طلاق نیاز به درمان دارد نه تغییر قانون مهریه
کد خبر: 3780612
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
تحولی از مهر به مهره/ مدیر مؤسسه مطالعاتی مشاوره اسلامی:

طلاق نیاز به درمان دارد نه تغییر قانون مهریه

گروه جامعه ــ مدیر مؤسسه مطالعاتی مشاوره اسلامی با انتقاد از اینکه در مسئله طلاق به حدی به مسائل قانونی و مالی توجه شده که به سلامت زوجین بی‌توجهی شده است، گفت: طلاق نیاز به درمان دارد نه تغییر قانون مهریه.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌نقی فقیهی، دانشیار علوم تربیتی دانشگاه قم و مدیر مؤسسه مطالعاتی مشاوره اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به مباحثی که اکنون در جامعه با محوریت کاهش مهریه مطرح است، خواستار انجام تحقیق علمی در خصوص تأثیر روانی گرفتن یا نگرفتن مهریه توسط بانوان در طلاق شد و گفت: مهریه ضمانت مالی قرارداد ازدواج برای حما یت از بانوان است.

وی ادامه داد: در خصوص میزان مهریه نیز هیچ مقدار مشخصی تعیین نشده و میزان آن بستگی به شرایط زندگی زن و مردی دارد که می‌خواهند با هم ازدواج کنند. در اسلام توصیه شده مردی که مالی دارد، حتی اگر مهریه همسرش هم کم باشد، اموالی را به همسر خود ببخشد تا همسرش احساس نیاز نکند و حتی مطرح شده به حدی هدیه به همسرش بدهد که نه تنها نیاز خود را برآورده کند بلکه بتواند انفاق هم بکند. این‌ها امور ارزشمندی است که در اسلام توصیه شده است.

اثر روانی بخشش مهریه بر بانوان برای طلاق

دانشیار علوم تربیتی دانشگاه قم با تأکید بر اینکه از نظر علمی باید تحقیق شود که آیا بانوانی که مهریه خود را می‌بخشند تا بتوانند طلاق بگیرند بعدها پشیمان شده این امر اثر روانی دارد یا ندارد، گفت: البته مسلم است که هر کسی پولی به دست بیاورد از نظر روانی احساس مثبتی خواهد داشت و شکی در آن نیست اما بانوانی را داریم که زندگی آن به حدی آشفته است که فقط می‌خواهند به هر صورتی که ممکن است زندگی مشترک خود را تمام کنند و برای تحقق این امر مهریه خود را می‌بخشند تا همسرشان راضی به طلاق دادن آنها شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه قوانین حقوقی ما به این صورت است که وقتی یک زن مسئله طلاق را مطرح می‌کند عملاً کاری نمی‌تواند بکند و اختیار طلاق با مرد است و این مشکلاتی را به وجود آورده، گفت: یکی از مسائلی که در قوانین ما باید دیده شود این است که چرا خانم می‌خواهد طلاق بگیرد؟ آیا این زن حق دارد یا ندارد؟ همچنین باید آموزش‌هایی به زوج‌هایی که می‌خواهند طلاق بگیرند داده و بررسی شود که چرا زوجین با هم سازگاری ندارند.

کاهش مهریه نمی‌تواند تأثیر معقولی در مسئله طلاق داشته باشد

این مشاوره خانواده تصریح کرد: باید از نظر علمی بررسی کنیم که زوجین چگونه باید زندگی کنند و با هم بسازند که زندگی مشترک آنها به مرحله‌ای نرسد که مرد زن را به ستوه بیاورد و زن حاضر باشد با بخشیدن مهریه طلاق خود را بگیرد. اکنون زمانی است که باید بر روی نحوه آموزش زوجین برای زندگی مشترک مطالعه و بررسی شود نه اینکه ببینیم مهریه را چگونه می‌توانیم کم کنیم. کاهش مهریه نمی‌تواند تأثیر معقولی در مسئله طلاق داشته باشد.

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه در مسئله طلاق به حدی مسائل قانونی و مالی را مطرح کرده‌ایم که به سلامت زوجین کمتر توجه شده است، گفت: باید ببینیم در چه شرایطی بیشترین سلامت روانی زوجین حفظ می‌شود. یک خانم به صورت طبیعی وقتی ازدواج می‌کند می‌خواهد زندگی خود را ادامه دهد و وقتی به جدایی و طلاق تن می‌دهد این اقدام دلیلی دارد که باید بررسی شود.

وی ادامه داد: مسئله طلاق محدود به گرفتن یا نگرفتن مهریه نیست. بلکه باید علل و عوامل طلاق بررسی و آنها را تغییر داد. اگر قرار است سرمایه‌گذاری صورت گیرد باید بر روی افزایش سلامت روانی افراد صورت گیرد حتماً اختلال و مشکلی به وجود آمده است که زوجین می‌خواهند طلاق بگیرند.

مسئله طلاق فقط بحث حقوقی نیست بلکه بحث درمان است

نویسنده کتاب «آموزش‌های جنسی قبل از ازدواج از دیدگاه اسلام» با اشاره به اینکه زوج‌های زیادی بوده‌اند که مراحل آخر طلاق خود را می‌گذرانند اما با چند جلسه مشاوره مشکل آنها رفع و به زندگی مشترک بازگشته‌اند، گفت: باید بر روی سلامت روانی زوج‌ها و ارتباط درست آنها سرمایه‌گذاری کنیم. مسئله طلاق فقط بحث حقوقی نیست بلکه بحث درمان است.

وی تصریح کرد: به صورت طبیعی اگر یک زن اختلالی نداشته باشد، آموزش‌های غلط ندیده باشد و مشکل روحی و روانی در طول زندگی پیدا نکرده باشد مهریه چندان برای وی مهم نیست.

فقیهی در پاسخ به این سؤال که بهترین میزان مهریه در شرایط حاضر چه میزان مهریه است؟ گفت: برای هر زوجی این مقدار متفاوت است و زوج‌ها با توجه به فرهنگ، علایق، شرایط اقتصادی و خانوادگی خود باید میزان مهریه را تعیین کنند. اما در اینکه مهریه زیاد و مهریه کم می‌تواند مشکل‌ساز باشد شکی نیست و من توصیه می‌کنم که زوج‌ها با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خودشان مهریه‌ای را مشخص کنند.

انتهای پیام 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
فرزین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۱:۵۲
0
0
باسلام. حاجاقا فقیهی شما اگه تونستی فرهنگ سازی کن;خیلی از زنها با گرانی سکه دارن از مردها اخاذی میکنن و راه درآمد زنها شده کلاهبرداری و زندانی کردن مردها. آخه با وجود بیکاری در جامعه چگونه یک جوان سکه نزدیک به 4000000 تومان را بپردازد؟ متاسفم برای این طرز فکر. با تشکر.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۱۰:۱۱
0
0
مرد مال داشته باشد خوب زن بگیرد. مردی که استطاعت ندارد کجای دین گفته باید بابت مهریه که یک هدیه است برود زندان. بعلاوه چرا در هیچ کشور اسلامی زندانی مهریه و نفقه نداریم.
اجرای اسلام نظر همه هست.
یا علی
captcha