مراجع بین‌المللی؛ مبنای ارزیابی ریسک تراریخته‌ها/ در ایران تنها رخداد تراریختگی احراز می‌شود
کد خبر: 3783073
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
مفید تشریح کرد:

مراجع بین‌المللی؛ مبنای ارزیابی ریسک تراریخته‌ها/ در ایران تنها رخداد تراریختگی احراز می‌شود

گروه سلامت ــ مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو مبنای تأیید ارزیابی ریسک محصولات تراریخته را مراجع معتبر بین‌المللی برشمرد و گفت: آزمایش ارزیابی ریسک در ایران انجام نشده و تنها رخداد تراریختگی احراز می‌شود.

مبنای تأیید ارزیابی ریسک تراریخته‌ها مراجع بین‌المللی هستتند/ در ایران تنها رخداد ترایختگی احراز می‌شودوحید مفید، مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با نحوه انجام آزمایش‌های ایمنی و سلامت بر روی محصولات تراریخته اظهار کرد: با توجه به دستکاری‌ها و تغییر ژنتیک انجام شده رخداد‌هایی در محصولات تراریخته به وقوع می‌پیوندند که در نهایت منجر به تولید محصول می‌شود، در نتیجه، چون رخدادی صورت می‌گیرد، باید ارزیابی‌های خطر را طی چند سال مورد بررسی قرار دهیم.
وی افزود: آزمایش‌های ارزیابی ریسک برای محصولات در ایران انجام نمی‌شود. مبنایی را که برای تأیید این محصولات، تأییدیه‌های مراجع بین‌المللی است، بر این اساس تأییدیه‌های مؤسسه ارزیابی ریسک غذا در اروپا «افسا» ملاک قرار می‌گیرد. رخداد‌های مورد تأیید نیز رخداد‌هایی هستند که افسا تأیید می‌کند؛ ملاک دیگر ما این است این محصولات خود در اروپا یا در کشوری که قرار است محصول را به ایران صادر کند، مجوز مصرف داشته باشند.
مفید بیان کرد: پس از این موضوع، رخداد‌های تراریختگی محصولی که قرار است به ایران وارد شود را در آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو یا آزمایش‌گاه‌های مورد تأیید این سازمان و پس از احراز رخداد صورت گرفته  با رخداد ادعایی تطبیق داده می‌شوند. در صورت تأیید ادعا، سازمان غذا و دارو به آن‌ها مجوز می‌دهد و در غیر این صورت، برگشت داده می‌شود.
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: کسانی که خواستار واردات این محصولات به کشور هستند، نخست مدارک این محصولات را به سازمان غذا و دارو تحویل می‌دهند و پس از بررسی، مجوز آن‌ها صادر می‌شود، ضمن اینکه پس از واردات نیز دوباره این محصولات نمونه‌برداری و مورد آزمایش قرار می‌گیرند، مواردی وجود داشته که اعلام کرده محصولی تراریخته است، در حالی‌که رخداد صورت گرفته در آن مورد تأیید نبوده و این محصولات نتوانسته‎اند مجوز‌های لازم را اخذ کنند.
مفید در پاسخ به پرسشی دیگر در رابطه معیار‌های سازمان غذا و دارو برای درج نشان ایمنی و سلامت بر روی محصولات غذایی، اظهار کرد: این سازمان یک‌سری معیار‌هایی برای اعطای این نشان به محصولات غذایی دارد و از جمله این معیار‌ها این است که این محصولات استاندارد‌هایی فراتر از استاندارد‌های معمول داشته باشند.
وی بیان کرد: استاندارد‌های لازم برای این محصولات، داشتن ترکیبات فراسودمند مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بوده یا اینکه این محصولات پروبیوتیک باشند. معیار دیگر این است که آزمایش‌هایی فراتر از آزمایش‌های استاندارد، بر روی آن صورت بگیرد. مثلا یک واحد تولیدی ممکن است حساسیت‌های بیشتری داشته و میزان فلزات سنگین را در یک دوره طولانی مورد بررسی قرار دهد.
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در رابطه با نحوه نظارت بر آزمایشگاه کنترل کیفی کارخانه‌های تولید محصولات غذایی نیز اظهار کرد: این نظارت‌ها طی چندین مرحله صورت می‌گیرد، اولین بار زمانی است که یک کارخانه می‌خواهد پروانه‌های اولیه را برای راه‌اندازی کارخانه اخذ کند، در این زمان بازرس‌های سازمان غذا و دارو به همراه تیم آزمایشگاهی شرایط آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت و ابزار‌های لازم این آزمایشگاه و خط تولید را مورد بررسی قرار می‌دهند. در مرحله بعد و پس از راه‌اندازی کارخانه‌ها، صحت و دقت آزمایشگاه‌ها بررسی و مستندات موجود در آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، در کنار آن ما یکسری مشوق‌ها هم داریم که بر اساس آن، واحد‌های دارای آزمایشگاه‌های مجهز پس از بررسی به عنوان واحد‌های صلاحیت‌دار اعلام می‌شوند.
انتهای پیام
captcha