روز «مهرورزی و نوع‌دوستی» در تقویم ملی ثبت شود
کد خبر: 3807985
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶

روز «مهرورزی و نوع‌دوستی» در تقویم ملی ثبت شود

گروه اجتماعی ــ استاندار فارس پیشنهاد داد تا روز ۵ فروردین که در آن روز، مردم شیراز حماسه مهمان‌نوازی و مهرورزی را بعد از وقوع سیل به منصه ظهور رساندند به نام روز «مهرورزی و نوع‌دوستی» در تقویم ملی کشور به ثبت برسد.

به گزارش ایكنا از فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس امروز، 11 اردیبهشت‌ماه در نشست شورای فرهنگ عمومی این استان كه با موضوع مسجدمحوری برگزار شد، پیشنهاد داد تا روز 5 فروردین‌ماه را به دلیل خلق حماسه مهرورزی و میهمان‌نوازی مردم شیراز در سیل دروازه قرآن به نام روز «مهرورزی و نوع‌دوستی» در تقویم ملی كشورمان نامگذاری شود و سپس ادامه داد: این مسئله متأثر از جوهره درونی مردم فارس و به‌ویژه شیراز بود كه یك بحران بسیار مشكل‌دار را به یك روز به یاد ماندنی در قالب انسان‌دوستی و از خودگذشتگی و نوع‌دوستی تبدیل كردند.
وی با یادآوری اینكه روزهای ملی باید ارزش معنوی خاصی داشته باشند، افزود:‌ موضوع نوع‌دوستی نیز در فرهنگ دینی و ادبیات شیراز و فارس به‌خوبی مشهور است و می‌تواند این مسئله رسمیت پیدا كند و شیراز در كنار اینكه سومین حرم اهل بیت(ع) و پایتخت علم و ادب و فرهنگ و هنر است، می‌تواند به‌عنوان مركز روز نوع‌دوستی و مهرورزی نیز مطرح شود.
رحیمی ادامه داد: حتی باید تلاش كنیم تا این روز به‌عنوان یك روز جهانی در نهادهای بین‌المللی ثبت شود؛ چرا كه نوع‌دوستی امروز در بسیاری از جوامع حلقه گمشده‌ای است و باید آن را جست‌وجو و احیا كرد.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسجدمحوری از اوایل تشكیل نظام اسلامی در دستور كار بوده است و استخوان‌بندی همه مراكز زیستی و جمعیتی و شهرها و روستاهای ما از ظهور اسلام، مسجد بوده است.
وی با بیان اینكه از نظر فیزیكی بازار، مدرسه، دارالحكومه و غیره در اطراف مسجد شكل گرفته‌اند، افزود: از بعد معنوی هم همه امور جامعه اسلامی در گذشته در مسجد رقم می‌خورد؛ طبیعی است با گسترش جامعه و پیچیده‌تر شدن تعاملات و زندگی اجتماعی شئون مختلفی و روش‌های جدیدی برای حل و فصل مسائل و مشكلات و پیش‌بینی آینده‌نگری برای توسعه جامعه مدنظر قرار گرفت و برهمین اساس مكان‌ها، برنامه‌ها و مطالبات مختلفی تشكیل می‌شود اما باید باز هم تلاش كنیم تا مسجد كانون همه فعالیت‌ها قرار گیرد.
رحیمی، فعالیت‌هایی كه سازمان‌های مردم‌نهاد و تشكل‌های مردمی در مساجد انجام می‌دهند را ارزشمند توصیف كرد و گفت: كانون‌های مساجد استان نیز اقدامات ارزشمندی در مساجد انجام داده‌اند.
انتهای پیام

captcha