سین هشتم؛ سادگی
کد خبر: 3800292
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

سین هشتم؛ سادگی

گروه فرهنگی - در گذشته نوروز نه‌تنها در ایران‌زمین بلکه در سرزمین اعراب نیز وجود داشت و گفته می‌شود مردم مدینه جشن‌های نوروز و مهرگان را برگزار می‌کردند.

سین هشتم سادگی

به گزارش ایکنا از قزوین، پس‌ازاینکه ایرانیان اسلام آوردند نوروز رنگ و بوی اسلامی گرفت و این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه در دوره صفویه آمیختن بسیاری از مفاهیم و باورهای اسلامی با باورها و اعمال ایرانی به اوج رسید.
اکنون پس از قرن‌ها نوروز پابرجاست و با ورود به ماه اسفند تکاپوی خرید برای شب عید انجام شده و هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم بر این تعداد افزوده می‌شود؛ مردمان این سرزمین با آغاز فصل رویش و جوانه زدن سال نو را جشن می‌گیرند و برای صله‌رحم به دیدوبازدید می‌روند و جویای حال هم می‌شوند.
با توجه به اینکه طبیعت نو می‌شود و لباس نو بر تن می‌کند مردمان نیز تلاش می‌کنند همه‌چیز را نو کرده و با تازگی سال جدیدی را آغاز کنند.
اما از چند سال گذشته تار تجملات بر این سنت حسنه تنیده شده و هر روز آن را محصورتر می‌کند؛ البته نباید این نکته را فراموش کرد که در برخی از مناطق مردم به شیوه گذشتگان سنت‌ها را حفظ کرده و آن را با سادگی زینت داده‌اند.
از هفت‌سین شروع می‌کنیم؛ تا یک دهه پیش سفره‌های نوروز سادگی و زیبایی خاصی داشتند ولی در چند سال اخیر با ورود تجملات و افزوده شدن چشم و هم‌چشمی این سفره سادگی خود را از دست‌داده و ظروف گران‌قیمتی که بعضاً قیمت آن‌ها به بیش از 2 میلیون تومان نیز می‌رسد در این سنت نیکو راه یافته‌اند.
از هفت‌سین که بگذریم تجملات وارد دکوراسیون منازل نیز شده است و حتی بسیاری از خانواده‌ها به همین دلیل خود را زیر کوه فشارهای اقتصادی قرار می‌دهند تا از دیگر خویشاوندان و دوستان خود عقب نمانند؛ این فرهنگ وارداتی، سنتی بس اشتباه است که در چند سال اخیر رایج شده است؛ سایت‌های فروش کالاهای دست‌دوم این امر را نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌ها از بهمن‌ماه به فکر فروش پرده، مبلمان و فرش خود و خرید اقلام جدید هستند.
تجملات در پوشش نیز مشاهده می‌شود و بسیاری از افراد برای چند روز عید گاه پوشاک با قیمت‌های نجومی خریداری می‌کنند که این امر نیز موجب ترویج فرهنگ غلط چشم و هم‌چشمی می‌شود.
مردم ایران‌زمین مردمانی میهمان‌نواز هستند و از گذشته با کمترین‌ها هم بهترین پذیرایی‌ها را انجام می‌دادند و در گذشته‌های نه‌چندان دور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با آجیل و میوه و شیرینی‌های پخت شده خانگی از میهمانان پذیرایی می‌کردند که آجیل آنان از انجیر خشک و بادام گرفته تا کشمش و فندق همگی بوی سادگی داشت و دسترنج باغداری آنان بود که برای زمستان و عید نگاه می‌داشتند.
در چند سال اخیر این سفره توسط مردم رنگین‌تر شده و زرق‌وبرق به آن راه پیدا کرده است به‌گونه‌ای که آجیل‌ها به رنگ پسته‌های 200 هزار تومانی درآمده است؛ پای لواشک و ترشی هفت میوه و گز و انواع شکلات‌های با برند خارجی نیز به این سفره باز شده است.
در سال 97 جنگ اقتصادی برای مردم ملموس شد و قیمت بسیاری از کالاها افزایش داشت به‌گونه‌ای که اقشار متوسط جامعه هم توان خرید برخی از آن‌ها را ندارند و نوروز برایشان بی‌معناست؛ بهتر است از تجملات و چشم هم‌چشمی فاصله بگیریم و با سادگی صله‌رحم را به‌جای آوریم که سنتی بس نیکو و سفارش شده است.

انتهای پیام

یادداشت از سیده زهرا حسینی فلاح 

captcha