مؤمن عزت را در کجا جستجو می‌کند
کد خبر: 3812412
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹

مؤمن عزت را در کجا جستجو می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یکی از ویژگی‌های منافقان در قرآن کریم این است که به دنبال دوستی با کافران هستند و قصدشان از این دوستی کسب عزت است؛ حال آنکه به فرموده قرآن تمام عزت از آن خداست و طبق روایات انسان مؤمن عزت را در بندگی خدا جستجو می‌کند.

مؤمن عزت را در کجا جستجو می‌کند؟

حجت‌الاسلام علی‌اکبر وحیدی، عضو ستاد تفسیر، در گفت‌وگو با ایکنا ازخوزستان، در ارتباط با آیه شریفه «بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا؛ به منافقان خبر ده كه عذابى دردناك [در پيش] خواهند داشت» اظهار کرد: در این آیه شریفه چند نکته وجود دارد؛ اولاً اینکه از کلمه «بَشِّر» استفاده کرده است؛ اما آیه، بشارت نیست انذار است؛ خداوند در این آیه منافقان را تهدید می‌کند که عذاب دردناکی دارد و در آیات متعددی خداوند اشاره کرده است که جایگاه منافقان از کافران بدتر است.

وی ادامه داد: این آیه یکی از آیاتی است که از آن می‌توان استفاده کرد این منافقان چه کسانی هستند. آیه بعد توضیح می‌دهد اینها چه کسانی هستند و به ویژگی‌های منافقان اشاره کرده است: «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا»؛ منافقان کسانی هستند که کفار را به عنوان دوست و سرپرست خود انتخاب می‌کنند و بر سر مؤمنان می‌زنند. منافقان به جای اینکه با کفار دشمنی کنند و به تعبیر قرآن «اشداء علی‌الکفار و رحماء بینهم» باشند، با دشمن مهربانند و با مؤمنان بد هستند.

وحیدی گفت: خداوند در این آیه به زیبایی به ریشه اینکه چرا اینها به دنبال ارتباط با کفار هستند اشاره می‌کند و می‌فرماید: گویا اینها به دنبال کسب عزت هستند. خداوند هم می‌فرماید: «أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ» خیال کردید عزت در ارتباط با کفار است؟ بعد فرمود: «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» تمام عزت از آن خداوند است.

مؤمن عزت را در کجا جستجو می‌کند؟

عضو ستاد تفسیر افزود: در روایات متعددی آمده است که خداوند خطاب به بندگان خود بیان می‌کند: «أَنَا رَبُّكُمُ الْعَزیزُ، فَمَنْ أَرادَ عِزَّ الدّارَيْنِ فَلْيُطِعِ الْعَزیزَ» خدای با عزت شما من هستم. هر کسی به دنبال عزت دو جهان است، از خدای عزیز اطاعت کند. امام حسن مجتبی(ع) نیز می‌فرماید: «اذا أردت عزاً بلاعشیره و هیبه بلا سلطان فاخرج من ذل معصیة الله الی عِز طاعة الله عزوجل» اگر می‌خواهی بدون عشیره و قدرت، عزت و بزرگی داشته باشی از ذلت معصیت خداوند بیرون بیا و به دنبال عزت بندگی خدا باش، معلوم می‌شود آنچه به انسان عزت می‌دهد اطاعت و بندگی خدای تبارک و تعالی است.

وی بیان کرد: در آیات دیگری نکاتی درباره اینکه چرا منافقان به دنبال دوستی با کافران هستند مطرح شده است؛ گاهی این ارتباط به دلیل مشکلات اقتصادی است؛ در آیه‌ای می‌فرماید: «وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»(توبه، 28) اگر از تنگدستی می‌ترسید خداوند از فضل خود شما را غنی می‌کند. خداوند در این آیات ویژگی‌های منافقان را فرمود؛ ریشه‌یابی کرد چرا چنین هستند و جواب آنها را هم داد.

انتهای پیام

captcha