محمد مقیمی اسکوئی یکی از فعالان قرآنی شهرستان اسکو است که در زمینه تلاوت و قرائت قرآن کریم فعالیت کرده و همچون بسیاری از قرآنیان نقش خانواده و والدینش را در گرایش به سمت فعالیتهای قرآنی مورد تاکید قرار میدهد و بعد از آن نقش استادانی که در طی این مسیر او را همراهی کردهاند را نقشی بی بدیل عنوان میکند.
محمد مقیمی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث بوده و در حال حاضر نیز دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث بوده و دارای یک فرزند دختر است.
وی در گفتوگو با ایکنا با اشاره به علاقه خود به قرائت قرآن کریم در کودکی گفت: در سن کودکی به تلاوت قرآن علاقه داشتم ولی از دهه ۷۰ به بعد به صورت جدی به هنر تلاوت قرآن پرداختهام و در این راه تشویق پدرم بسیار موثر بود و در کنار آن سفر قراء مصری به ایران و پخش تلاوتهایشان از تلویزیون که بعد از سال ۶۸ صورت گرفت شوق تلاوت را افزایش داده بود.
گاهی اوقات افرادی سر راه زندگی انسان قرار میگیرند که ممکن است سمت و سوی زندگی انسان و فعالیتهای او را تغییر دهند و محمد مقیمی نیز از فردی به نام «استاد قاسم محمدی» نام برده و میگوید: استاد قاسم محمدی که اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران است بنا به حکمت خدای حکیم در سال۷۰ یا ۷۱ مدت کوتاهی برای تعطیلات تابستانی در اسکو بود و در آن ایام در امر آموزش تلاوت قرآن فعالیت میکرد و من در اثر آشنایی با این استاد انگیزهام برای پیگیری امر تلاوت قرآن خیلی بیشتر شد. همچنین استاد عزیزم محسن نافعی اسکوئی در گرایش بنده به فعالیتهای قرآنی نقش بسیاری داشته است.
از سال ۸۰ نیز در زمینه تدریس و آموزش مقدمات قرائت قرآن از قبیل «روخوانی، روانخوانی، تجوید و مفاهیم قرآن» فعالیت دارم.
وی با اشاره به سبک قرائت خود ادامه داد: در دهه ۷۰ از سبک مرحوم استاد شحات انور تقلید میکردم. سپس در دوران دانشجویی به سبک استاد مصطفی اسماعیل گرایش پیدا کرده و اکنون تمریناتم را در سبک استاد غلوش متمرکز کردهام.
روند صعودی آموزش قرآن در اسکو
این قاری قرآن، در مورد آموزش قرآن در شهر اسکو گفت: اکنون در سطح شهر اسکو آموزش قرآن بهصورت عمده از طریق دو نهاد قرآنی انجام میگیرد. یکی مهد قرآن اسکو و دیگری دارالقرآن آموزش و پرورش، و بنده نیز در هر دو نهاد خصوصاً در مهد قرآن فعالیت آموزشی دارم.
مقیمی اظهار کرد: میتوان گفت که به حول و قوه الهی روند آموزش قرآن در سطح شهر از لحاظ کیفی سیر صعودی داشته است و دلیلش نیز تربیت تخصصی مربیان قرآن در سالهای قبل است. مهمترین اقدام در رشد کیفی یک موضوع، پرداختن به آن موضوع به صورت تخصصی و کارشناسانه است و امر خطیر آموزش قرآن نیز از این مسئله مستثنی نیست. ولی نمیتوان گفت استقبال خانوادهها از کلاسهای آموزش قرآن در حد عالی یا بسیار خوب است؛ چرا که برای استقبال خانوادهها بایستی تبلیغات و آگاهیبخشی لازم برای لزوم استفاده از برنامههای آموزشی قرآن بهصورت متنوع و اثربخش صورت گیرد در حالی که متاسفانه محوریت قرآن در تبلیغات دینی مورد غفلت است.
این فعال قرآنی با اشاره به اینکه خداوند متعال قرآن کریم را نور معرفی کرده است، ادامه داد: وقتی در یک فضایی که با نور چراغ روشن شده است با قطع برق مواجه میشوید بلافاصله به دنبال یک روشنایی میگردید چون تاریکی خوشایند انسان نیست مگر به وقت خوابیدن که چون حرکت و فعالیت خاصی در آن نیست و فکر و حواس تعطیل میشوند پس نیازی هم به روشنایی ندارید.
مقیمی با بیان این که مهمترین مرحله از فعالیت در زمینه علوم قرآنی عمل به آیات نورانی قرآن کریم است، تاکید کرد: گفتن این جملات آسان است ولی در مقام عمل با سخنرانی و شعرسرایی نمیتوان به آن نتیجه رسید بلکه واقعا باید قرآن را به عنوان چراغ راه کمال باور کرد و در موقعیتهای مختلف زندگی، تعالیمش را با فهم، تحقیق، درایت و استقامت به کار بست.
عمل نکردن به دستورات قرآن باعث کم رونق شدن جلسات قرآنی میشود
عمل نکردن به دستورات دینی و الهی قرآن کریم باعث کم رونق شدن جلسات قرآنی میشود به طوری که محمد مقیمی بر روی این موضوع تاکید کرده و میگوید: یکی از عوامل مهم برای کم رونق بودن کلاسهای آموزش قرآن عملکرد امثال بنده است که منتسب به قرآن هستیم ولی رفتارمان قرآنی نیست. چطور میشود یک شهروند از شهری دور به مقصد قم راه میافتد تا آنجا در نماز آیتالله بهجت شرکت و کسب فیض کند ولی برای کلاس قرآن بنده در چند قدمیش حوصله ندارد.
وی با اشاره به ارزشگذاری و احترام قرآن کریم بیان کرد: قرآن به اهلش وزن و سنگینی میدهد. بزرگ شمردن قرآن به حضور آن در اندیشه، گفتار و کردارمان است آنگونه که حق این کتاب عظیم است. در این صورت در نزد خداوند اعلی دارای یک وزن و جایگاه خاص خواهیم شد.
انتهای پیام