احتکارکنندگان مسکن و سکه حیات حیوانی دارند
کد خبر: 3765379
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
آیت‌الله جوادی آملی:

احتکارکنندگان مسکن و سکه حیات حیوانی دارند

گروه حوزه‌های علمیه _ کسانی که مسکن احتکار کرده و مسکن خود را خالی می‌گذارند تا گران شود هنوز از مرحله گیاهی به حیوانیت هم نرسیده‌اند زیرا حیوانات هم عاطفه و حس دارند و اگر به این مرحله هم برسند هم ردیف حیوانات هستند.

احتکارکنندگان مسکن و سکه حیات حیوانی دارندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی امروز 28 آبان ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه «ملک» با بیان اینکه فخررازی فردی توانمند و علمی بوده و تفسیر وی هم این ویژگی را دارد، گفت: در عین حال وی اباطیل زیادی را در این تفسیر آورده است از جمله در مورد قادربودن خدا بر همه اشیاء، وی گفته که خداوند شیء است و چون خدا بر همه اشیاء قدیر است پس باید بر خودش هم قادر باشد. او توجه نکرده که غنی محض، محتاج و شیء نیست.

وی همچنین در مورد دعای همسر فرعون که در نزد خودت بیتی برای من بساز، افزود: قرب الهی دارای مراتبی است که بالاترین آن همان قاب قوسین و عند ملیک مقتدر است و متقین هم مراتبی دارند و عندالله هم مراتبی دارد و همه مراتب عنداللهی دارای نفس مطمئنه نیستند و حتی صاحب این نفس هم باشند در راه هستند؛ بنابراین آسیه به دنا فتدلی نرسیده است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه خداوند حتما روزی هر موجودی را می‌دهد، اظهار کرد: رزق تنها خوردن نیست و کمالات و ایمان و معرفت و ... هم رزق است و منحصر در رزق مادی نیست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر کسی چیزی از بیت‌المال بردارد ممکن است 20 سال هم طول بکشد ولی رسوا می‌شود، اضافه کرد: کسانی که برج‌سازی می‌کنند و بالا می‌آیند حیات گیاهی دارند؛ حکما معتقدند که درخت هرگز ترقی نمی‌کند چون اصل آن در لجن است و فروعاتش بیرون آمده است؛ برج‌سازان هم این طور هستند وجودشان در لجن است و حیات گیاهی دارند البته اگر برج‌سازی برای رفع نیاز دیگران باشد عبادت است.

 آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: کسانی که مسکن احتکار کرده و مسکن خود را خالی می‌گذارند تا گران شود هنوز از مرحله گیاهی به حیوانیت هم نرسیده‌اند زیرا حیوانات هم عاطفه و حس دارند و اگر به این مرحله هم برسند هم ردیف حیوانات هستند؛ قرآن هم با تعبیر اثاثا و رءیا این مسئله را محکوم کرده است. این افراد سبب می‌شوند تا ثروت کشور بخوابد و در تولید به کار نرود.

وی افزود: سکه‌هایی که سلطان سکه گرفته و  بازار را ملتهب کرده است در قیامت به تعبیر قرآن داغ شده و بر پیشانی و پهلو و پشت آنان می‌زنیم زیرا وقتی آنان را نصیحت می‌کنیم چهره آنان عصبانی می‌شود و نیم‌رخ شده و بعد پشت کرده و بی توجه به نصیحت می‌روند بنابراین پشت آنان را هم داغ می‌کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قرآن فرموده آسمان و زمین و هر چه در این دو هست زینت زمین و آسمان و نه بشر است، اظهار کرد: زینت انسان ایمان و اندیشه و تقوای الهی است که در درون جان انسان است و می‌تواند با خود به سرای دیگر ببرد؛ علامه تعبیر لطیفی دارد؛ قرآن فرمود ما اهل بازی نیستیم و زندگی دنیا هم لعو و لهب و بازیچه نیست، علامه در اینجا فرموده که خدا این دنیا را خلق کرد تا بشر عادی را که مانند کودکان هستند با اسباب‌بازی برای اهداف عالی تر مشغول کند و این کار عین حکمت است.

انتهای پیام

captcha