«آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب» در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3783242
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰

«آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب» در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب، یکی از اخبار مهم صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور طی امروز، اول بهمن‌ماه بود.

به گزارش ایکنا؛ خبر حرکت کاروان قرآنی انقلاب که صبح امروز همراه با بدرقه حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیما از حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز شد، یکی از اخبار مهم صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور طی امروز، اول بهمن‌ماه بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز دوشنبه، اول بهمن‌ماه و تا ساعت 15، تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و سه خبر دیگر نیز در سایر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
تنها خبر قرآنی امروز این صفحه خبری با عنوان «اعلام رشته‌های مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب» است که مربوط به سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه طلاب جهان اسلام بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه طلاب جهان اسلام فروردین سال آینده در شهر مقدس قم برگزار می‌شود. مسئولیت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه طلاب برعهده سازمان اوقاف و امور خیریه است و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور و جامعة‌المصطفی‌العالمیة نیز با این سازمان همکاری می‌کنند.
به گفته حسین اسدی، دبیر کمیته مسابقات بین‌المللی طلاب جهان اسلام، این مسابقات در رشته‌هاى پایان‌نامه قرآنی (ویژه سطح چهار و مقطع دکتری و بالاتر)، خطابه قرآنی، حفظ کل قرآن کریم همراه با تفسیر، قرائت قرآن همراه با تفسیر و ترتیل قرآن همراه با تفسیر برگزار مى‌شود که در بخش تفسیر، متن مورد نظر کمیته علمی و محتوایی مسابقات، تفسیر سه سوره مبارکه «محمد»، «فتح» و «حجرات» از کتاب «المیزان فی تفسیر القرآن» تألیف علامه طباطبایی و «التحریر و التنویر» نوشته ابن‌ عاشور تونسی است».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 562 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده و در ادامه نیز اخبار دیگر با عناوین مختلف «حضرت زهرا(س) سخت‌ترین تحریم‌ها را در خردسالی تحمل کرد»، «کاروان قرآنی انقلاب به سمت مناطق مختلف کشور حرکت کرد/ سفر با اتوبوس ویژه»، «نشست نخبگانی با موضوع «جریان‌های فرقه‌ای و آینده وحدت در جهان اسلام»»، «برگزاری دومین اجلاسیه سراسری اساتید شبکه تربیتی صالحین بسیج»، «تلاوتی از سیدمصطفی حسینی/ آیاتی از سوره‌های رحمن، غاشیه و کوثر»، «تدارک شبکه قرآن برای دهه فجر و ایام فاطمیه» و «جهان اسلام نیازمند گفت‌وگوی رودروی علمی است/ رمز موفقیت ایران در ۴۰ سال تحریم» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده‌اند که نیمی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم و نیم دیگری از آن‌ها نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت قرار دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز و تا این ساعت اقدام به انتشار خبری با عنوان «کاروان قرآنی انقلاب به سمت مناطق مختلف کشور حرکت کرد/ سفر با اتوبوس ویژه» کرده که در رابطه با آغاز حرکت و سفر کاروان قرآنی انقلاب به 11 استان کشور جهت اجرای برنامه‌ها و محافل قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کاروان قرآنی انقلاب در اولین روز از چهلمین بهمن انقلاب اسلامی حرکت خود را به سمت مناطق مختلف کشور آغاز کرد.
این کاروان قرار است به ترتیب با حضور در استان‌های قم، مرکزی، اصفهان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان و تهران به اجرای برنامه‌های قرآنی و ارائه خدمات فرهنگی به مردمان مناطق مختلف خصوصاً مناطق محروم بپردازد.
برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان استانی، کشوری و بین‌المللی، اجرای مدیحه‌سرایی، اجرای برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف قرآنی، معارفی و نماز، ارائه خدماتی چون خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی به مردمان مناطق محروم، توزیع محصولات فرهنگی و قرآن کریم بین مردمان کم‌برخوردار، سرکشی به خانواده‌های معظم شهدا، گلباران مزار شهدای انقلاب اسلامی در نقاط مختلف کشور، حضور در جمع فعالان قرآنی استان‌ها و... از جمله برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب است».
مهر
«ثبت‌نام بیش از ۹۲ هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم»، «اولین گردهمایی سراسری اساتید، مربیان و مدرسان سبک زندگی قرآنی» و «جزئیات آزمون پایانی متمرکز طرح ملی حفظ جزء سی‌اُم قرآن اعلام شد»، عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز قرآنی هستند.
