود، این پیشرویداد از سوی معاونت فرهنگی و با همکاری معاونتها و بخشهای مختلف و مرکز رشد جهاددانشگاهی آذربایجانغربی، ستاد احیای دریاچه ارومیه، استانداری آذربایجانغربی، دانشگاه ارومیه، آموزش و پرورش استان و سازمان تجاریسازی فناوری دانشآموختگان جهاددانشگاهی، شهرداری ارومیه و سازمان محیط زیست استان برگزار میشود.
انتهای پیام