فروپاشی کانون خانواده با دوری از مسیر فاطمی/ سیره رفتاری و تربیتی حضرت در دانشگاه تدریس شود
کد خبر: 3782704
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) بیان کرد:

فروپاشی کانون خانواده با دوری از مسیر فاطمی/ سیره رفتاری و تربیتی حضرت در دانشگاه تدریس شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام ایمانی با تأکید بر اینکه سیره تربیتی، اخلاقی و خانوادگی حضرت زهرا(س) در زمینه علوم تربیتی و اجتماعی تدریس شود، اظهار کرد: امروز گرفتاری‌های جامعه ناشی از فروپاشی خانواده و دوری از مسیر فاطمه و اهل بیت(ع) است.

علیرضا ایمانیحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س)، گفت: آیات شریفه قرآن دو الگو در اختیار ما قرار می‌دهد که یکی الگوهای خوب و دیگری الگوهای بد است.

وی افزود: قرآن کریم فرمود: «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ؛ قطعاً براى شما در [پیروى از] ابراهیم و کسانى که با اویند سرمشقى نیکوست»(ممتحنه/۴). همچنین فرمود: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا؛ قطعاً براى شما در [اقتدا به] رسول خدا(ص) سرمشقى نیکوست، براى آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى‌‏کند»(احزاب/۲۱) و در این دو آبه دو اسوه و نمونه یعنی پیامبر گرامی اسلام و حضرت ابراهیم(ع) را معرفی فرمود.

دو بانوی نمونه در قرآن

ایمانی با بیان اینکه قرآن دو الگوی خوب دیگر در زنان یعنی آسیه و مریم(س) را هم اسوه دیگر از میان زنان برگزید، تصریح کرد: ائمه هدی(ع) فرمودند «ِانَّ لَنا فِی امُنا فاطِمة اُسوةٌ حَسَنَةٌ» که اسوه در لسان عرب به کاغذ الگو گفته می‌شود که خیاط‌ها برای خیاطی استفاده می‌کنند؛ همچنین قرآن دو زن دیگر یعنی همسران لوط و نوح را به عنوان اسوه‌های بد و الگوی گناهکاران معرفی فرمود و در نهایت به انسان اختیار داد تا هر مسیری را که بخواهد انتخاب کند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی بانوان و همه مردان تا روز قیامت است و تصور اینکه با گذشت بیش از هزار سال نمی‌تواند الگو باشند باطل است، افزود: برای آن حضرت صفاتی مانند راضیه، مرضیه، عذرا و بتول بیان شده است؛ راضیه به معنای کسی است که او از قضا و سرنوشت الهی راضی است و مرضیه نیز یعنی خداوند هم از او راضی است؛ همچنین عذرا به معنای پاکدامنی است که لقب مریم(س) بوده است و بتول هم به معنای انقطاع الی الله است؛ یعنی فاطمه(س) از همه نامحرمان عالم منقطع شده و چشم بریده بود و فقط به ضرورت با نامحرم سخنی نمی‌گفت.

تدریس سیره حضرت زهرا(س) در دانشگاه

ایمانی با بیان اینکه سیره اخلاقی، رفتاری و خانوادگی حضرت زهرا باید در دانشگاه‌های علوم اجتماعی و انسانی تدریس شود اظهار کرد: آن حضرت وقتی می‌خواهد فرزندانش را با دین و قرآن آشنا کند به آنان می‌فرماید که به مسجد بروید و آیات جدیدی را که بر پیامبر(ص) نازل شده یاد بگیرید و برایم بیاورید و حسنین(ع) در حالی که هفت یا هشت ساله بودند به مسجد می‌رفتند و به محض اینکه آیات قرآن را از پیامبر(ص) می‌آموختند به خانه آمده و برای مادر می‌خواندند و آن حضرت آنان را تشویق می‌کرد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: محدث نوری در سفینةالبحار در جلد اول و در ماده حسن آورده است که امام علی(ع) به منزل آمدند و آیه‌ای را برای زهرا(س) خواندند و آن حضرت ادامه آیه را بیان فرمود و وقتی امام در این مورد از ایشان پرسید؛ حضرت فرمودند که از حسن(ع) آموختم؛ یعنی فضای تربیتی و اخلاقی این خانه بر آیات قرآن و کلام وحی، بنیانگذاری و پیکربندی شده بود؛ برعکس خانه‌های امروزی که قصه، داستان، فیلم، ترانه و ... ملاک تشویق شده است.

عمری در خدمت قرآن

ایمانی ادامه داد: نتیجه این تربیت آن است که حسنین عمر خود را در خدمت قرآن سپری کنند و بعد از شهادت هم در حالی که سر به نیزه است صدای قرآن از آن لبان مبارک بیرون بیاید، ولی الان در خانواده‌های متدین و غیرمتدین فرزندان اسامی فوتبالیست‌های خارجی و زندگینامه آن‌ها را می‌دانند، ولی کمترین معرفتی از ائمه(ع) ندارند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در زمینه پوشش برای بانوان الگو هستند، تصریح کرد: ایشان وقتی زیارت قبر پیامبر(ص) تشریف می‌بردند، دستور می‌فرمودند که چراغ‌ها را خاموش کنند و حضرت علی و حسنین در جلو و پهلوی ایشان و فضه در پشت سرشان حرکت می‌کردند تا اینکه مبادا نامحرم اندام ایشان را ببینند، ولی امروز چه وضعی داریم؟؛ نتیجه چنین روشی آن است که وقتی فاطمه صغری بعد از مصیبت‌های کربلا و گرسنگی و رنج و اندوه با سر بریده امام مواجه می‌شود اولین چیزی که برای او مهم است این است که می‌گوید: بابا این‌ها حجاب از ما گرفتند.

پیامدهای دوری از سیره حضرت فاطمه(س)

ایمانی ادامه داد: امروز گرفتاری‌های جامعه ناشی از فروپاشی خانواده و دوری از مسیر فاطمه و اهل بیت(ع) و الگو‌های غربی و بلاد کفر است و اگر بازگشتی به سیره ایشان داشته باشیم، وضع کشور بسیار بهتر خواهد شد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به مفهوم کوثر در سوره کوثر اشاره و بیان کرد: کوثر به خیر کثیر، حوض کوثر و وجود مبارک فاطمه(س) اطلاق شده، ولی سومین برداشت به سیاق سوره نزدیکتر است، زیرا عاص بن وائل ملعون پیامبر را به واسطه نداشتن فرزند پسر دارای نسل ابتر معرفی می‌کرد، ولی پیامبر اکرم(ص) برخلاف گفته برخی افراد که فرزند واقعی را نوه پسری می‌دانستند، می‌فرمود که فرزندان من از نسل دخترم هستند و حسنین(ع) را بغل می‌کرد و می‌بوسید و آنان را فرزندان خود خطاب می‌فرمود.

ایمانی با بیان اینکه به همین دلیل در برخی روایات داریم که خصلت‌های فرزند بیشتر به دایی نزدیک‌تر است و از این جهت مرد باید در انتخاب همسر خود دقت کند افزود: خداوند به پیامبر(ص) فرمود که چون به تو کوثر بخشیدم نماز بخوان و شتر قربانی کن و بدان که افرادی که شنائت دارند و زخم زبان می‌زنند مقطوع‌النسل هستند و در تاریخ بیان شده که عاص بن وائل مقطوع‌النسل شد.

انتهای پیام
captcha