تجدیدمیثاق دانشگاهیان با آرمان‌های امام(ره)/ بازخوانی توصیه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب به دانشگاهیان
کد خبر: 3787039
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

تجدیدمیثاق دانشگاهیان با آرمان‌های امام(ره)/ بازخوانی توصیه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب به دانشگاهیان

گروه دانشگاه ــ دانشگاهیان و جهادگران دانشگاهی کشور امروز، 14 بهمن‌ماه، با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری تجدیدمیثاق کردند.

تجدیدمیثاق دانشگاهیان با آرمان‌های امام راحل/ موضوعات مورد تأکید بنیانگذار انقلاب خطاب به دانشگاهیانبه گزارش ایکنا؛ جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، مسئولان و مدیران وزارت علوم، مسئولان و کارکنان جهاددانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های کشور امروز، 14 بهمن‌ماه، با حضور در حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی با اهدای گل و قرائت فاتحه با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری تجدید پیمان کردند.

در مراسم تجدیدمیثاق دانشگاهیان کشور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی صالحی، معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، سیدسعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رؤسای دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای این هئیت دانشگاهی را در مراسم تجدید میثاق همراهی می‌کردند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در این مراسم طی سخنانی ضمن تأکید بر فرارسیدن بلوغ انقلاب اسلامی در چهل سالگی آن، اظهار کرد: چهل سالگی نمادی از بلوغ و بالندگی است و ‌این امر لزوم توجه مضاعف را به گام‌هایی که باید در این مسیر برداشته شود بیش از پیش می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاهیان و دانشجویان همواره نقش کلیدی در جریان انقلاب اسلامی دارند، ادامه داد: دشمن در مسیر هدف خود که ضربه به این انقلاب است، دو مسیر را به منظور تحقق هدف خود پیش می‌گیرد؛ نخست تحریف امام(ره) و ‌انقلاب و دیگری تطهیر دشمنان امام(ره) و انقلاب است. حضرت امام نیز با درنظر داشتن این هدف دشمن همواره بر ایجاد هویت اثرگذار در دانشجویان و دانشگاهیان تأکید داشتند. صرف نظر از بیانات امام(ره) برای مخاطبان عام، اگر دقت‌نظر داشته باشیم، بیشترین توجه ایشان در میان اقشار مختلف به دانشجویان و‌ دانشگاهیان بوده است.

صالحی افزود: در احصای مضامین سخنان امام(ره) در خطاب قرار دادن دانشگاهیان به هشت موضوع مهم می‌رسیم. اولین نکته‌ای که امام(ره) خطاب به قشر فرهیخته و نخبگان مطرح می‌کنند استقلال در همه ابعاد فکری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. در بحث استقلال سیاسی امام(ره) توانست مردم سالاری دینی را علی‌رغم همه فراز و فرودها با کمک دانشگاهیان در کشور مستقر کند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: لزوم توجه به قشر مستضعف در سخنان امام(ره) مورد تأکید بود و برای ایشان اهمیت داشت. نگرانی از نفوذ پیدا و پنهان جامعه استکبار در جریان تصمیم گیری‌های کشور موضوع مورر تأکید دیگر ایشان بود که تجلی و‌ روشی از روش‌های تحقق اهداف دشمن در جریان ضربه به انقلاب است.

وی افزود: آمریکاستیزی موضوع دیگری است که امام همواره بر آن تأکید داشتند. توجه به آزادی اندیشه و فکر موضوع دیگر مورد تأکید حضرت امام(ره) خطاب به دانشگاهیان است. حضرت امام(ره) در عین توجه به خاستگاه رشد و بالندگی جامعه که دانشگاه است همواره بر صیانت دانشگاهیان از آلودگی‌های فکری و عقیدتی تأکید داشتند.

معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه اگر دستاوردهای انقلاب معجزه‌گونه بوده، منشأ آن توجه به این موضوعات است، گفت: هر کجا احساس کردیم از آرمان‌ها فاصله گرفته‌ایم باید بدانیم منشأ آن بی‌توجهی به این موضوعات است.

وی افزود: حضرت امام(ره) بر پیشرو و آوانگارد بودن دانشگاهیان تأکید می‌کردند، اما امروز شاهدیم دشمنان و بدخواهان با استفاده از ابزار رسانه درصدد آن هستند جوانان ما را از مکتب اسلام و انقلاب ناامید کنند؛ حال آنکه این مسئله فرصتی است تا مسئولان دانشگاهی به پیشرو بودن دانشجویان و افزایش انگیزه آنان گام بردارند. در این مسیر اگر رفتار غیرعرفی هم از جوانان دیدیم، نباید احساس آرمان‌خواهی و ‌پیشرو بودن او را کمرنگ کنیم، در غیر این صورت آرمان‌ها لطمه جدی خواهد دید.

تجدیدمیثاق دانشگاهیان با آرمان‌های امام راحل/ موضوعات مورد تأکید بنیانگذار انقلاب خطاب به دانشگاهیان

در بخش دیگری از این مراسم، میثاق‌نامه دانشگاهیان کشور با امام راحل و مقام معظم رهبری را محمدحسین امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی، قرائت کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم، وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ(آیه ۳۰ سوره انفال)؛ و [ياد آور] هنگامى را كه كافران درباره تو نيرنگ می‌کردند تا تو را به بند كشند يا بكشند يا [از مكه] اخراج كنند و نيرنگ مى‏‌زدند و خدا تدبير می‌کرد و خدا بهترين تدبيركنندگان است».

