کلاس‌های قرآن از اولویت مردم خارج شده است
کد خبر: 3787206
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

کلاس‌های قرآن از اولویت مردم خارج شده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری و حافظ قرآن با بیان این‌که فراگیری قرآن برای هر مسلمانی واجب است، تأکید کرد: متأسفانه این اهمیت میان مردم جایگاه اصلی خود را از دست داده و کلاس‌های قرآن از اولویت مردم خارج شده است؛ فقط برخی از خانواده‌های مذهبی در این رابطه اهتمام می‌ورزند در حالی که باید این موضوع تبدیل به یک فرهنگ عمومی و همه‌گیر در جامعه شود.

پیروزی انقلاب اسلامی نقطه‌ عطف آغاز فعالیت‌های قرآنی در کشور

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدرضا فقیهی‌نیا، قاریان جوان شهر تبریز است که از 11 سالگی گام در مسیر قرائت و حفظ قرآن گذارده است، وی اکنون 19 ساله است و توانسته در کنار قرائت، حفظ آیات مبارکه قرآنی را تا 18 جزء برساند.

این قاری قرآن در گفت‌وگو با ایکنا تشویق اطرافیان، پدر و مادر و اساتیدش را عامل حضور در عرصه‌های قرآنی ذکر کرد و گفت: مهم‌تر از همه، لطف خداوند متعال باعث شد که توفیق حضور در این عرصه را به دست آورم.

وی در این رابطه افزود: بنده در کنار قرائت قرآن، به‌صورت پراکنده حفظ آیات قرآنی را نیز پیگیری می‌کنم و درحال حاضر به لطف خداوند توانستم حفظ آیات قرآن را به ۱۸جزء برسانم.

تلاوت قرآن تأثیرات راهگشایی در زندگی انسان دارد

فقیهی‌نیا، با بیان این‌که تلاوت قرآن تأثیرات راهگشایی در زندگی انسان دارد، متذکر شد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»، (اسرا/9)؛ با توجه به این آیه مبارکه، قرآن کریم موجب هدایت انسان به راه راست و نجات وی از گمراهی می‌شود.

این قاری جوان با بیان این‌که تقرب به قرآن موجب شگفتی در زندگی انسان می‌شود، افزود: به‌عنوان مثال، زمانی که قاری بر مفاهیم قرآنی تسلط می‌یابد، وقتی در شرایط گناه قرار می‌گیرد، آیات مربوط به آن مقابلش ظاهر شده و در نتیجه مانع از انجام گناه می‌شود؛ این موضوع، تنها بخش کوچکی از آثار و برکات انس با قرآن کریم است.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی خود، بیان کرد: بنده رتبه اول مسابقات کشوری شوق تلاوت سال ۹۵ در عراق، اعزامی به کشور لبنان جهت تبلیغ قرآنی در سال ۹۷ و سه بار اعزام برای مسابقات شوق تلاوت در عراق و توفیق تلاوت در حرم امام حسین(ع) از جمله توفیقات بنده در این مسیر است.

وی با بیان این‌که رتبه‌های متعددی در مسابقات قرآنی بسیج، ورزش و جوانان، مدهامتان و ... در استان کسب کرده‌ام، افزود: شرکت در مسابقات قرآنی، در پیشرفت روز افزون یک قاری موثر بوده و موجب ترقی و همچنین شناخته شدن او در عرصه تلاوت در سطح استان، کشور و بین‌الملل خواهد بود.

نقش والدین در قرار گرفتن در مسیر قرآن

فقیهی‌نیا با بیان این‌که خانواده، همواره پشتیبان بنده در امر قرآن هستند و هرگز تشویق والدینم به تلاوت قرآن در دوران کودکی را فراموش نمی‌کنم، بیان کرد: مسابقات قرآن و عترت آموزش پرورش نیز زمینه خوبی برای رشد و شناخته شدن یک قاری و حافظ است که بنده هم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از این طریق با طرح ملی تلاوت که موجب ترقی‌ام شد، آشنا شدم.

وی با تأکید بر این‌که نهادهای قرآنی چون اداره‌کل اوقاف و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد، نقش پررنگی در پرورش یک قاری دارند، تشریح کرد: طرح ملی تلاوت و مؤسسه مجمع قاریان تبریز نیز نقش بسزایی در حمایت و پیشرفت بنده داشته‌اند که از زحماتشان کمال تشکر را دارم.

فقیهی‌نیا‌ بیان کرد: از نهادهای متولی  می‌خواهم حمایت معنوی و زمینه‌سازی مناسب برای رشد قاریان را مورد توجه قرار داده و موانع پیش روی قاریان و حافظان را هموار کنند.

این قاری قرآن با بیان این‌که فراگیری قرآن برای هر مسلمانی واجب است، تأکید کرد: متأسفانه این اهمیت میان مردم جایگاه اصلی خود را از دست داده و مردم فرزندان خود را در کلاس موسیقی، زبان و... ثبت نام کرده و کلاس‌های قرآن از اولویت آن‌ها خارج شده است؛ فقط برخی از خانواده‌های مذهبی در این رابطه همت کرده و اهتمام می‌ورزند در حالی که باید این موضوع تبدیل به یک فرهنگ عمومی و همه‌گیر در جامعه شود.

وی در توصیه‌ای به همسالان خود گفت: توصیه دارم که جوانان در یادگرفتن قرآن تلاش کنند، البته یادگرفتن مقدمه‌ای برای هدف اصلی «عمل به قرآن» است و باید از همین دوران جوانی خود را آماده هرگونه مقابله با شک و شبهه در مورد دین کرده و خود را از لحاظ معنوی غنی کنند.

حرکت امام‌(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، نقطه‌ عطف آغاز فعالیت‌های قرآنی

این حافظ قرآن با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی موجب پایه‌گذاری حکومت الهی در ایران شد، بیان کرد: حرکت امام خمینی‌(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، نقطه‌ عطف آغاز فعالیت‌های قرآنی در کشور بوده و بعد از ایشان نیز مقام معظم رهبری (مدظله العالی) امام گونه سکان انقلاب را به دست گرفته و حمایت‌های بسیاری از امور قرآنی کردند.

فقیهی‌نیا با بیان این‌که برنامه‌ام برای آینده، حفظ کل قرآن کریم است که به لطف خدا محقق خواهد شد، گفت: در این رابطه شکرگزار الهی بوده و قدردان پدر و مادرم و همه اساتیدم که حقی برگردنم دارند هستم، به‌ویژه استاد حسین قربانی که زحمات زیادی را در مسیر آموزش‌های قرآنی به بنده متحمل شدند.

انتهای پیام

captcha