خبری با عنوان «اولین گردهمایی سراسری اساتید، مربیان و مدرسان سبک زندگی قرآنی»، از اخبار قرآنی مهم امروز این صفحه از خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهد که مربوط به برگزاری گردهمایی سراسری فعالان عرصه سبک زندگی قرآنی توسط سازمان دارالقرآن الکریم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اولین گردهمایی سراسری اساتید، مربیان و مدرسان سبک زندگی قرآنی در راستای برنامه‌های کارگروه قرآن ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به همت سازمان دارالقرآن الکریم ، با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از اساتید، مربیان و مدرسان سبک زندگی قرآنی از سراسر کشور در روز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ در شهر مقدس قم و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می‌گردد.
مراسم افتتاحیه این گردهمایی یک روزه از ساعت ۸ صبح و در دارالقرآن علامه طباطبایی شهر مقدس قم برگزار خواهد شد و پس از آن نفرات شرکت کننده به دیدار مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیت الله جوادی آملی خواهند رفت و پس از آن در سه کارگروه تولید محتوا-دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های آموزشی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «1600 پروژه شاخص عمرانی در ایام الله دهه فجر افتتاح می‌شود» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این خبر نیز قرآنی نبوده و در رابطه با برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی است.
ایسنا
تعداد شش خبر با عناوین «علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)چیست؟»، «دو بقعه‌ای که برای لرستان درآمدی ندارد»، «تربیت نیروی انسانی، نخستین رسالت دانشگاه است»، «فاطمیه، سند حقانیت تشیع است»، «برگزاری مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) در بیشکک» و «احیای موقوفات، مهمترین کارکرد سازمان اوقاف است» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
از 12 خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، تنها سه خبر با عناوین «کاروان قرآنی انقلاب با حضور معاون صدا بدرقه شد» و «تدارک گسترده سیمای قرآن در دهه فجر فاطمی» و «کاروان قرآنی انقلاب، مانور توانمندی های قرآنی کشور است» در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی دیگر منعکس شده‌اند. از سه خبر قرآنی این صفحه نیز دو خبر در رابطه با آغاز سفر کاروان قرآنی انقلاب به 11 استان کشور هستند.
ایبنا
«آثار راه‌یافته به مرحله دوم کتاب سال در گروه‌های کلیات و دین»، ««کوثر»؛ سوره‌ای در شأن دختر والاگهر پیامبر (ص)» و ««فدک در تاریخ» هندسه‌ای بر مبنای انقلاب صدیقه کبری(س) است»، عناوین سه خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که این اخبار نیز در حوزه عترت قرا دارند و قرآنی نیستند.
میزان
یک خبر از چهار خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که عنوان «تأکید روایت و آموزه‌های قرانی بر ضرورت تعقل و نکوهش سطحی‌نگری» دارد و مربوط به گفت‌و‌گو با محمد فنایی اشکوری، استاد فلسفه و عرفان تطبیقی است، در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده و در بخش‌‌هایی از آن آمده است: « محمد فنایی اشکوری، استاد فلسفه و عرفان تطبیقی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی میزان در مورد فلسفه هراسی گفت: فلسفه، کوشش عقلی برای شناخت واقع و راه زیست مطلوب است. از آنجا که انسان دارای قدرت تعقل است، در همۀ فرهنگها می توان رد پای فلسفه را دید، اما تدوین فلسفه به صورت یک دانش امری است که برخی از فرهنگ‌ها در آن فعال‌تر بوده‌اند.
وی افزود: یکی از خاستگاه‌های معروف فلسفه، یونان قبل از میلاد است. فیلسوفانی همچون فیثاغورس، هراکلیتوس، پارمنیدس، سقراط، افلاطون و ارسطو از مشهورترین فیلسوفان یونان بشمار می روند. فلسفۀ یونانی دست کم در ظاهر به دین خاصی وابسته نیست و صبغۀ دینی ندارد، هرچند اغلب فیلسوفان یونانی الهی هستند. فلسفۀ یونانی هم به جهان اسلام وارد شد و هم به جهان یهودی - مسیحی غرب.
وی اظهار داشت: از آنجا که بین فلسفه و الهیات ادیان ابراهیمی موضوعات و مسائل مشترکی مطرح است، مانند بحث از آغاز و انجام جهان، رابطۀ طبیعت و ماورای طبیعت، سرشت انسان و سعادت و شقاوت او، برخی از متألهان این ادیان به مطالعۀ فلسفه روی آوردند و از مباحث فلسفی بویژه اندیشه های نوافلاطونی در تبیین و توجیه برخی از آموزه های اعتقادی دین بهره جستند. فیلون و ابن میمون یهودی، آگوستین و آکوئیناس مسیحی و فارابی و ابن سینای مسلمان برخی از شناخته ترین متألهانی هستند که کوشیده‌اند بین یافته‌های فلسفی و باورهای دینی نوعی هماهنگی برقرار کنند و از روش فلسفی در بحث دینی استفاده کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در مقابل این جریان گروهی دیگر از متشرعان و متکلمان ادیان یاد شده قرار دارند که با اصل تفکر فلسفی یا با دخالت دادن آن در فهم دین به ستیز برخاسته اند. تقابل این دو جریان را می‌توان در نزاع پرماجرای عقل و ایمان در تاریخ قرون وسطای مسیحی مشاهده کرد. یکی از ریشه های اصلی این منازعه، عقل ستیز بودن باورهای بنیادی مسیحیت مانند تثلیث و تجسد است. ناتوانی جریان عقل‌گرا در دفاع عقلانی از این باورها زمینۀ شکل‌گیری ایمان‌گرایی در مسیحیت شد که تا امروز در الهیات مسیحی حضوری چشمگیر دارد».
انتهای پیام

captcha