چند نکته مهم و خواندنی درباره نمایشگاه کتاب مسقط
کد خبر: 3792696
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳

چند نکته مهم و خواندنی درباره نمایشگاه کتاب مسقط

شبکه اجتماعی ــ رسول جعفریان در شبکه اجتماعی خود با انتشار پستی، به نکات مهم و خواندنی درباره نمایشگاه کتاب مسقط اشاره کرده است.

چند نکته مهم و خواندنی درباره نمایشگاه کتاب مسقطبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در شبکه اجتماعی خود پستی را درباره نمایشگاه کتاب عمان (مسقط) منتشر کرده و نکاتی را مورد توجه قرار داده است.
وی درباره چینش غرفه‌های ناشران می‌گوید: یک نکته مهم این بود که ناشران همه در یک سالن بسیار بزرگ بودند. در میانه آن هم، دو سه محل برای سخنرانی بود که برنامه‌های متنوعی داشتند. ناشران کشور‌های مختلف تقریباً نزدیک به هم بودند. مثلاً اردنی‌ها در دو راهرو، سعودی‌ها همین طور کنار هم و اماراتی‌ها هم همینطور. این کار، جستجو را راحت‌تر می‌کرد.
جعفریان می‌افزاید: از ایران به جز خانه کتاب، یک ناشر دیگر که نمی‌شود گفت ناشر است، بیشتر با آثار هنری شرکت کرده اند. کتاب‌ها هم جز به طور نادر، برای نمایش بود. گفتند؛ مشکل هزینه‌های بالای کتاب است. با این که روابط به این خوبی است، این حضور بسیار بسیار کم و نامناسب است.
وی حضور کتاب‌های مذهبی و اختلافی در این نمایشگاه را بسیار اندک خوانده و می‌گوید: کتاب‌های اندک ضدشیعه وجود داشت، اما اصلاً و ابداً به چشم نمی‌آمد، وهابی‌ها هم حضور مذهبی نداشتند، بلکه ناشران نسبتاً آرام و سنگین بودند. اینجا اصولاً و قانوناً طرح مسائل مذهبی و اختلافی ممنوع است.
وی درباره حضور ناشران عمانی می‌گوید: ناشران عمانی بسیار زیاد بودند و به نظر می‌آمد، دایره نشر در اینجا نسبتاً گسترده است. به هر حال جمعیت اندکی بیش از دو میلیون و نیم است و این مقدار ناشر قابل توجه بود. ناشران دولتی بسیار زیاد هستند و کتاب‌های سنگین و هنری و نیز مذهبی منتشر می‌کنند. اینجا کتاب‌های علمای قدیم را به صورت فراوان، ناشران دولتی چاپ می‌کنند و به نظر می‌آید که بودجه اختصاصی برای این کار دارند.
این پژوهشگر ادامه می‌‍دهد: غرفه‌ها بزرگ طراحی شده و امکانات کافی برای نشستن و رفت و آمد دارد. کف راهرو‌ها هم میشد راه رفت، نه مثل تهران، در بخش عربی که معمولاً موکت‌ها سبب می‌‍شود، آدم طی راه رفتن، بیم سرنگونی داشته باشد.
وی درباره وضعیت کتاب در این نمایشگاه می‌افزاید: من عمدتاً برای کتابخانه مرکزی دانشگاه خرید کردم، گرچه بخشی هم برای کتابخانه تاریخ قم بود. کتاب در اینجا بسیار گران است، حتی به نسبت درآمد‌های اینجا. اصولاً در این دو سال، قیمت کتاب دو برابر شده است. طبعاً در مقایسه با تومان ایران، بسیار گران‌تر است. سعی ما این است که کتاب‌هایی که احتمال می‌دهیم در نمایشگاه ایران نمی‌آید، تهیه کنیم. کتاب‌های زیادی در اینجا درباره کشور‌های حوزه خلیج فارس و مسائل دریایی هست. این‌ها بیشتر در آثاری است که ناشران کشور‌هایی مثل عمان، امارات، و کویت عرضه می‌کنند.
جعفریان تأکید می‌کند: متأسفانه، کتابخانه‌های بزرگ ایران، هیچ کدام برای خرید از این نمایشگاه و موارد مشابه در قطر یا دبی شرکت نمی‌کنند، و بنابرین سال‌هاست که از داشتن بسیاری از این کتاب‌ها، محروم هستند. در حالی که به نظر می‌رسد اگر کتابخانه‌ای مثل کتابخانه ملی، حتی ۱۰ هزار دلار خرید می‌کرد، می‌توانست بخش مهمی از کتاب‌های مرجع یا آثاری که به نوعی با ایران مربوط می‌شود، را تهیه کند. جالب است بدانیم که کشور عمان نیاز به ویزا ندارد و در فرودگاه با پرداخت مبلغ اندکی می‌توان ویزا گرفت.
انتهای پیام

captcha