در آستانه چهلمین بهار پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در ایام شهادت جانسوز دخت گرامی نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س)، ما دانشگاهیان ایران اسلامی، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به همه ملت شریف ایران اسلامی و مسلمانان و مستضعفان جهان تبریک می‌گوییم و در این حرم مطهر و ایام باشکوه که یادآور روزهای بزرگی از تاریخ زرین انقلاب اسلامی است، به روح بلند و ملکوتی امام راحل(ره) و شهیدان همیشه حاضر انقلاب، به‌ویژه استادان و دانشجویان شهید درود می‌فرستیم و با آرمان‌های انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کرده و با مقام معظم رهبری اعلام وفاداری می‌کنیم. ما دانشگاهیان بر این باوریم که دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، جشن خیزش عظیم ملتی است که از ظلم و وابستگی و تبعیض به ستوه آمده و با اتکال به خداوند تبارک و تعالی و رهبری حضرت امام خمینی(ره)، بساط مستبدان و مستکبران را از این کشور برچید و استقلال و آزادی را برای ملت ایران به ارمغان آورد و آنان را از وابستگی سیاسی به شرق وغرب نجات داد.

بندهای میثاق‌نامه دانشگاهیان

۱- توطئه‌های نظام سلطه و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، از جنگ تحمیلی هشت ساله گرفته تا تلاش برای تضعیف جایگاه رفیع ولایت فقیه و ستون خیمه انقلاب، و نیز فتنه‌های پی در پی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تلاش‌های جبهه باطل علیه امت نستوه ایران پایان ندارد. لذا جامعه دانشگاهیان هم‌سوی با ملت وفادار و قدرشناس، ضمن صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و حاکمیت آموزه‌های قرآن و عترت، هوشمندانه و با بصیرت کامل تا رسیدن به قله‌های عزت و افتخار در تمامی عرصه‌ها به ویژه عرصه اقتدار علمی حضور فعال داشته و از هیچ کوششی، برای بی‌ثمر کردن این توطئه‌ها دریغ نخواهد کرد.

۲- دولت آمریکا به دنبال شکست‌های پی در پی در رویارویی با جبهه مقاومت اسلامی ضمن نقض تعهدات بین‌المللی خود و اجرای تحریم‌های ظالمانه، با ارائه تحلیل‌های نادرست از مسائل اقتصادی کشور، در حال القای باور غلط در ناتوانی نظام مقتدر اسلامی در حل مشکلات معیشتی مردم بوده و با تبلیغات وسیع رسانه‌ای، به دنبال ایجاد ناامیدی در میان امت عزیز و قدرشناس و به ویژه دانشگاهیان ایران اسلامی می‌باشند و در تحقق این نیت پلید خود، با اعلام تحریم‌های فلج کننده، طرح تغییر نظام و یا تسلیم دولتمردان و ملت هوشیار ایران اسلامی را در مقابل خواسته‌های ظالمانه خود در سر می‌پرورانند. جامعه دانشگاهی ضمن محکوم کردن این رفتار ظالمانه، با الهام از آیات قرآن کریم و تکیه بر نیروهای توانمند دانشگاهی تأکید می‌کند که به استناد رهنمودهای روشنگرانه مقام معظم رهبری تنها راه خنثی کردن توطئه‌های اقتصادی دشمنان کوردل انقلاب، اصرار بر اجرایی شدن سازوکار اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی متکی بر توانمندی نخبگان کشور می‌باشد. لذا جامعه دانشگاهی تا تحقق کامل اقتصاد مقاومتی، آماده هرگونه همکاری با دولتمردان و مدیران عرصه اقتصادی است.

۳- ما باور داریم دانشگاه نسبت به تحولات پیرامونی خود مسئول است. به عبارت دیگر دانشگاه علاوه بر مسئولیت در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری دارای مسئولیت اجتماعی نیز است. براساس مسئولیت اجتماعی دانشگاه، رصد مسائل و چالش‌های موجود کشور در همه زمینه‌ها و ارائه راه حل علمی برای آنها برعهده دانشگاهیان و نخبگان کشور است. ما دانشگاهیان باور داریم که راه حل همه مسائل و مشکلات جامعه ما با اتکا به خداوند، پیروی از رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری و تکیه بر ظرفیت‌های علمی بومی دانشگاهیان و نخبگان کشور میسر است. در این راستا اعلام می‌داریم تمام توان و ظرفیت علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی خود را مصروف حل مسائل و چالش‌های داخلی و خارجی کشور می‌کنیم.

 ۴ـ یقین داریم که دانشگاه‌های ما ظرفیت آن را دارد که تربیت انسان‌های الهی همچون چمران‌ها را به عنوان انسان دانشمند طراز انقلاب اسلامی را به عنوان آرمان امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای برعهده گیرد. از این رو با خدای خود پیمان می‌بندیم که ضمن افتخار به گذشته چهل ساله پرافتخار انقلاب اسلامی و امید به آینده‌ای روشن و متعالی، تمام همت خویش را صرف پرورش و بالندگی دانشجویان و نخبگان جوان مومن، باسواد، مسئولیت‌پذیر، رشدیافته و آگاه به مسائل و دغدغه‌مند نسبت به انقلاب اسلامی کنیم.

۶- در پایان، جامعه دانشگاهی اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های سراسر کشور، دوشادوش امت بصیر، هوشمند و قدرشناس، ضمن اعلام آمادگی برای حضور باشکوه خود در راهیپمایی ۲۲ بهمن، از آحاد ملت سرافراز و آگاه درخواست می‌نماید تا با حضور در این همایش غرورآفرین در چهل سالگی انقلاب اسلامی، چون سال‌های گذشته با حمایت همه جانبه خود از انقلاب اسلامی و رهبری مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان کوبیده و بار دیگر آمریکای خبیث، صهیونیست جنایتکار و مرتجعان خودفروخته منطقه را در تارهای خدعه و فریب خود گرفتار کنند.
 
انتهای پیام

captcha