حوزه هنری گیلان ۲۶ کتاب تاریخ شفاهی آزادگان دارد
کد خبر: 3803306
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

حوزه هنری گیلان ۲۶ کتاب تاریخ شفاهی آزادگان دارد

گروه فرهنگی ــ معاون حوزه هنری گیلان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر خاطره‌نگاری در حوزه دفاع مقدس، گفت: ۲۶ کتاب از ۵۰ کتاب تاریخ شفاهی گیلان مربوط به آزادگان است.

محمد پرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری استان گیلان، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، به تبیین برنامه‌های حوزه هنری استان در هفته هنر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: حوزه هنری داعیه‌دار فرهنگ و هنر انقلاب است.

وی با بیان اینکه حوزه هنری گیلان در راستای نیازمندی‌ها فرهنگ و هنر استان در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند، افزود: مهمترین فعالیت حوزه هنری گیلان در حیطه هنر و ادبیات، تولید فیلم‌های کوتاه، مستند، انیمیشن، موشن‌گرافیک، اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی، خلق آثار تجسمی از جمله خوشنویسی و گرافیک، تولید و انتشار سرودها و آلبوم‌های موسیقایی، پژوهش‌های فرهنگی و هنری و تولید کتاب‌های ادبی، هنری و گیلان‌شناسی است.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان گیلان از انتشار 73 جلد کتاب در حیطه گیلان‌شناسی با عنوان «دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان» خبر داد و اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهمی که طی چند سال گذشته در گیلان دنبال می‌شود، تاریخ شفاهی یا همان خاطره‌نگاری مردم گیلان است.

پرحلم حوزه هنری را سرآمد کشور در بخش خاطره‌نگاری دانست و تصریح کرد: در حوزه هنری گیلان نیز با تشکیل یک تیم حرفه‌ای و جوان 50 جلد کتاب در حیطه تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری منتشر کرده است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر خاطره‌نگاری در حوزه دفاع مقدس، یادآور شد: ایشان فرمودند «تا الان کارهای ماندگاری انجام دادید، ولی از امروز باید این فعالیت‌ها صد برابر بشود؛ چرا که جنگ، گنج است و شما باید این گنج‌ها را استخراج کنید».

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان با بیان اینکه 26 کتاب از 50 کتاب تاریخ شفاهی مربوط به آزادگان است، عنوان کرد:‌ همین فعالیت‌ها باعث شد سال گذشته از حوزه هنری گیلان در مراسم انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس به عنوان گروه برگزیده در بخش تاریخ شفاهی آزادگان تقدیر شود.

وی ادامه داد: علاوه بر ثبت و انتشار خاطرات آزادگان، خاطرات مربوط به انقلاب اسلامی، رزمندگان، شهدا، روحانیون، هنرمندان و رجال سیاسی را هم دستمایه کار خودمان قرار دادیم و در حال حاضر بلایای طبیعی از جمله زلزله سال 69 رودبار را مد نظر قرار داده‌ایم. این خاطرات تکان‌دهنده و عبرت‌آموز به‌ویژه برای مدیریت بحران‌های مشابه در آینده به کار می‌آید.

پرحلم شهید «مرتضی آوینی» را نماد کامل یک هنرمند انقلابی دانست و گفت: این شهید بزرگوار تلاش می‌کرد به اصل هنر و جوهره آن نزدیک شود و تمام هم و غمش این بود که از کلیشه‌های تکراری پرهیز کند. بی‌تردید هنر انقلاب باید به کار مردم بیاید.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان از چاپ و انتشار 48 عنوان کتاب و محصول فرهنگی در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: از این تعداد 21 عنوان ساعت 18 عصر فردا، 25 فروردین‌ماه در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان رونمایی خواهد شد.

وی «رهبری و ایدئولوژی جنبش جنگل»، «هفت سال واقعه جنگل»، «پی.دبلیو»، «فرمانده تخریب»، «تکریت با طعم پنج پنج»، «اطلس جاذبه‌های طبیعی گیلان»، «جستاری در نقد ادبیات نمایشی» و «چیری میری(شعر کودک گیلکی)» را از جمله عناوینی دانست که فردا رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

captcha